You are currently viewing Företag tar socialt ansvar genom Musikhjälpen
Krögare och matleverantörer från Östgötamat arbetar för gemensam sak med restaurangservering under Musikhjälpen: Storan, Blåklint, Stadsmissionen, Östgötamat, Ronaldos, Stiftsgården Vårdnäs, Stångs Magasin, De Klomp, Bondbönansn Odlingar, East Culinary team, Tornet och Hagdahls kök och Matkultur.

Företag tar socialt ansvar genom Musikhjälpen

ATT SOM FÖRETAG ta ansvar för sin påverkan på samhället utöver vad lagen kräver kallas för CSR, Corporate Social Responsibility och det ger ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv på företagandet. Att använda CSR är ett sätt att särskilja sig från andra företag.

MUSIKHJÄLPEN GER CHANSEN för företag att ta ett större ansvar och fler och fler företag väljer att engagera sig och skänka pengar till ett bättre samhälle. Genom att arbeta förebyggande kan många människoliv räddas.

HÄR SAMARBETAR till exempel sju krögare och ett flertal matleverantörer, alla medlemmar i Östgötamat ekonomisk förening.
– Vi har blivit tillfrågade av Musikhjälpen att sköta matserveringen i år för att även här tänka på klimatfrågan, säger Louise Ridderström verksamhetsledare Östgötamat.
Genom Östgötamat höjer man kvaliteten på matservering och erbjuder närproducerad mat, råvaror från du lokala odlare, producenter och mathantverkare från Östergötland. Olika menyer serveras till besökarna under eventet och det är ett utmärkt exempel på att lite kan bli mycket. Alla intäkter går oavkortat till Musikhjälpen.

Många företag skänker

Naturbeteskött i Sverige, Tumbo Gård och Basunda slakteri donerar till exempel en stut som går till kött som kommer att användas i matserveringen under eventet. Blackert lantbruk skänker passande nog julskinkor och Blåklintsprodukter sponsrar med mjölk till ett mycket lågt pris. Grönsaker kommer från Bondbönans odlingar och ägg från Hargs odlingar utan kostnad. Saft och glögg skänker Brunneby Musteri. Hyrkocken Jari Karlsson fixar en lastbil för att fö rvara matvaror i.
Volontärer från Svenska kyrkan och Stadsmissionen arbetar utan kostnad för att hela restaurangrörelsen ska gå runt under de intensiva dagarna för Musikhjälpen.
DET ÄR NU för åttonde året i rad som Musikhjälpen går av stapeln. Det handlar till exempel om att önska en låt och samtidigt skänka pengar till Musikhjälpen. 2014 samlade man in 34 miljoner kr.

Linköping har fått den stora äran att arrangera detta stora event i år. Detta tack vare att staden har visat muskler och kompetens genom sändningen av exempelvis melodifestivalen.
– Vi har båda rätt teknisk och organisatorisk kompetens för ett sådant här arrangemang berättar Johan Jansson, Arenabolaget, projektledare för eventet.

DET BLIR 150 TIMMAR direktsändning
Den 13 december kl 16.00 låses programledarna komikern och programledaren Gina Dirawi, artisten Linnea Henriksson samt Musikhjälpen-veteranen Kodjo Akolor in i en glasbur och släpps ut den 19 december kl 22.00. Programmet sänds non-stop i P3 och på SVT Play, och stora delar av dygnet i SVT2. 50-60 artister uppträder under veckan.

FLER KUNDER BLIR till exempel medvetna socialt ansvar och om miljöpåverkan. Nu har företagen fått upp ögonen för att detta är en viktig faktor i deras marknadsföring. Det gäller att våga visa upp de insatser man gör på neutralt och objektivt sätt för att kunderna ska uppskatta dem.

DET ÄR OCKSÅ många företagsledare som har ett stort intresse av att ägna sig år CSR. Den bästa funktionen får man om den är en naturlig del av företagets verksamhet och det går att tjäna pengar på de insatser man gör. Vinstintressena måste dock flyttas från kvartalsvinster till mer långsiktiga hållbara mål och man måste räkna till exempel på de miljökonsekvenser som företagens handlingar ger.

 

[title size=”3″ start=”yes”]MUSIKHJÄLPEN[/title]

Skänk en gåva till Musikhjälpens insamling, PG 901950-6,
BG 901-9506 eller med kort på musikhjälpen.se

Engagera personal och skapa egna insamlingar, med allt från digital insamlingsbössa till sms-önskningar.

Skänk gåvor till Musikhjälpens auktioner.

• 50 kronor kan räcka till cement för att bygga grunden till en säker toalett som kan stå emot översvämningar.

• 100 kr kan räcka för att utbilda en bondefamilj i Östra Afrika i klimatanpassning för att kunna bruka jorden trots torka och slippa flytta från gården

• 200 kronor kan räcka till att plantera tio träd som kan vara livsviktiga genom att de kan suga upp vatten vid en översvämning och hålla jorden bördig vid torka.

Mer om musikhjälpen hittar du på www.musikhjalpen.se

[title stop=”yes”][/title]

 

TEXT & FOTO: Per Oddman

Tidigare publicerad i Affärsstaden #7 2015.