You are currently viewing Skapar bättre möten och events
För oss är det digitala mötet lika viktigt som det personliga mötet när vi träffas IRL – och då är det förstås enormt viktigt att tekniken och ­innehållet fungerar på ett proffsigt och tydligt sätt, berättar Patrik Eriksson, VD på Imponera. Foto: Björn Lisinski

Skapar bättre möten och events

”Med över 20 års erfarenhet av möteskommunikation och events har vi förmågan att snabbt omsätta idéer och strategier till handling” står det på Imponera AB:s hemsida. Något som stämmer väl ­överens med deras agerande under pandemin – då Linköpingsbolaget i stället för att drabbas av panik ställde om till digitala möten.

VD:n Patrik Eriksson startade Imponera AB 2001 – efter fem år som försäljnings- och marknadschef på Linköping Konsert & Kongress och en kort sväng i reklam­byråbranschen.
   – Jag har ända från ung ålder haft ­entreprenörsandan i mig och startade eget företag med företagsaktiviteter, samt gjorde olika speakeruppdrag, redan som 18-åring. Under åren på Konsert & Kongress upplevde jag många olika former av möten, kickoffer och events. Men det fanns dock ett behov att göra många möten och events bättre och mer inspirerande i sitt upplägg, innehåll och format. Att bara stå och rabbla en massa siffror och text från PowerPoint en hel dag är inte särskilt upplyftande, menar Patrik.

Han menar att företag och ­organisationer bör göra hemläxan först och vara tydliga med mål och syfte med sina events. Ställa sig frågor som vad de vill ha ut av mötet /eventet och vilken effekt ska uppnås. Till vem riktar sig eventet och vad som är viktigast att förmedla till målgruppen som deltar.
– Där föddes mina tankar på att vara med och vägleda företagen till att skapa bättre möten och events. Att med en kreativ höjd och stort engagemang skapa intryck som ger avtryck. Att hjälpa företag och organisationer att nå sina mål genom attraktiva möten och events. Jag älskar möten människor emellan och dramaturgin, när det händer saker live och att alltid försöka skapa ett så ­relevant och intressant event som ­möjligt utifrån förutsättningarna.

I dag har 22 år passerat – Imponera är nu tio anställda och en omsättning på cirka 28 miljoner kronor.
   – Vi har en stor bredd i vår ­verk­samhet – där vi hjälper till att arrangera allt från kickoffer, till konferenser, årsstämmor, digitala events, ut­ställningar, medarbetar­dagar, ­invigningar, ­ceremonier och jubileum. Bland våra äldsta kunder finns Saab och i dag gör vi uppdrag åt flera stora och medelstora företag/organisationer som bland annat Exsitec, Linköpings kommun, Wilzéns, Crescent, Verisure och ­Toyota Material Handling.

Som företagsnamnet antyder handlar det om att hjälpa sina kunder att imponera.
  – Vi är specialister på att ­skapa ­personliga och digitala möten, ­upplevelser och evenemang. 

Ett lyckat event – oavsett om det sker fysiskt eller digitalt – bygger på att allt fungerar in i minsta detalj under hela processen från idé till genomförande och uppföljning. Och eftersom helheten är viktig, är vi med hela vägen. Med vår kreativitet, erfarenhet och kompetens kan vi tillsammans skapa intryck som ger avtryck.

De digitala mötena hade ärligt talat svårt att slå igenom innan pandemin – i alla fall i någon större omfattning.
  – Människor vill möta andra människor, då kan en stor kraft skapas och idéer födas, menar Patrik.

Men så slog ju alltså covid-19 till på allvar i mars 2020 – och att då vara verksamma i bransch som Imponera är kanske inte det mest optimala…
  – Klart att vi, som många andra företagare, blev oroliga då restriktionerna kom. Men att vara kreativa, snabba och handlingskraftiga är ju tre av våra största styrkor. I stället för att helt drabbas av panik ställde vi fort om vårt erbjudande till digitala möten och event. Något som fungerade väldigt bra eftersom vi hade både tekniken och kompetensen.

De byggde upp två streamingstudios på kontoret, samt skapade ytterligare en mobil studio som företagets medarbetare åkte runt med och producerade olika digitala möten och events.
   – När restriktionerna togs bort i mars 2022 exploderade efterfrågan för att träffas igen på så gott som alla möten och event. Det fanns ett stort uppdämt behov av att mötas fysiskt. Men när det lugnade ned sig lite, har vi märkt att ungefär en tredjedel av mötena görs digitalt numera. Och det är ju en effekt efter pandemin, där många upptäckte att vissa möten och event lika väl kan genomföras bättre digitalt. Både ur tidsmässig, ekonomisk och inte minst också miljömässig synvinkel.

När det gäller det digitala har Imponera en stor erfarenhet av att skapa digitala eventproduktioner och livesändningar – både till stora såväl som små målgrupper.
   – Vi livestreamar både möten och bolagsstämmor, hjälper till med online­konferenser och ersätter före­läsningar med webinar som aktiverar och engagerar. För oss är det digitala mötet lika viktigt som det personliga mötet när vi träffas IRL – och då är det förstås enormt viktigt att tekniken och ­innehållet fungerar på ett proffsigt och tydligt sätt. 

Under 2022 arrangerade företaget fler events än någonsin tidigare – och det lär inte minska i år…
  – Det är ett stort tryck och vi söker just nu nya medarbetare för att fortsätta vår spännande resa, säger Patrik Eriksson.   

Det här är Imponera AB

Startade: 2001 i Linköping.
Produkt/bransch: Är specialister på att skapa personliga och digitala möten, upplevelser och evenemang.
Antal anställda: 10.
Omsättning: Cirka 28 miljoner kronor.

Text:  Joakim Löwing
Foto:  Björn Lisinski