Desk Computer Writing Hand Working Creative 764676 Pxhere.com 1 1024x605

Vad kostar det att starta företag?

Har du en unik affärsidé och drömmer om att bli nästa Elon Musk? Eller har du helt enkelt tröttnat på att vara anställd och planerar att fortsätta göra det du gör, fast tjäna mer pengar, i en egen firma? Oavsett vilket är det bra att känna till de kostnader som är förenade med att starta företag.

Registrera bolaget och välja bolagsform

Steg ett (när du väl har affärsidén klar för dig) är att registrera själva företaget. Detta är idag en smidig process som går att göra online om du har BankID. Exakt hur processen går till och vilka kostnader som är involverade beror på vilken typ av bolag du ska starta. Du måste därmed börja med att välja bolagsform. 

De vanligaste bolagsformerna är följande:

  • Aktiebolag: Aktiebolag (AB) är den vanligaste bolagsformen. Med ett aktiebolag är din ekonomi helt avskild från företagets vilket betyder mindre risk för att du och din familj drabbas negativt vid konkurs. Aktiebolaget har också flera skattemässiga fördelar. Nackdelen är att det är krångligare att både starta och driva ett AB. Det är också högre kostnader i uppstarten samt krav på aktiekapital.
  • Enskild firma: Många mindre företagare driver sina verksamheter i enskilda firmor (EF). I en enskild firma är företagets ekonomi inte skild från din egen utan du är personligt betalningsansvarig för alla företagets åtaganden. Fördelen med EF är att den är väldigt enkel att driva och det är färre krav på exempelvis bokslut. 
  • Handelsbolag och Kommanditbolag: Handelsbolag (HB) är som en enskild firma fast ni är två eller fler som driver den. Ni delar betalningsansvaret lika mellan er. I ett kommanditbolag är en person, komplementären, obegränsat ansvarig medan den andra delägaren, kommanditen, endast är ansvarig för sin andel i bolaget.

Om du är osäker på huruvida att driva företag verkligen är något för dig, eller om du bara tänkt driva företaget i mindre skala är EF lämpligast. Detta är också det mest genomförbara alternativet om du inte sparat ihop så mycket kapital för att starta företaget. Att ha ett AB är däremot bäst i längden. Har du grundläggande kunskaper i ekonomi och ett startkapital kan du starta ett sådant på en gång. Du kan också starta som EF och i ett senare skede ombilda ditt bolag till ett AB.

Kostnader för att registrera bolag

Dessa kostnader måste du betala för att kunna komma igång med ditt bolag:

Enskild firma: Att registrera en enskild firma innebär i praktiken att du registrerar dig för F-skatt (det vill säga att du själv, och inte någon arbetsgivare betalar in skatt och arbetsgivaravgifter). Du måste i de flesta fall också registrera dig för moms samt om du ska ha anställda, som arbetsgivare. Allt detta kostar 0 kronor. Om du vill ha ett företagsnamn kostar det däremot 1200 kronor. Ett registrerat företagsnamn betyder att ingen annan kan använda det. Registrerar du inget namn kommer verksamheten att heta ditt för och efternamn. Här kan du läsa mer om hur du startar en enskild firma.

Handels eller kommanditbolag: Att registrera ett handels eller kommanditbolag kostar 1200 kronor. Då ingår företagsnamnet automatiskt. Processen är lik den för enskild firma men lite mer komplicerad eftersom ni är två som måste godkänna allt. Här kan du läsa mer om hur du startar handels- eller kommanditbolag.

Aktiebolag: Att bilda AB är lite mer komplicerat även om processen fortfarande sker online. Kostnaden är 1900 kronor och då ingår företagsnamnet. För att du ska kunna bevisa att du satt in aktiekapitalet (mer om det nedan) krävs också ett bankintyg. I dagsläget tar alla banker minst 1000 kronor för ett sådant intyg. Du kan dock få det gratis om du samtidigt skaffar bankens företagspaket. Här kan du läsa mer om hur du startar aktiebolag.

Observera att dessa kostnader inte kan tas på företaget (som ju inte är bildat när de uppstår) utan måste betalas av dig som privatperson.

Aktiekapital

Om du bildar ett AB så måste du sätta in ett aktiekapital på ett speciellt företagskonto innan din bolagsregistrering godkänns. Aktiekapitalet är ingen kostnad för företaget utan pengar som du investerar som ägare och som företaget sedan kan använda för att till exempel köpa utrustning eller betala löner innan intäkterna kommit igång. Aktiekapitalet måste vara på minst 25 000 kronor. Du kan inte ta ett företagslån för att få dessa pengar utan de måste komma från dig (och eventuella andra delägare).

Kostnader som kan uppstå före företagets bildande

För att kunna komma i gång med verksamheten krävs i regel en del utrustning och annat som bankkonto, hemsida och programvaror. Dessa saker kanske du skaffar redan innan registreringen av bolaget är klar. Eftersom detta är kostnader för att driva verksamheten, och inte för att starta företaget, kan du ta upp dessa i företagets bokföring. Spara därför alla kvitton för saker som rör företaget! Fördelen med att ta upp inköpen är att du då kan dra av momsen och att ökade kostnader leder till mindre vinst vilket i sin tur betyder mindre skatt.

Hur finansieras företaget innan verksamheten kommit i gång?

Det är helt normalt att det tar lite tid innan en ny verksamhet börjar generera intäkter. Du bör därför vara beredd på att som ny företagare kunna leva utan lön i åtminstone några månader. Beroende på verksamhetens typ kan du också ha andra kostnader som hyra, material eller varor som måste betalas. Ibland kan det också krävas större investeringar, som införskaffande av maskiner eller inventarier för att verksamheten ska komma i gång. Förmodligen räcker det aktiekapital på 25 000 som du satt in inte långt här. För att få ihop kapital kan du (förutom att använda dina egna sparpengar) pröva nedan alternativ.

Företagslån

Ett företagslån är precis som det låter ett lån till ett företag Idag finns många företagslån som även går att söka med ett mindre bolag eller en EF. Ansökan går fort och sker helt online. Om du har ett mindre AB krävs dock normalt att du går i borgen för lånet, det vill säga att du ställer upp som betalningsansvarig om företaget inte kan betala. Har du EF eller HB är du redan personligt betalningsansvarig för lånet. Här kan du lära dig mer om företagslån.

Ett problem med företagslån är att det är svårt att få ett större lån för en nystartad verksamhet. Oftast krävs att du kan bevisa att bolaget har intäkter för att du ska få ett lån beviljat.

Privatlån

Har du en god ekonomi sedan tidigare är det förmodligen enklare att få ett privatlån, som du sedan kan låna ut till företaget, än ett företagslån. Givetvis innebär detta en risk – går företaget dåligt måste du ändå betala lånet. I praktiken är dock risken likvärdig med ett företagslån eftersom du ändå behöver gå i borgen för företagslånet. 

Leasing

Om du behöver kapital för att införskaffa maskiner eller fordon till verksamheten kan leasing vara ett alternativ som är mer tillgängligt för nystartade företag. Du betalar då en månadskostnad för att få nyttja tillgången du leasar istället för att äga den. I längden kan leasing bli betydligt dyrare än att köpa, men om du räknar in räntekostnader för att finansiera köpet med exempelvis ett snabblån är leasing ett bättre alternativ.

Rulla till toppen