Konsumentverket (KO) har lagt ett nytt föreläggande mot tio välkända butikskedjor för vilseledande prisinformation i samband med Black Friday 2024. Sammanlagt hotar vite på 22 miljoner kronor – varav sportkedjan Stadium från Norrköping står för fyra miljoner.
Sedan 1 september 2022 måste företag som lockar med reor alltid visa det lägsta pris som gällt de senaste 30 dagarna. Regeln, som kommer ur EU:s Omnibus-direktiv, ska hindra ”fejkreor” där rabatten räknas från ett artificiellt högt ordinarie pris. KO:s jurist Maja Lindstrand konstaterar i ett pressmeddelande att illusionen av en kraftig rabatt fortfarande är ett av de mest effektiva säljknepen. Och därför ett allvarligt problem när reglerna överträds.
Så granskas bolagen
Inför årets Black Friday följde KO upp företag som tidigare lovat bättring. Resultatet blev en lista över tio bolag – bland dem Stadium, Åhléns, XXL och e-handlaren Nordic Nest. De har nu fått formella förelägganden. Om bristerna inte åtgärdas riskerar de vite på upp till en miljon kronor per överträdelse. Vitesbeloppet är framåtsyftande: det betalas bara om bolaget fortsätter med felaktig marknadsföring.
Stadiums fall i korthet
Enligt en uträkning av Corren räknade Stadium under Black Friday kampanjrabatterna för en skidjacka (50 % rabatt) och en golfbag (40 % rabatt) på ordinarie pris – inte på lägsta 30-dagarspris. Därmed saknades ”väsentlig prisinformation”, vilket utlöser hotet om ett fyra miljoner kronor högt vite. Stadiums kommersiella chef Pino Roscigno säger till tidningen att kedjan har ”absolut inte vilselett kunderna”, men medger att de nya reglerna är svårtolkade och att beslutet nu studeras av företagets jurister.
Och enligt Dagens Juridik är detta andra gången KO agerar mot samma bolag för samma typ av fel, vilket förklarar de höga beloppen. Föreläggandet kan prövas av Patent- och marknadsdomstolen om Stadium skulle bestrida det, men processen skulle bli både tids- och kostnadskrävande.
Vad händer nu?
- Åtgärdsplan – Företagen får vanligtvis några veckor att presentera hur de ändrar prislogiken i sina system.
- Uppföljning – KO gör stickprov; fortsatta brister kan leda till att vitet döms ut.
- Domstolsprövning – Om Stadium väljer att inte godta KO:s krav måste ärendet upp i domstol för slutligt avgörande.
LÄS ÄVEN: Byggföretaget Arkö Bostad tvingas ansöka om konkurs
För konsumenter innebär reglerna ett nytt verktyg: man kan kräva att se vilken nivå varan faktiskt legat på den senaste månaden. Saknas uppgiften – eller om reapriset visar sig vara högre än tidigare – är det skäl att anmäla till KO eller Allmänna reklamationsnämnden.
Stadiums rabattslarv – ett större varningsskott
Att en omsättningsjätte som Stadium hamnar i skottlinjen markerar att KO tänker sätta press även på etablerade aktörer. Branschen har tekniskt avancerade prisrobotar, men juridiken släpar efter. Som KO:s egen analys visar kan till synes små avvikelser – några kronor fel i historiken – snabbt urholka förtroendet. Framförallt när rabattskyltarna längst fram i butiken skriker ”-50 %”.
Black Friday-kampanjer kommer knappast att försvinna. Men de bolag som inte lägger stor omsorg på de röda prislapparna riskerar att se sin rea glida över i rättssalen.