Lokal banksatsning viktig för Ydres näringsliv
Roligt att äntligen kunna träffas, vilket många Ydreföretagare sett fram emot. Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank, välkomnade, visade runt och berättade om banksatsningen för ett 50-tal intresserade företagare i Ydre Näringsliv. Foto: Stefan Holgersson

Lokal banksatsning viktig för Ydres näringsliv

ÖSTERBYMO

För näringslivet i Ydre har det stor betydelse att det finns en lokal och samhällsengagerad bank. Därför ser man mycket positivt på Kinda-Ydre Sparbanks nysatsning och modernisering av bankkontoret i Österbymo.

Den omfattande renoveringen och ombyggnationen var färdig i början av året. Sparbanken öppnade då upp för en ny och modern mötesplats på bankkontoret i Österbymo.

– Storsatsningen innebär en investering på cirka 7 miljoner kronor. Vi är en lokal sparbank som väljer att fortsätta satsa lokalt för att vara attraktiva för våra kunder. Ambitionen var att skapa en trivsam atmosfär med det personliga mötet i fokus.

Det säger Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank, som välkomnade, visade runt och berättade om banksatsningen för ett 50-tal intresserade medlemmar i Ydre Näringsliv. Föreningens medlemsmöte på onsdagskvällen var samtidigt det första större mötet i de ombyggda och fräscha banklokalerna. Restriktionerna under pandemin har äntligen släppt, vilket underlättar för fysiska möten.

– Jättepositivt att det funkar att kunna träffas, även om man tar det med viss försiktighet ändå. Jag har märkt ett sug efter att ses. Många har längtat efter det, säger Tomas Johansson, ordförande för Ydre Näringsliv med 137 medlemmar (all-time-high).

Hur ser du på banksatsningen i Ydre? Är du nöjd med resultatet?

– Verkligen positivt! Absolut! I dialog med bankledningen har jag också påtalat och fått igenom att man i så stor utsträckning som möjligt skulle använda lokala hantverkare, bland annat för målning, el och rörmokeri.

Gynnas Ydres näringsliv av att sparbanken investerat och byggt om Ydre-kontoret?

– Ja, det är klart! Det är en trygghet för företagarna att vi har en bank på orten. Betydligt större banker lägger ned sina kontor, exempelvis i Aneby och Eksjö. Här i Österbymo väljer sparbanken i stället att satsa. Närheten till sin bank betyder mycket. Man kan enkelt boka rådgivningsmöte för att diskutera lån, sin pension eller andra frågor. Lokal personal är också en fördel, eftersom de har en annan syn och känner till de lokala förutsättningarna.

Hur har näringslivet i Ydre klarat pandemin så här långt?

– I det stora hela jättebra! Ydre är en av de kommuner som har klarat sig bäst, vill jag påstå. Dock inte utan undantag. Restaurangbranschen, framför allt, har farit illa. Samtidigt är vi fria från konkurser i Ydre. På något sätt är vi sega och klarar oss.

Har stödet vid korttidspermittering varit en stor hjälp?

– Ja, absolut! De lite större företagen har haft nytta av det.

Tomas Johansson är även huvudman i Kinda-Ydre Sparbank, vilket innebär att han är en av kundernas representanter.

Har du i den rollen haft inflytande över satsningen på Österbymo-kontoret?

– Ja, vi har alltid haft en juste dialog med styrelse och bankledning. Det handlar om att ge och ta, säger Tomas.

Bankkunderna fortsätter att i allt högre utsträckning använda sig av de digitala banktjänsterna. Att i det läget göra en storsatsning på fysiska kontor kanske fick en och annan att höja på ögonbrynen, men Johan Widerström ser inget motsatsförhållande:

– De digitala tjänsterna underlättar i vardagliga bankärenden. Men när kunderna behöver rådgivning – kanske för en större investering – då är det personliga mötet ovärderligt. Nu har vi skapat plats för fler mötesrum med kunderna. Det underlättar för oss att fortsätta vara bättre än andra banker på att personligen hjälpa våra kunder med kompetent rådgivning.

Under kvällen med företagarna pratade Kinda-Ydre Sparbanks placeringsrådgivare Jörgen Petersson om just placeringar och vad man bör tänka på, och försäkringsspecialisten Ulf Hjertsäll informerade om försäkringar.

Text och foto:

Stefan Holgersson