Du visar för närvarande Cloetta levererar i rapport trots högt kakaopris
Foto: Cloetta AB, Ljungsbro (Shutterstock/Jeppe Gustafsson)

Cloetta levererar i rapport trots högt kakaopris

Svenska konfektyr­tillverkaren Cloetta redovisade i veckan ett betydligt starkare första kvartal än i fjol. Resultatet efter skatt steg till 253 miljoner kronor, mer än en fördubbling mot 107 miljoner året innan. Rörelse­vinsten (EBIT) ökade till 350 miljoner kronor från 193 miljoner, och det justerade EBIT‑måttet landade på 225 miljoner. Samtidigt föll netto­omsättningen med 2,6 % till 2 039 miljoner kronor, bland annat på grund av fjolårets avyttrade nöt­snacks­varumärke Nutisal.

Segment­statistiken visar en tydlig mixförändring: Packaged Branded Products backade organiskt 3,4 %, medan Pick & Mix ökade 4,6 %. VD Katarina Tell framhåller i rapporten, enligt Sweden Herald, att bolagets breda portfölj ”kan motverka svängningar i konsument­preferenser när råvarupriser pressar chokladförsäljningen”.

Kassaflödet från den löpande verksamheten stärktes till 231 miljoner kronor (149), och nettoskuldsättningen sjönk till 1,1 ggr EBITDA. Styrelsen bekräftar utdelningen 1,10 kronor per aktie, som godkändes på årsstämman i april.

Ljungsbro är fortsatt navet i produktioner

Cloetta har sex fabriker i fem länder – de två största ligger i Ljungsbro och i Levice, Slovakien. Ljungsbrofabriken, där Kexchoklad, Plopp och Polly rullar av linan, är bolagets äldsta och volymmässigt största anläggning. I rapporten nämns inga nya investerings­siffror för orten, men ledningen uppger att kapacitets­utnyttjandet är högt när Pick & Mix‑volymerna växer.

På lokal nivå uppmärksammade Corren resultatet under rubriken ”Cloetta gör vinst på 350 miljoner” och noterade att bolaget fortsatt driver sina mest kapital­tunga linjer i Ljungsbro. Kommun­ledningen i Linköping lyfter i sin tur fram Cloetta som ett ”strategiskt företag” som ger ringar på vattnet för både logistik och besöks­näring.

LÄS ÄVEN: Bostadspriserna på nedgång?

Framåtblick: Förutom lönsamheten aviserade Cloetta den 28 april ett internt organisations­skifte för att ”stödja nya strategiska prioriteringar”. Inga detaljer är offentlig­gjorda, men bolaget har lovat att uppdatera marknaden i halvårs­rapporten i juli. Tills dess förblir Ljungsbro navet när bolaget ska fortsätta balansera stigande kakao­priser med växande efterfrågan på lösvikts­godis och andra godsaker.