You are currently viewing Generationsskifte på Markus reklambyrå
Linköpingsbyrån Markus får nya ägare när tre av företagets anställda, Carina Roos, Victoria Tjäder och Oskar Skott, köper bolaget.

Generationsskifte på Markus reklambyrå

Linköpingsbyrån Markus får nya ägare när tre av företagets anställda, Carina Roos, Victoria Tjäder och Oskar Skott, köper bolaget. Byrån fortsätter erbjuda strategi, kreativitet och design – och blir vassare på humor.

“Vår ambition är att skapa mer av den kommunikation vi älskar att ta fram, med kreativ spets på en strategisk grund. Det är då vi mår som bäst och det är då våra kunder är som gladast.” – Victoria Tjäder.

Carina Roos, som går in som byråchef, har varit ekonomiansvarig på Markus i drygt 12 år och haft ett tätt samarbete med den tidigare ägargruppen. Victoria Tjäder har sedan hon rekryterades varit kundansvarig projektledare för till exempel Region Östergötland, Nira Dynamics och Locker Room Talk. Hon har tidigare arbetat som projektledare

på IKEA och har en gedigen utbildning inom marknadskommunikation från Jönköping University och Nanyang Technological University i Singapore. Oskar Skott är en av personerna bakom Markus motto ”Boring is bad for business” och med runt 50 utmärkelser från Sveriges och världens största tävlingar inom kreativitet och effekt har han meriterna att backa upp påståendet. Oskar har tidigare arbetat som Creative Lead och Art Director på några av landets främsta reklam- och PR-byråer.

“Vi blir en ägargrupp som kompletterar varandra både i yrkesroller och erfarenhet. Vi har hjärtat med oss i allt vi gör och har många idéer för hur vi ska skapa ett ännu bättre strategiskt och kreativt erbjudande för att hjälpa våra kunder nå sina affärsmål. Bland annat ser vi hur ett tydligare och mer transparent erbjudande skulle underlätta för många reklamköpare”. – Carina Roos

Markus huvuderbjudande är kreativa och effektiva kommunikationskoncept, kampanjer och content som bygger på forskningsbaserad strategisk grund.

För de tidigare delägarna Anna Sjövall Hallin, Maria Steen och Berni Kalle var det viktigt att Markus skulle gå vidare till några som kände byrån väl.

“Vi fick själva den här chansen för femton år sen, och det känns som helt rätt tillfälle att låta nya ägare komma in med ny drivkraft och passion”. – Berni Kalle, tidigare delägare.

Markus reklambyrå arbetar idag tätt med kunder som Stiga, Nira Dynamics, Wilzéns, Sisource och Mjölby kommun.

“Vi märker att allt fler företag efterfrågar rolig kommunikation. De har märkt att det är det deras kunder och anställda gillar. Här har vi alltid varit starka och gör nu en extra satsning med rekryteringen av Philip Kullgren som copywriter och humorproducent”. – Oskar Skott

Markus är en Linköpingsbaserad reklambyrå som senaste året prisats i bland annat London International Awards, Guldägget och Designpriset. markus.se info@markus.se 013-25 44 40