You are currently viewing MatteBjörn vill få fler att förstå matematikens magi

MatteBjörn vill få fler att förstå matematikens magi

Vad är en passion? Jo, det är något som man inte kan hålla sig borta ifrån. Och just så känner Björn Runow för matematiken.

– Jag har alltid gillat matte, berättar han. På lågstadiet tävlade jag med mig själv för att bli så snabb som möjligt i huvudräkning. Det var kul att leta efter de smartaste vägarna genom talens värld, och jag försökte ofta vinna över min syster som satt med miniräknaren i handen. Sen har jag alltid tyckt om mycket att få hjälpa klasskompisarna.
Han berättar också om lyckan i att ha en mattelärare som såg och som peppade.
– Det var jätteviktigt för mig. När det gäller andra typer av intressen finns det gott om träffpunkter utanför skolan. Man kan ägna sig åt fotboll, innebandy, ridning eller körsång på fritiden och där träffa andra med samma passion. Men det är generellt i skolan man får utlopp för sitt matteintresse.

Han menar att matematiken är så mycket mer än det vi läser och lär oss genom skoltiden. Världen är uppbyggd med hjälp av matte, den är bara inte så synlig alla gånger. Våra städer är uppbyggda med hjälp av matematiska beräkningar liksom bilar och flygplan. Vår tideräkning med veckor, månader och år likaså.
– Men det är också filtret du lägger på din instagrambild. Små matematiska manipulationer av pixelvärden skapar ett nytt utseende på bilden, som du sedan kan publicera på internet genom att skicka långväga matematiskt baserade signaler. Det finns mycket matte i vardagen, helt enkelt.

Han menar också att man, genom att arbeta med matematik, får med sig många andra färdigheter man har nytta av i livet.
– Man övar upp sin uthållighet och förmåga att lösa problem. Att fokusera på ett problem under en längre tid utan att låta sig störas av omgivningen. Det är inte helt lätt för dagens unga som hela tiden har uppmärksamheten riktad åt alla håll. Det är också en jättebra övning i att bryta ner ett större problem i mindre delar. Att så att säga äta elefanten en bit i taget, och inte skrämmas av att det från början verkar stort och olösligt. Man blir bättre på att se och utvärdera olika lösningsstrategier och man utvecklar sitt logiska tänkande. Vilka bitar ska jag jobba med först? Hur leder det vidare? Vad händer om jag gör så här? Egenskaper som man faktiskt behöver i vilket arbete som helst.

Björns glädje i att hjälpa andra resulterade i att han under gymnasietiden faktiskt fick vikariera för sin egen mattelärare ett par gånger. Och han började också åka runt i Stockholmsområdet som privatlärare. En tid som gav mersmak för att fortsätta lära ut, men som samtidigt kändes alltför ineffektivt.
– När jag sedan började plugga till civilingenjör på Linköpings universitet ett par år senare kom jag i kontakt med en förening som hette Mattehjälpen, där studenter kunde få hjälp, dels med att få godkänt i sina kurser, dels med att ta steget vidare och utveckla sina mattekunskaper ännu mer. Och efter mitt första år kände jag att jag ville fortsätta göra något med allt det jag lärt mig. På ett effektivt och smart sätt. Jag hade själv lärt mig mycket genom intressanta videos på YouTube och tänkte att det ju är en bra grej. Hur svårt kan det vara?
Han skrattar och säger i nästa andetag att det kunde det vara. Svårt alltså. 50 katastrofala videos blev det, innan han insåg att det behövdes flera förändringar.
– Jag upptäckte alla de där små irriterande ljuden man har för sig fast man inte tror det. Hummanden, smackanden, utdragna eeehhh eller öööhh. Och framför allt att jag pratade alldeles för långsamt. Här ville jag göra inspirerande mattevideos som skulle locka elever att lära sig mer och så lät det som om jag trodde de var dumma…

Men skam den som ger sig. Övning ger färdighet och innan sommaren var slut fanns det över 300 (!) videos på Björns YouTube-kanal.
– De släpptes och fick ett jättefint mottagande. Expressen hörde av sig och kanalen växte. Idag finns det videos för såväl grund- som gymnasieskolans matte, högskolematematik och videor för att förstå och klara högskoleprovets mattedel.

Björn fortsatte under studietiden att hålla mattekurser för högskolestudenter. I Mattehjälpens regi höll han så kallade crashcourses; repetitionsföreläsningar inför tentaperioderna där det ofta var upp emot 300 elever som närvarade per föreläsning.
– Det var där någonstans som namnet MatteBjörn myntades av andra studenter, skrattar han och säger att när det var dags att skaffa sig ett riktigt YouTube-namn så var det ganska självklart att det fick hänga med.

Han betonar att tanken aldrig varit att MatteBjörn skulle bli vinstdrivande och att det fortfarande är gratis för den som vill ta del av, och lära sig genom videorna.
– Bra matematikutbildning ska vara för alla – det har alltid varit, och är fortfarande, viktigt för mig. Och jag lär mig själv hela tiden genom att förklara för andra.

Idag arbetar Björn på Matteappen med ansvar för matematikinnehållet och forskning. Matteappen är ett arbetsverktyg för lärare som riktar sig mot grundskolan och som säljs till kommuner. Samtidigt läser han till lärare. Drömmen om att få vara den där som ser, som peppar och som uppmuntrar till nya insikter lever i allra högsta grad.
– Jag tror på relationer, på ömsesidig respekt och vänskap och det är så jag vill skapa matteintresse hos mina elever. Eller… ärligt talat så blir de mer som kompisar. Jag vill hjälpa elever inse charmen med matematik och att det är viktigt att kunna.

MatteBjörn tipsar:
– En bok jag läst hur många gånger som helst och som alltid ger mig något nytt heter ”Secrets of Mental Math: The Mathemagician’s Guide to Lightning Calculation and Amazing Math Tricks” och är skriven av Benjamin Arthur. Läs den och se huvudräkning på ett helt nytt sätt.

Text: Mirjam Lindahl
Foto: Charlotte Perhammar