Mina tre framgångsfaktorer inom marknadsföring

Jag har identifierat tre framgångsfaktorer inom marknadsföring. Nu delar jag med mig av dessa framgångsfaktorer. Det är självupplevt och inte helt smärtfritt att ta sig igenom. Men om du gör detta så kommer ditt jobb bli roligare och mer lönsamt.

1 Var bra på det du gör
Den bästa marknadsföringen är när andra rekommenderar dig. Det händer när du är bra på det du gör. Om du inte är bra på det du gör är marknadsföringen bortkastad eftersom kunderna blir missnöjda. Att vara bra behöver inte betyda att du har lång erfarenhet eller den mest avancerade kunskapen. Det kan istället handla om att

• hålla det du lovat
• vara lyhörd för kundens behov
• är närvarande med kunden
• leverera med rätt kvalitet och i rätt tid.

Resultatet blir att du bygger förtroende, stärker ditt varumärke och kan ta rätt betalt. Du bygger förtroende genom att visa engagemang för det du gör. Din drivkraft och vilja smittar av sig. Dessutom adderar du dig själv som gör att du blir unik.

Du måste vara i ständigt lärande för att vara bra på det du gör eftersom kunderna förväntar sig att du har kunskap eller produkter som skapar värde för dem. Du lär dig genom att kommunicera med dina kunder, dina samarbetspartners och din bransch. Att blogga, göra podcast eller film är ett sätt att både lära sig och marknadsföra sig på samma gång.

2 Tro på det du gör
Lyckad marknadsföring och affärsutveckling kräver uthållighet. Uthållighet kräver energi och engagemang. Det får du genom att ha en stark tro på det du gör och de mål du satt upp. Det blir dessutom rolig. Min favoritakronym är F.O.C.U.S. – follow one course until successful.

Men det är svårt att hela tiden tro på det man gör. När jag startade mitt företag för tre år sedan trodde jag på allt. Alla ville väl ha mina marknadsföringstjänster? Jag var expert på att vara tusenkonstnär, det hade jag ju tränat på som marknadschef. Men kunderna uteblev till stor del och jag började tappa min tro på det jag gjorde. Det gick helt enkelt inte att fortsätta på den inslagna linjen. Det var inte förrän jag började ta bort saker och bli mer specialiserad och fokuserad som framgången kom. Istället för att erbjuda tjugo tjänster blev det tre. Det var tufft för jag var tvungen att släppa saker som jag trodde på och ville göra men som inte gick att sälja. Allt blev enklare och tydligare. Med fokus kunde jag

• hitta rätt målgrupp
• få kunderna att köpa
• få tillbaka tron på det jag gjorde.
• stärka mitt personliga varumärke snabbare

3 Agera och gör saker
Inget händer av sig själv och därför måste du jobba proaktivt med marknadsföring. Genom att jobba med kommunikation, kundkontakter och sälj kommer du att synas. Du blir tvungen att bestämma vad du skall kommunicera, hur du skall göra det och till vilken målgrupp du vänder dig. Du får dessutom feedback på det som fungerar och inte fungerar. Du måste ta dig ur din komfortzon för att lyckas och det kräver mod. Men man vänjer sig snabbt, det har jag sett många exempel på. Ju bättre du är på att förenkla och fokusera, ju enklare blir det att göra saker.

Till en början spelar det inte så stor roll vad du gör, bara du kommer igång med något. Börja med din närmaste omgivning, dina kunder, dina vänner och berätta om det du gör och det du vill och lyssna på deras svar. Ta fram din mobilkamera och berättar nått i en kort film och lägg ut den på sociala medier.

Du lär dig av att lägga ut saker, skriva, ta bilder och göra filmer. Du kanske upptäcker sidor och förmågor hos dig själv du inte visste. Dina kunder upptäcker förmågor hos dig som de inte visste. Jag till exempel visste inte att jag skulle kunna försörja mig som podcastskapare. Men det hände för att jag klev ur min komfortzon, gjorde en massa poddar och kom på att det var roligt. Det viktiga är att du testar dig fram med vad som känns bra för dig. Var nischad och uthållig så går det lättare.

Genom att du agerar och gör saker så utvecklas du och kan vässa ditt erbjudande. Du får feedback på dina tjänster och kan skaffa dig följare och ambassadörer som kommer att tala om dig. Några menar att du skall satsa på kvalitet framför kvantitet på sociala medier. Jag menar att kvantitet ger kvalitet. Genom att du agerar kommer du märka vad som fungerar och fortsätta med det. På det sättet blir det kvalitet.

För att orka hålla på krävs två saker. Det måste vara kul och det måste finnas en plan. Själv schemalägger jag aktiviteter som skall göras, till exempel denna artikel varje månad eller ett nytt poddavsnitt varje vecka.

Men det finns fallgropar…
• Du pratar bara om dig själv
• Du har inget tålamod
• Du säljer direkt på allt

Om du bara pratar bara om dig själv blir det aldrig någon dialog. Dialog krävs för att marknadsföringen skall fungera. Att bara prata om sina tjänster och sig själv bygger inga relationer. Men det är lätt hänt att bara prata om sig själv, det är tryggt och riskfritt för du behöver inte exponera dig själv för något obekvämt.

Med för höga förväntningar på marknadsföringsinsatser kommer uthålligheten bli kort. Marknadsföring är inte sälj, det går inte att se resultatet förrän efter lång tid. Det kan ta flera månader eller till och med år.

Vad har vi då lärt oss av detta? Jo, att passion för det du gör och massor av aktivitet ger framgång.

 

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 7 – 2020

Tomas Tränkner

Tomas har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg.

Tillbaka till krönikor