Världens viktigaste dag fyllde Vreta Kluster
– Den här dagen var en kickoff för att verkställa vår regionala livsmedelsstrategi. Intresset var stort – drygt 130 personer var på plats, alla med samma intresse – att öka tillväxten inom den svenska och östgötska livsmedelsproduktionen, säger Helene Oscarsson, vd på Vreta Kluster.
På plats fanns, förutom länets livsmedelsproducenter, flera politiker, beslutfattare och företrädare för akademin. Dagen öppnades av landshövding Elisabeth Nilsson och regionråd Göran Gunnarsson, som båda bidragit till skapandet av Östergötlands livsmedelsstrategi.
Hermelins och RÅ – goda östgötska exempel
Bland föredragshållarna fanns Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning, med den frivilliga ursprungsmärkningen ”Från Sverige” som ska göra det enkelt för konsumenterna att välja rätt i butiken. På plats fanns också Svegro – familjeföretaget som odlar kryddor och sallad på Ekerö, potatis i Skänninge och som genom en ny varumärkesstrategi på kort tid lyckats öka sin försäljning och igenkänning hos kunderna.
Givetvis fick vi också lyssna till några lokala framgångssagor, bland dem Hermelins grönsaker från Ösgötaslätten. Ett företag som går mot strömmen och genom att göra det de tror på och skippa grossistledet lyckas sälja svensk ekologisk kål för 40 kronor kilot istället för fyra kronor kilot. Ett annat regionalt exempel är Wellnox som säljer flytande rödbetor och andra grönsaker under varumärket RÅ och som sedan starten för några år sedan lyckats mångdubbla sin försäljning.
– Det finns fantastiskt mycket att lära av de här framgångssagorna. Att de delar med sig av sina strategier och framgångar så generöst är mycket värdefullt för andra företag och aktörer i branschen. Det finns en stor kraft i att samverka och lära av varandra för att öka tillväxten i livsmedelsproduktionen, säger Helene Oscarsson.
Exportframgångar – Food for progress i Mjölby
Ska vi lyckas öka både produktionen och lönsamheten behöver vi inte bara sälja vår svenska mat här i Sverige, vi behöver övertyga resten av världen att svensk mat är en klass för sig. Några som lyckats väl med det är Food for progress med varumärket Oumph, som med en stark övertygelse om att rädda världen vill gör växtbaserad mat attraktiv, något som de lyckats väl med. Ett annat exempel är Umlax, utsedda till årets livsmedelsexportör, som kom hela vägen från Lycksele för att berätta om såväl fram- som motgångar i sina exportsatsningar. Till sin hjälp i sina framgångar hade de Business Sweden som också fanns på plats.
– Ett bättre avstamp för verkställandet av den östgötska Livsmedelsstrategin än så här kunde jag inte drömma om. Nu hoppas jag att alla deltagarna, såväl livsmedelsproducenter, offentliga inköpare, kostchefer och andra aktörer är lika peppade som jag för att öka tillväxten inom världens viktigaste branscher, avslutar Helene Oscarsson.