Under tisdagskvällen gick den sista regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year av stapeln i Norrköping. Johan Lyreborn, Configura Sverige Aktiebolag utsågs till östra Sveriges främsta entreprenör, Karin Bjärle, PS of Sweden AB blev ”Årets kvinnliga stjärnskott” och Alexander Bladh, A-Plast Gruppen AB, vann priset som ”Årets manliga stjärnskott”. Joachim Lindström och Filip Ummer, iDeal Of Sweden AB, fick motta SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt”.

Inför ett hundratal gäster fick Johan Lyreborn ta emot utmärkelsen som östra Sveriges främsta entreprenör då regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year gick av stapeln på Elite Grand Hotell i Norrköping. Johan Lyreborns företag Configura hjälper kunderna att effektivisera sina sälj- och orderprocesser. Verksamheten kretsar kring den egna mjukvaruplattformen och med hjälp av programvaran kan användarna skapa tredimensionella världar som gör det möjligt att visualisera och kalkylera produkter på ett enkelt sätt. Det kan vara allt från köks- och kontorsinredning till inredning för industrier och lager. Configura har lokal närvaro på tre kontinenter med kontor i såväl Linköping och Göteborg som Malaysia, USA och Kina. Nästa anhalt i expansionen är Tyskland.

– Johan har med ett innovativt driv och en systematisk noggrannhet byggt upp ett kreativt och vägvinnande företag. Redan nu omsätter bolaget över 150 miljoner kronor, och jag hyser inga tvivel om att målsättningen om en fördubbling inom fem år är fullt möjlig. Summa summarum är han en mycket värdig vinnare som kommer ge de övriga fem regionvinnarna en rejäl match om den nationella utmärkelsen, och en plats i Monte Carlo, säger juryordförande Micael Glennfalk.

Den oberoende jury som korade vinnarna bestod av juryordförande Micael Glennfalk (Björbackens turism AB), Jacob Nilsson (Axjo Plastic AB), Mattias Weinhandl (Weinhandl Holding AB), Paul Haglund (Konga Mekaniska Verkstad AB), Pär Lidåker (BJS Group AB), Eva Schlyter (Ståhl Invest i Norrköping AB) och Karin Malmström (Identx AB).

Juryns motivering löd:

Årets pristagare har, med tydliga omsättnings och lönsamhetsmål, under många års tid, byggt och vidareutvecklat både kunder och medarbetare på en internationell marknad. Framgångsrikt och kontinuerligt produktutvecklingsfokus har minimerat konkurrensen. Med ledorden innovation, team player och engagemang i bagaget och med mottot ”challenge the unknown” kommer det här långsiktiga entreprenörskapet fortsätta att växa – mycket och länge. Entreprenörens framgång är sprungen ur tron på att om människor kan räkna och kalkylera rätt, så får vi alla en mer hållbar och effektiv värld.

Fler entreprenörer prisades under kvällen
Under galakvällen i Norrköping delades även tre kategoripriser ut. Utmärkelsen ”Årets kvinnliga stjärnskott” tilldelades till Karin Bjärle, PS of Sweden AB samtidigt som Alexander Bladh från A-Plast Gruppen AB blev ”Årets manliga stjärnskott”. SEB:s pris för ”Bästa internationella tillväxt” gick till mobilskalsmakarna Joachim Lindström och Filip Ummer, iDeal Of Sweden AB. 

Samtliga vinnare från region Öst kommer den 31 januari att ställas mot vinnarna i de övriga fem regionfinalerna då den stora Sverigefinalen går av stapeln i Stockholms stadshus. Den nationella huvudprisvinnaren representerar sedan Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

–Årets tema för EY Entrepreneur Of The Year har varit mod, och det är ingen överdrift att säga att samtliga finalister besitter mycket av den varan. Jag är oerhört stolt över att vår region fortsätter leverera framgångsrika och innovativa entreprenörer, inom vitt skilda branscher. Slutligen vill jag säga stort grattis till våra fyra vinnare och önska dem lycka till i Stockholm den sista januari, säger David Barmé, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Öst.

 

Jurymotiveringar

EY Entrepreneur Of The Year – Johan Lyreborn, Configura Sverige Aktiebolag
Årets pristagare har, med tydliga omsättnings och lönsamhetsmål, under många års tid, byggt och vidareutvecklat både kunder och medarbetare på en internationell marknad. Framgångsrikt och kontinuerligt produktutvecklingsfokus har minimerat konkurrensen. Med ledorden innovation, team player och engagemang i bagaget och med mottot ”challenge the unknown” kommer det här långsiktiga entreprenörskapet fortsätta att växa – mycket och länge. Entreprenörens framgång är sprungen ur tron på att om människor kan räkna och kalkylera rätt, så får vi alla en mer hållbar och effektiv värld.

Årets kvinnliga stjärnskott – Karin Bjärle, PS of Sweden AB
Med intresse och kompetens från branschen såg hon en möjlighet och med stort mod, engagemang och kreativitet utvecklade hon en produkt på ett väldigt metodiskt sätt. Årets pristagare har varje år sedan starten dubblerat sin omsättning, finansierat med egna medel. Detta har kunnat ske genom hårt arbete, stark innovationsförmåga och en stor portion envishet. Försäljningen har gått genom e-handeln via sin egen webbshop, vilket är imponerande i denna konservativa bransch.

Årets manliga stjärnskott – Alexander Bladh, A-Plast Gruppen AB
På kort tid har entreprenören genom sitt starka engagemang, tydliga värdegrund och effektiva arbetssätt förändrat verksamheten inom en mogen marknad till att bli en tillväxtraket. Med mottot ”tid är pengar” och fingertoppskänsla för lönsamma affärer kör han vidare mot mycket högt ställda mål. Entreprenörens finurlighet i kombination med ett tydligt miljötänk har bidragit till utveckling av ett revolutionerande produktsystem som kommer förändra både lönsamhet och miljöbelastning inom en hel bransch. Tydliga drivkrafter för samhällsansvar bidrar till en blomstrande framtid både för entreprenören och bygden.

Bästa internationella tillväxt – Joachim Lindström och Filip Ummer, iDeal Of Sweden AB
Att hitta en lucka i marknaden är ett av flera signum på framgångsrika entreprenörer. Årets pristagare har envist trott på sin idé, tagit personlig risk och har förmågan att övervinna hinder. Från nära ruin första åren lyckas pristagaren vända och nå en enastående internationell tillväxt år efter år. Att våga hitta finansiella lösningar, att strategiskt skala upp sitt bolag för inträde på nya marknader och att hitta nya mönster för sin marknadsföring har varit framgångsreceptet för årets pristagare.

Källa: www.eoy.se