Du visar för närvarande Scania tar sikte på Asien – öppnar miljardfabrik i Kina
Foto: Scania (Unsplash/Ricardo Gomez Angel)

Scania tar sikte på Asien – öppnar miljardfabrik i Kina

Svenska lastbilsjätten Scania gör sin största geografiska satsning på över ett halvt sekel. I en intervju med Reuters bekräftar vd Christian Levin att en ny fabrikshub i Rugao, 15 mil nordväst om Shanghai, ska stå klar för serie­produktion i oktober senare i år. Investeringen landar på 2 miljarder euro (≈ 23 mdr kr) och blir företagets tredje globala tillverkningsbas – efter Södertälje och brasilianska São Bernardo do Campo.

Den kinesiska anläggningen byggs för att klara 50 000 fordon per år. Det är nästan dubbelt så mycket som bilfabrikatet producerade i Brasilien i fjol. Levin motiverar steget med regionens teknik­försprång: ”Vi vill vara en del av ekosystemet och komma närmare nästa generations transport­teknik,” säger han.

Klimateffekt och Brasilien

Enligt Scanias egen hållbarhets­översikt ska fabriken drivas helt av förnybar energi. Och dessutom fokusera på fordon med låg fossil­förbrukning. Samtidigt sätts ett lokalt FoU-team upp som kopplas in i TRATON-gruppens gemensamma forsknings­organisation. Rugao-satsningen innebär alltså inte bara ny kapacitet utan också snabbare produkt­utveckling. Detta för både elektriska och bränslecells­drivna lastbilar.

Scania sjösätter också en fyra­årig investerings­plan på 2 miljarder reais (≈ 3,5 mdr kr) i den befintliga, brasilianska ­fabriken. Då kan risken pareras angående att Sydamerika råkar hamna i skuggan, menar man. Medlen går till elektrifiering, energieffektivitet och ett större lokalt leverantörs­nät för batterimoduler.

Levin ser satsningen som ett sätt att ”koppla ihop värdekedjorna” när allt fler syd­amerikanska komponent­tillverkare förväntas leverera till Kina­fabriken.

Satsningen sker även mitt i en ökande global oro över nya handelstullar. Vd:n kallar USA:s senaste tariff­runda ”skadlig för världshandeln”. Men uttrycker samtidigt hopp om att EU-Mercosur-avtalet ska bli verklighet och ge bolaget bättre logistik­flöden mellan Latinamerika och Europa.

LÄS ÄVEN: Bostadsmarknaden kallnar enligt SBAB

Vad betyder detta för Sverige?

  • Leveranskedjor: Anläggningen i Södertälje­ får fortsätta leverera högvärdiga komponenter. Men delar av volym­produktionen av chassiplattformar kan senare flyttas när Rugao når full kapacitet.
  • Kompetens: Scanias svenska ingenjörer kommer att rotera in i det nya FoU-klustret. Det beskriver företaget som ”en kultur­brygga mellan Södertälje och Shanghai”.
  • Exportbalans: På kort sikt minskar Asien-order som skeppas från Europa. Men bolaget räknar med att ett snabbare svar på asiatiska kundorder ger högre global marknads­andel och därmed högre svensk FoU-budget.

Med Kina­fabriken tar Scania ett strategiskt steg som rör mer än bara produktions­siffror. Det handlar om hållbar teknik, regional handels­politik och en helt ny innovations­kultur som knyter samman Södertälje, São Paulo och Shanghai i samma kedja.