You are currently viewing Ensamma i sin genre
Framtiden ser mycket lovande ut. Vi har inte påverkats negativt alls av pandemin, säger Bengt Rääf. Foto: Björn Lisinski

Ensamma i sin genre

Familjeföretaget Träullit AB firar 75 år – och snart är det dags för fjärde generationen Rääf att ta över.
Österbymobolaget tillverkar träullsskivor och träullsplattor av cementburen träull – med spektakulära leveranser till bland annat NASA, Walt Disney och Stella McCartney.

Axel Rääf och sonen Lennart startade Träullit AB redan 1946 – och det anrika familjeföretaget lever i allra högsta grad kvar fortfarande under ledning av Lennarts son Bengt.
Även hans söner Erik och Filip arbetar på bolaget – och kommer att ta över då deras far går i pension.
-Jag ska börja trappa ned snart, vilket inte är någon enkel process eftersom jag jobbat här i 40 år. Men jag kommer att stanna kvar i styrelsen även efteråt, berättar Bengt.

Att företaget i år firar 75 år är verkligen något att vara stolta över.
-Det känns förstås väldigt roligt och speciellt att vi överlevt så länge. Vi har genom åren fått kämpa oss igenom tuffa perioder, men det personliga engagemanget är väldigt starkt och personalen har varit mycket lojal, framhåller han.

-Nackdelarna med ett litet familjeföretag är annars avsaknaden av större finansiärer utifrån, medan fördelarna är korta beslutsvägar och en större flexibilitet.

Ända sedan starten har man tillverkat träullsskivor och träullsplattor av cementbunden träull.
-Träull av gran är ett fantastiskt material – sprunget ur vår natur och sammanfogat med ren cement – som ger unika egenskaper åt hus. De främsta egenskaperna är mycket god värmeisoleringsförmåga, hög värmelagringsförmåga, god ljudabsorption, samt dokumenterat hög motståndskraft mot brand, mögel och röta. Dessutom mekaniskt stark och en god putsbärare.

När Axel och Lennart Rääf grundade firman var de tidigt ute i Sverige med träullitmaterial – och i dag är Träullit AB ensamma i sin genre i landet.

-Vi har konkurrenter i Danmark och Baltikum, liksom i Tyskland och Frankrike, som jagar på oss. Men det är enbart stimulerande och håller oss skärpta, säger Bengt.

Vilken är er huvudmålgrupp?
-Framför allt kommuner, som satsar på vårt material i exempelvis skolor, simhallar, sporthallar, bibliotek med mera. Vi levererar också en hel del bullerskärmar till bland annat Vägverket och Svevia.

Vilka länder exporterar ni mest till?
-Norge och Finland, men även Danmark. Och vi har sålt en del till USA. I fjol skickade vi 40 containrar dit.

De mest häftiga och anmärkningsvärda beställningarna har kommit från NASA:s huvudkontor i Houston, Walt Disney och designern Stella McCartneys (dotter till Beatlesmedlemmen Paul) modebutiker.
-Alla dessa borde väl vara en nia eller tia i skrytfaktor (haha). Vi har levererat dem i samarbete med svenska BAUX, som sysslar med designade och ofta färgglada isolerplattor.

Att fokusera på hållbarhet och miljö är en självklarhet för Träullit AB.
-Våra produkter håller i minst 100 år och det är väl ärligt talat inte mycket som gör i dag, menar Bengt. Träullit är ett miljövänligt och återvinningsbart byggmaterial, tillverkat av träull från gran, rent vatten och cement.

Ibland får företaget frågor om miljöpåverkan vid cementtillverkning. Då svarar deras leverantör så här:

”Cement avger koldioxid (CO2) vid tillverkningen. Största andelen av CO2 vid tillverkningen kommer från råmaterialet kalksten, en mindre andel från bränsle. Cementa arbetar med att minska CO2-belastningen under hela produktens livslängd.
Vi strävar efter att energieffektivisera tillverkningsprocessen, att ersätta fossila bränslen med biobränslen, att ta fram nya cementsorter, till exempel BAS-cement – vilket ger tio procent minskning av CO2. Cementprodukter har en lång livslängd, vilket leder till att den årliga miljöbelastningen minskar. Det är dessutom bevisat att CO2 tas upp av produkten under hela dess livslängd. Vid vårt norska systerbolag är vi världsledande inom cementindustrin med att utvärdera koldioxidavskiljning och koldioxidlagring. Genom denna teknik nås en nästan noll-utsläpps-tillverkning.”

Samtidigt binder produkten trä, som annars skulle ruttna bort och avge CO2.

Företaget i lilla Österbymo har 26 anställda – inklusive säljare i Jönköping och Stockholm, samt en inhyrd konsult i skånska Staffanstorp.

Hur ser du på framtiden?
-Den ser mycket lovande ut. Vi har inte påverkats negativt alls av pandemin, utan fortsätter att utvecklas och öka vår omsättning. Den är budgeterad till 40 miljoner kronor under 2021. Allt fler uppskattar de värdena vi står för – att värna om miljön och hållbarhet är ju verkligen något som ligger i tiden, framhåller Bengt Rääf.

 

Träullit AB

Startade: 1946 i Österbymo.
Produkt/bransch: Affärsidén är att utveckla, tillverka och sälja marknadens bästa produkter av cementbunden träull. Produkterna är träullsskivor och träullsplattor till isolering och ljudabsorbering.
Antal anställda: 26.
Omsättning: 40 miljoner kronor.

 

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #4 2021