You are currently viewing Att förvalta kapital är att förvalta förtroende
Fr.v. Jonne Wittenfeldt, Fredrik Ericsson och Peter Norell jobbar med det de brinner för. Foto: Mirjam Lindahl

Att förvalta kapital är att förvalta förtroende

– Allt handlar egentligen om just förtroende. Om tillit och om att skapa långsiktiga relationer där varje kund får det utrymme och den uppmärksamhet som behövs just där och då.
Det säger Fredrik Ericsson, förmögenhetsförvaltare och VD för Ericsson & Partners, när vi ses en råkall decembermorgon i det nyinredda kontoret i huset Cava Rosa på Hamngatan i Linköping. Här har man sin Östgötabas sedan den första september i år.

Bolaget är grundat, och har sitt huvudkontor, i Malmö och Fredrik jobbade som anställd och delägare i åtta år innan han för fem år sedan axlade VD-rollen.
– Vi är specialister på förmögenhetsförvaltning. Vi har inga bank- eller försäkringstjänster utan arbetar bara med det som vi brinner för och det som vi är duktiga på. Vi är fristående och oberoende på så vis att vi aldrig säljer någon annans arbete. Det är våra analyser och värderingar. Vårt eget hantverk. På så sätt skapar vi trovärdighet och kvalitet.

Fredrik berättar att han är uppväxt i Norrköping och utbildad vid Linköpings universitet, och tanken på att testa konceptet även hemma i Östergötland växte fram och startade i liten skala.
– Jag hade ett par kunder här och pendlade till Norrköping ett par dagar i månaden under några år, men glädjande nog blev kunderna fler, och pendlandet var inte hållbart längre.
Så teamet stärktes upp med Peter Norell, ”banknisse sedan 25 år” som han kallar sig själv, och Jonne Wittenfeldt, som är ansvarig för det nya kontoret.
– Jag har världens roligaste jobb! konstaterar Jonne och berättar om att han föll direkt, när Fredrik berättade om företagets värdegrunder och hur man ville jobba. Hos oss har ingen rådgivare ansvar för mer än 40 kunder, vilket ger den där extra tiden att lära känna och förstå vad som är viktigt för varje kund och att kunna hantera helt skräddarsydda portföljer.
Han berättar om en uppväxt där spargrisen fick ta hand om månadspengen och de 500 kronorna han fick genom att vara godisfri ett år. Om hur han som tioåring satte in pengarna på ett bankkonto och köpte sina första fonder.
– Det var jätteroligt när deklarationen och årsbeskeden kom! skrattar han och medger att det kanske låter lite nördigt. Men det var då jag verkligen fick se svart på vitt hur pengarna växt.

Att kunna arbeta med sitt största intresse är något som inte bara påverkar den egna livskvaliteten, utan lyser även igenom i kontakten med kunderna. Det är de tre överens om.
– Det är fantastiskt att kunna jobba så som jag egentligen har velat göra under så många år, konstaterar Peter. I effektiviseringens tidevarv, när färre ska göra mer, finns inte möjlighet att lägga den tid som behövs för att skapa relationer och ett genuint engagemang för varje kund. I de stora sammanhangen styrs man av likformighet, paket A eller B, färdiga lösningar. Men vi vet att varje unik situation måste få sin lika unika lösning. Och det är däri hantverket ligger.
– Vi tror och hoppas att kunden märker av det engagemang vi lägger ner, och att det i sin tur genererar en ömsesidig tillit som startar en god spiral, tillägger Fredrik.

Förtroendet att få höra om någons resa, kanske hur man startat upp en verksamhet, slitit och jobbat under många år. Hur man klarat av dalar och njutit av toppar och vilka erfarenheter man fått med sig, det är obetalbart, menar Jonne.
– När man känner någon vill man förstås göra det allra bästa för den människan. Nu är kanske verksamheten såld och företagaren står där med en påse pengar. Det är där vi kommer in och ser till att man vågar unna sig det där man kanske gett avkall på under många år. Resor med familj och vänner, till exempel. Samtidigt som resten av kapitalet växer och ger möjlighet till fler upplevelser.

I Östergötland ser Ericsson & Partners en potential att växa. I fjärde storstadsregionen finns entreprenörsanda och ett spännande näringsliv.
– Vi har kunder över hela Sverige, men faktum är att det är väldigt trevligt att göra affärer i Linköping. Vänligt och opretentiöst men samtidigt påläst och professionellt. Östgötarna är faktiskt lite egna på så sätt att de inte strävar efter någon stor förvaltare i Stockholm där de blir en i mängden, utan de vill ha det bästa på plats.
Men han poängterar att man inte vill växa för sakens skull. Att kvalitet alltid kommer att gå före kvantitet och att man inte har råd att göra bort sig eller misslyckas.
– Våra kunder som också är våra ambassadörer är vår allra bästa marknadsföring, säger Peter. En helsidesannons i dagstidningen gör ingen nytta- men när någon man litar på rekommenderar oss, det är så det händer!
– Och hur klyschigt det än kan låta, det är en fantastisk känsla att skapa värde och tjäna pengar åt en kund, särskilt när man vet vad det betyder för just den kunden! avslutar Fredrik.

 

Text: Mirjam Lindahl
Foto: Mirjam Lindahl