LiU Game Awards är det självklara eventet för spelintresserade och ska främja utvecklandet av dataspel i regionen. 2015 firar Linköpings Universitet 40 år och eventet är en viktig del i firandet som ett guldarrangemang. LiU Game Awards arrangeras för sjätte året i rad under Vecka45. I år är målet satt till 250 besökare.

Spacecraft, vinnaren av LiU Game Awards 2014 spelades entusiastiskt under NärCon 2015.

Spacecraft, vinnaren av LiU Game Awards 2014 spelades entusiastiskt under NärCon 2015.

VINNAREN 2014 I RYMDEN Spacecraft är ett spel där man bygger sina egna rymdskepp med slumpmässigt utvalda delar. Sedan slåss man in i döden med upp till fyra spelare. – Mitt spel har fått fler funktioner bl a ny grafik och flera spellägen sedan jag vann LiU Games Award 2014. I framtiden kommer jag att satsa på mitt spel som anställd eller egen företagare då det har fått stort gensvar hos publiken, berättar Jesper Tingvall.

MINGEL OCH FORSKNING Det blir en heldag med spel, forskning, kultur, mingel, innovativ teknik och korande av LiUs bästa spelutvecklare. Viktigt är att deltagare och besökare träffas för att utbyta erfarenheter och för spelutvecklingen framåt. Eventet lyfter fram alla de spännande spel som utvecklas på Linköpings universitet av studenter och på fritiden. Man bjuder på öl och macka vilket är en klassiker.

VINNAREN FÅR STARTKAPITAL
Det blir tio finalister och vinnaren får 20 000 kronor. Prissumman förvaltas av LIU Innovation (fd. InnovationskontorEtt). Vinnaren får gratis rådgivning och bland annat hjälp med att sätta samman teamet som ska förverkliga demospelet till en färdig kommersiell produkt. Det släpps miljontals spel varje år och konkurrensen är stenhård. – I ett spelprojekt behövs det många olika roller för att få alla bitar på plats. Det är roller som: game designer, grafiker och producent, för att nämna några, berättar Tomas Ahlström, LIU Innovation.

TRE SCENER
Det är olika teman för varje scen: Science Track, Game Track och ett rum för diskussion kring ämnen inom spelkulturen. I Science Track blir det föreläsningar om den forskning som LiU bedriver kring kulturen som omger spel och spelifiering (eng. Gamification). Detta innebär att man använder spelmekanismer inom verksamheter som traditionellt inte hör samman med spelande, till exempel handel, transport eller utbildning. Tanken är att på så sätt motivera och engagera användaren till att använda nya funktioner som kan tyckas vara svåra. Man får poäng för att utföra vissa handlingar och kan på så sätt komma vidare till nästa level (nivå) som belöning.

VÄRLDENS STÖRSTA SPELFÖRLÄGGARE
En stjärna på spelhimmelen är Karl Magnus Troedsson, VP of Group Strategy på EA, världens största spelförläggare. Han föreläser i Game Track om spelteknik, design och vilken långsiktig strategi man bör ha om man ska lyckas på spelmarknaden. Vidare blir det föreläsning av Staffan Björk från Göteborgs universitet. Hans ämne är »Dark Patterns in the Design of Games« (mörka mönster) Vilket ansvar har spelutvecklare? Det handlar om avsiktlig användning av vilseledande och oärliga funktioner inom ett spel. Syftet är att tvinga spelaren att gå med på åtgärder som de annars inte skulle. Det kan vara att öka spelarens utgifter och tjäna pengar.

SPEL UTAN STEREOTYPER
Höjdpunkten på LiU Game Awards är franska speltillverkaren Dontnod som berättar om sitt nya spel Life is Strange. Spelet är fritt från genusklyschor och de störande stereotyper med mycket muskler och fantasifulla vapen som finns. Spelet handlar om en tjej på high school i USA. Det ett emotionellt spel om hennes liv och de situationer som hon möter. Man ställs inför olika val och inget är rätt eller fel. Utifrån dina val ges du nya möjligheter.

VILL LOCKA TJEJER
Genom att InnovationskontorEtts programgrupp för eventets talare består av både tjejer och killar försöker man på så sätt locka fler tjejer att börja tillverka dataspel. Spelandet är annars 50-50. En grupp av kompetens som man vill få förstärkning av är de humanistiska utbildningarna, främst beteendevetare. Hur beter sig spelare i olika miljöer? Detta är ett samarbete som kan föra spelindustrin framåt.

NÄR, VAR OCH HUR?

EVENTET ÄGER RUM 5/11 KL 12.00-22.00.
Kårhuset Trappan, Västgötegatan 15 Norrköping.
Gratis för dig som är LiU student.
LiU Game Awards: www.liuga.se
LIU Innovation: www.liuinnovation.se

TEXT: Per Oddman
FOTO: Jesper Tingvall, Per Oddman

Tidigare publicerad i Affärsstaden #5 2015.