Du själv är största utmaningen. -JAG passar inte framför kameran, -JAG har inget intressant att säga. Det är FEL, du är intressant och du har något att säga, se mina förslag nedan på ämnen. Du kommer att vara stel och obekväm framför kameran i början. Men det släpper när du tränat lite.
Gör din film personlig – inte professionell
Bra film är inte lika med professionell studioproducerad film. Det viktiga är vad du säger och din energi. Ljudet och ljuset måste vara bra. Det är inget fel på snygga studioproduktioner men de kommer att äta upp din budget och din tid.
Film måste gå fort att göra, bli bra och kosta lite för att man skall orka hålla på. Ju mer du gör själv, ju lägre kostnad blir det, tar mindre tid och blir mer personligt. Försök engagera fler på ditt företag att säga det med film, effekten kommer bli häpnadsväckande.
Här har du material till 15 filmer
- Introducera tittarna till dig själv. Vem är du och vad gillar du?
- Berätta vad du gör på dagarna, ta med de anställda (om de vill).
- Gör en lista på de fem vanligaste frågorna du får från dina kunder
- Gör en lista på de fem vanligaste frågorna du INTE får från dina kunder, saker de borde veta men inte har koll på.
- Gör något tillsammans med en kund. Berätta om uppdraget.
- Dokumentera ett event du går på. Vad inspirerade dig, vad var det bästa?
En checklista för att göra film
- Tänk ut en till tre saker du vill berätta i filmen och avsluta med en call to action.
- Träna på det du skall säga, säg det tio gånger innan du spelar in.
- Håll filmen kort, runt en minut, så fungerar den även på Instagram.
- Se till att det kommer ljus i ditt ansikte, dagsljus från ett fönster är det bästa.
- Håll kameran nära dig om du inte har någon mikrofon. Är du utomhus kan du använda din handsfree-mikrofon.
- Bygg upp positiv energi innan du spelar in och se glad ut.
- Skaffa dig en visuell identitet, bakgrund, färg eller stil så att tittarna känner igen sig.
- Filma helst utan stativ. Skakningar ger en personlig känsla.
- Redigera filmen så lite som möjligt. Innehållet som är det viktiga, inte snygga animeringar.
Måste filmen textas?
Textad film är bäst därför att 80 % ser på filmklipp utan att sätta på ljudet. Med appen Clips (finns bara till iPhone) är textning lätt. Är ditt innehåll och du tillräckligt intressant så fungerar det utan text. Jag har sett många exempel på filmer som fått stor spridning utan text. Jag gör idag nästan bara filmer med text till mina kunder.
Hur mycket film skall man göra?
Trötta inte ut dina följare med för många filmer på en gång. En film per vecka räcker om dina filmer är intressanta. Om det är riktigt bra så vill folk bara ha mer. Satsa på att vara uthållig. Om du tycker att din film blev ”dålig”, testa att lägga ut den i alla fall. Får den ingen spridning inom 48 timmar så ta bort den. Du kommer bli överraskad över hur många som ändå kommer att gilla din ”dåliga” film.
Att få stor spridning
Jag lägger upp mina filmer på Linkedin, som ger mig stor spridning. Använd den sociala kanal där du har starkast närvaro. Mina filmer skulle inte gå lika bra på Facebook, för där har jag inte samma närvaro. Styrkan i ditt personliga varumärke spelar stor roll för hur många visningar din film får.
Skriv en kort men engagerande text till filmen när du lägger upp den på sociala medier, gärna med en call to action. Vad vill du att folk skall göra när de har sett filmen? Skapa ett youtubekonto och lägg upp alla dina filmer där. Då kommer Google att kunna indexera dem
Nästa steg
- Köp en Rode Smartlav mikrofon för 600 kr som ett första steg. Den kan du ha med dig hela tiden och gör underverk för bra ljud.
- Skaffa dig ett bra filmredigeringsprogram, till exempel gratisversionerna Windows Moviemaker eller iMovie för Mac. Jag använder Final Cut Pro X för Mac.
- Skaffa lampor, trådlösa mikrofoner och green screen. Då kan ljudet spelas in separat och lägga på efteråt.
Men allt detta gör det mer komplicerat, tar tid och kostar pengar. Du kan också ta hjälp med detta. Jag har gjort filmer åt en rad företag på detta sätt. Vill du veta mer om modern och personlig film som kommer göra dig synlig, så hör av dig till mig.
Tidigare publicerat i Affärsstaden 01 – 2019
[one_half last=”no”]
OM SKRIBENTEN
Tomas Tränkner
Marknadsföringsexpert på Slipsten Marknadsutveckling AB
Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv.
www.entreprenorsdriv.se
[/one_half]
[one_half last=”yes”]
[/one_half]