Marknadsföring 2019 – en trendspaning

Förra årets spaning handlade om GDPR, nätverkande, content marketing, emplyer branding, film, social selling och influencer marketing. Allt detta kommer fortsatt vara viktigt men i nya sammanhang.

Den årliga rapporten Svenskarna och internet visar att vi lägger ännu mer tid i sociala medier. Störst är som vanligt Facebook som inte tappat i styrka. Linkedin har 30 % fler dagliga användare än 2017. Här kommer min spaning inom marknadsföring 2019:

Fokus på stärkta relationer
2019 är året då fler kommer att inse värdet i att stärka relationerna och skapa engagemang snarare än att ha en stor räckvidd. Det går helt enkelt inte att nå genom bruset om målgruppen är för stor. Algoritmerna i sociala medier kommer att favorisera de som postar meningsfullt innehåll. En person med ett tusen starka relationer kommer sannolikt göra bättre affärer än den som har trettiotusen svaga relationer. Hur stärker man relationerna? Vanligt mänskligt engagemang fungerar bra, över tid. Bry dig om dina kontakter hela tiden så kommer relationerna att stärkas.

Vi blir personligare med film
Under 2019 kommer företagen att bli mer personliga. Folk har tröttnat på allt corporate bullshit och opersonliga, platta budskap. Vi kommer att se mycket mer av individen på film. Bra film behöver inte vara professionell film utan snarare engagerande och genuin film. Jag tror att vi kommer se många nya filmstjärnor på Linkedin.
Marknadsföringen blir mer kreativ
Den som levererar sitt budskap på ett kreativt sätt kommer att få stor framgång. Därför kommer vi lägga mer tid på att bli kreativa. Det kan också handla om innovativa sätt att använda de sociala plattformarna. Släpp ut er kreativa energi så kommer det oväntade att hända.

Content marketing ökar
Att bygga auktoritet inom sitt område kommer bli avgörande för framgångsrik marknadsföring under 2019. Med content marketing, att dela med dig av din kunskap och insikt i branschen, blir du den folk tänker på. Det handlar inte om att ge bort kunskap, det handlar om att skapa engagemang och utveckla relationer.

Podcasting och röstsökning slår igenom
Marknadsförare måste börja tänka ljud och podcasts 2019. Det kommer att bli en viktigare del i företagens kommunikation. Poddar erbjuder en helt annan kanal än text, film och bilder. Det är ett lugnt och ostört medium som blir personligt. Det är fortfarande liten konkurrens i etern inom poddar. Den som sätter igång nu har ett försprång mot alla andra. Att göra podd är att skapa innehåll som blir personligt och genuint. Runt hörnet väntar dessutom röstsökning vilket gör att alla poddar kommer att bli sökbara, precis som text är idag. Vissa tror att 50 % av all sökning kommer att vara röstbaserat år 2020.
Smarta högtalare kommer att finnas i många hem nästa år. Det kommer uppstå nya möjligheter att annonsera och bli sökbar med denna teknologi.
Eposten fortsätter vara viktig
Epost är den största digitala kommunikationskanalen. I princip alla skickar epost. Därför måste företag ha en strategi kring hur man kan stärka sina relationer med epost.

Min önskan till alla företagare 2019 är att de vågar släppa fram sin personal. Låt dem synas i medierna. God jul önskar jag er alla.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 11 – 2018

[one_half last=”no”]

OM SKRIBENTEN

Tomas Tränkner

Marknadsföringsexpert på Slipsten Marknadsutveckling AB

Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv.

www.entreprenorsdriv.se

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

Tillbaka till krönikor