You are currently viewing Våga dela dina ideér med andra

Våga dela dina ideér med andra

temaEastSwedenAlmedalen

Företagsklimatet i regionen. Han tycker att politikerna i regionen måste ha större förståelse för de utmaningar som företagare står inför. Mer näringslivsfolk borde finnas i kommunen. Det är trots allt fyra av fem jobb som skapas av företag. Ibland, i vissa situationer upplever han att politikerna istället ser företag som ett hot, när de istället borde stötta dem.
 – I Linköping finns dock många organisationer som är bra på att stötta företagare som till exempel: Lead, Nulink och Business Sweden. Vi har särskilt i vårt företag haft hjälp av Almi Företagspartner. Vi skulle inte vara vad vi är idag utan dem, säger Kalle Widelius.

En idé som Kalle WideliUs framför, den bästa hjälpen framförallt mindre företag kan få för att växa, är hjälp och sponsring med styrelsekompetens. Han tycker att man ska erbjuda alla utvecklingsföretag styrelsekompetens. Som företagare med alla dagliga bekymmer, kan det vara svårt hinna med att blicka framåt med visioner och ett helikopterperspektiv. Att då få tillgång till erfaren styrelsekompens med strategiskt nytänk, kan vara ovärderligt. På detta sätt skulle företagen kunna växa enkelt och genera flera arbetstillfällen.
 – Att prata med andra företagare, hjälpa varandra och dela idéer tror jag är ovärderligt. Idéer föder idéer. Det gäller att våga blotta sig. Det sociala och lokala nätverket är ovärderligt för en företagare. Här är det viktigt att ta sig tid och gå på de träffar och matchning som till exempel Östsvenska Handelskammaren och Nyföretagarcentrum anordnar, tror Kalle Widelius.

Närheten till Linköpings Universitet är bidragande orsak till framgången för många företag i regionen säger Kalle Widelius. Det är en motor med den forskning och utveckling som man bedriver, den utbildning och de föreläsningar som tillhandahålls.
 – Det finns några mörka moln på himmelen för regionen och det är att Linköping är en liten marknad och att rekryteringen kan ställa till problem. Det hänger dock mycket på dig själv om man ska lyckas som företagare. Du måste vara aktiv, driftig och utveckla. Att vara modig och våga sticka ut hakan är självklarheter, säger Kalle Widelius.

Genom internet kan Online Voices erbjuda marknaden ett omfattande röstarkiv för att producera reklam och information.
 – Här har internet betytt mycket för framgången. Nu beror det inte på var man sitter geografiskt utan det är vad man erbjuder som är viktigt om man ska lyckas, anser Kalle Widelius.

Man är nu störst i Sverige och en av de större i Europa och har stora ambitioner. Nu öppnar Online Voices upp världens första imitatörsarkiv. Här kan man som kund lyssna och boka hundratals ”kända profiler och karaktärer”, men bakom ligger duktiga imitatörer. Här finns allt från Zlatan till Winston Churchill. Det är enkelt och lättillgängligt. Chanserna för att kunden ska få exakt den ljudproduktion som de önskar är optimal. Man gör det enkelt för dig och sköter hela projektet från översättning till slutmix, på ett språk eller 80. Som kund är man självklart välkommen att delta i regiarbetet antingen på plats i någon av deras tio studios i Sverige eller via Skype och telefon. Det gäller att skapa en genuin känsla då ljudreklamen ska sändas i till exempel Kenya eller Japan. På varje produktion kan timmar läggas för att få till den rätta. Ingen kan tro att detta är något så komplicerat.
 – Det går alldeles utmärkt att driva ett företag med Sverige och Europa som marknad här i Linköping. Vi har lägre kostnader för hyra och personal här än i Stockholm. Däremot har vi etablerat ett Stockholmskontor i takt med att vi fick fler kunder där. Vi inser att det finns många attraktiva skådespelarröster där och närheten till de största kunderna är viktiga, säger Kalle Widelius.

Med en internetbutik så kan man hoppas att man får de bästa kunderna tycker Kalle Widelius. Men för att vara säker är den fysiska närvaron oslagbar om man behöver välja vilka kunder som är mest lönsamma. Den bästa kombinationen är både stark försäljning på internet och samtidig fysisk närvaro med uppsökande försäljning som Onlie Voices har.
– Vi satsar på fyra stora målgrupper och har nischat in våra produkter så att de passar bra på varje, avslutar Kalle Widelius.

TEXT: Per Oddman

FOTO: Per Oddman

Tidigare publicerat i Affärsstaden 6 – 2017