Företaget GreatRate har tagit fram unika metoder som gör gamla och tråkiga enkäter till något nytt, digitalt och enkelt. De använder feedback-terminaler och digitala undersökningar för att förenkla insamling av åsikter men fokuserar samtidigt på hållbara rutiner, något vi är experter på i Sverige. Bolaget expanderar till 20 länder och startar dotterbolag i USA med målet att förändra synen på feedback i världen.

I Sverige har vi kommit långt med att bry oss om kundernas åsikter och medarbetarnas ökande psykiska ohälsa. Vi ser feedback-terminaler i många butiker och allt fler arbetsplatser skaffar någon form av pulsmätning för att stämma av hur personalen mår. Den svenska approachen är att tänka hållbart kring snabba åsikter, och GreatRate ser till att det inte bara skapas ytliga svar och slutsatser utan en stabil ny företagskultur. Något som företaget vill ta med sig ut i världen. Det är lätt att tro att några smileyknappar blir bra feedback per automatik, men GreatRate tar detta flera steg längre.

Går ner på djupet

En av de hållbara metoderna som företaget ser potential i även utomlands är att fokusera mindre på betyg och decimaler, och istället låta specialframtagna analyser hitta underliggande problem så att man jobbar vidare med rätt sak. Att samla in åsikter, få en tydlig prioritering och sedan omforma frågorna utifrån det gör att snabb feedback samtidigt blir djupgående och levande feedback. Resultaten ger högre omsättning och ökad nöjdhet, vilket visar sig återkommande hos företagets användare.

En annan metod som bygger på hållbarhet ger medarbetare möjlighet att snabbt berätta hur de mår redan på morgonen, och vad som skulle öka deras motivation. Med den informationen kan chefer göra mer för att ta hand om sina medarbetare, påverka produktivitet och minska personalomsättningen. Stressnivå och psykisk ohälsa ligger bakom en stor del av produktionsbortfallet och kontinuerliga satsningar på personalen syns på sista raden i resultatet.

Medgrundaren Ted Axelsson säger:

– GreatRate förädlar den svenska hållbara modellen genom att kombinera metoder som dessa för att täcka upp där det finns behov. Ibland behövs snabbhet, ibland behövs också djupa analyser. Det viktigaste är att få ut så mycket som möjligt av den feedback som samlas in och då behöver verktyget anpassa sig till målet, inte bara visa fyra smileys.

Ska omsätta 100 miljoner

Expansionen innebär i ett första steg att företaget går från tre anställda till över 40 sysselsatta, varav merparten utomlands samt ett säljteam i Sverige. Företaget jobbar redan med flera av de största varumärkena i Skandinavien, däribland stora möbelvaruhus, mataffärer, fabriker och inom vården. Ishotellet i Jukkasjärvi, som är en av kunderna, är ett exempel på verksamheter som tagit till sig arbetssättet. Samtidigt är utmaningarna stora på platser som människor besöker i sin vardag – allt ifrån service i affärer till arbetsplatsförhållanden och trygghet inom vården. Där kan GreatRate göra skillnad då feedback är bristfällig på många platser runt om i världen.

Branschen för kundfeedback uppskattas växa till 8,39 miljarder dollar till 2019 (enligt RnR Market Research) vilket visar att behoven bara kommer att växa. I samband med detta har GreatRate antagits i det statliga projektet Växtzon, en storsatsning på företag med potential att omsätta 100 miljoner kronor. Där ingår också stöd att utveckla tjänsterna vidare, och företaget planerar att släppa flera innovativa vidareutvecklingar framöver med målet att helt revolutionera den bransch som de nu sätter ett stort avtryck i.

Medgrundaren Eric Lager säger:

– Vår plan är att förändra hur andra länder och kontinenter ser på feedback i grunden.

Om företaget

GreatRate grundades i Norrköping av Eric Lager och Ted Axelsson år 2013. Bolaget levererar helhetslösningar för insamling, analys och rapportering av data genom digitala kanaler. Nytt för 2018 är att bolaget har expanderat sin närvaro till 20 länder på 4 kontinenter och startat ett dotterbolag i USA. Med miljontals insamlade åsikter har GreatRate alltid strävat efter att vara pionjärer i en annars ganska stillastående bransch, och har en rad innovationer under bältet som exempelvis en unik analysmetod och speciellt utvecklade rutiner för att kommunicera och agera på resultat. GreatRate jobbar idag med flera av Sveriges största företag och myndigheter både inom kund- och medarbetarundersökningar.

Källa: www.greatrate.se