”A THIRD TO THE WORLD”
- I dag har vi 38 procent av marknaden när det gäller premiumtonic på flaska, säger Fredrik Fjellman, VD för moderbolaget Copper Street Innovation AB.

”A THIRD TO THE WORLD”

Det som startade i ett garage i Norrköping för drygt fyra år sedan har i rasande hastighet vuxit till ett företag som i år beräknas omsätta 85 miljoner kronor. Efter supersuccéer med ekologisk läsk i Dirtwater Fox Brewery och ekologisk premiumtonic i Ekobryggeriet kastar sig moderbolaget Copper Street Innovation AB nu även in i matbranschen.

Att man med höga ambitioner och ett stort driv kan nå långt är tre killar från Norrköping ett levande exempel på.

Dryckesresan inleddes 2016 med att de ville utmana läskgiganterna med en bättre läsk – ekologisk, fri från koffein och med mindre socker än vanlig läsk.

Några år senare hade Dirtwater Fox Brewery etablerats i Sverige – och de färgglada 25-centilitersburkarna förvandlats till en favorit för både barn och vuxna.

Då föddes även en dröm om en ekologisk premiumtonic – och vips var produktionen i gång med klassiska svenska smaker i 20-centiliters glasflaskor. En drinkmix med sikte på både bartenders och hemmakockar i en kategori av drycker som blivit allt hetare på sistone.

-I dag har vårt tidigare lilla garageföretag 38 procent av marknaden när det gäller premiumtonic på flaska, i konkurrens mot både stora svenska och utländska dryckesjättar, berättar Fredrik Fjellman, VD för moderbolaget Copper Street Innovation AB.

Både läsken och tonicen är listade av alla de stora matbutikerna i Sverige – och säljs runtom i landet i både ICA, Coop, Willys, Hemköp och City Gross.

-Eftersom många barn älskar vår läsk är vi väldigt glada över att kunna producera den utan färgämnen, tillsatser eller koffein. Vår cola är exempelvis genomskinlig, men vad gör väl det – är ju smaken som räknas och många yngre tycker säkert att det är lite häftigt med en genomskinlig cola.

Drycken exporteras dessutom till 15 internationella marknader – och när det gäller tonic har man skrivit avtal med de tre flygbolagen SAS, TUI och Norwegian.
-Klart att dessa är en fjäder i hatten, synd bara att pandemin slog till ett par månader efter vi skrev avtalet om försäljning av vår dryck på planen, menar Fredrik.

Företaget har annars inte haft de ekonomiska musklerna att göra stora reklamkampanjer – men i stället på ett smart sätt marknadsfört sig via sociala medier och genom att samarbeta med olika populära influencers.

När det gäller läsken ihop med de lokala Youtube-stjärnorna Let´s Feast – och den i Sverige välkända humortrion I Just Want To Be Cool.

På Ekobryggeriet har man sedan starten jobbat ihop med Youtubern Matgeek (Johan Hedberg).

Nu utökas det samarbetet – och under nya varumärket som heter just Matgeek lanserar företaget kalla såser. De finns i smakerna Bearnaise, Hot Pomodoro (tomatbaserad bearnaise med lite mer sting i), Café de Paris och Aioli.
-Sådana samarbeten är bra för båda parter, vi har dragit nytta av varandra, menar Fjellman. När det gäller både Let´s Feast och I Just Want To Be Cool har vi haft olika kampanjer med läsken.

Under våren lanseras även Motown Pie Company – efter att företaget förvärvat en matfabrik i Motala.
-I Motala handproducerar vi högkvalitativ mat i både storpack och portionsförpackningar. Det blir bland annat pajer, piroger, lasagne och gratänger till både butiker och restauranger. Något vi fokuserar på är också att framställa lite roligare förpackningar. Bara för att de ligger i färskvarudisken behöver de ju inte se tråkiga och ointressanta ut.

Den tredje nya lanseringen är Tex-Mexprodukter under varumärket Feast food.
-Det blir tre sorters Mexi Fries – en chipsvariant i smakerna ost, taco och chili, samt en salsa, en ostsås och en kryddpaste. Det sistnämnda är en form av blöt pasta som man lägger ned i kött/kyckling- eller vegetariska blandningen i stället för den torra kryddblandningen.

Fredrik ser med spänning fram mot hur de nya produkterna ska tas emot.
-Det är verkligen roligt att fortsätta utvecklas och även ge oss in i matbranschen. Vi tror stenhårt på att komma in och röra runt lite bland det utbudet som finns. Mycket har sett likadant ut länge och vi jobbar på att det ska vara fräscht och nytänkande.

Copper Street Innovation är numera uppe i totalt 30 anställda – i Norrköping, i Motala och det egna åkeriet som kör ut produkterna.
-Trots pandemin ökade vi nio procent i omsättning till 35 miljoner kronor förra året och budgeterar med 85 miljoner kronor det här året med de nya varumärkena.

Förutom sitt hållbara och miljömedvetna arbete – vill företaget även ge något tillbaka under devisen ”A THIRD TO THE WORLD”.
-Den betyder att vi ger en tredjedel av bolagets vinster till miljön eller människor som behöver hjälp. Självklart vill vi tjäna pengar, men inte till vilket pris som helst. Vi ser det som framtidens företagande, framhåller Fredrik Fjellman.

Copper Street Innovation AB

Startade: 2016 (som The Nordic Soda Company AB – med dotterbolaget Ekobryggeriet i Sverige AB).
Produkt/bransch: Tillverkar via dotterbolaget Ekobryggeriet ekologisk premiumtonic, samt läsk utan färgämnen och tillsatser – som är fri från koffein och med mindre socker än vanlig läsk. Nystartade dotterbolaget Motown Pie Company tillverkar handproducerade färdigrätter, nya Matgeek producerar fyra egna kalla såser, medan Feast Food är ett nytt koncept med sex produkter inom Tex-Mex.
Antal anställda: 30.
Omsättning: 35 miljoner kronor under 2020 beräknas öka ända till 85 miljoner kronor 2021.

 
Text: Joakim Löwing
Foto: Pressbilder

Tidigare publicerat i Affärsstaden #4 2021