Svenska lastbilsjätten Scania gör sin största geografiska satsning på över ett halvt sekel. I en intervju med Reuters bekräftar vd Christian Levin att en ny fabrikshub i Rugao, 15 mil nordväst om Shanghai, ska stå klar för serieproduktion i oktober senare i år. Investeringen landar på 2 miljarder euro (≈ 23 mdr kr) och blir företagets tredje globala tillverkningsbas – efter Södertälje och brasilianska São Bernardo do Campo.
Den kinesiska anläggningen byggs för att klara 50 000 fordon per år. Det är nästan dubbelt så mycket som bilfabrikatet producerade i Brasilien i fjol. Levin motiverar steget med regionens teknikförsprång: ”Vi vill vara en del av ekosystemet och komma närmare nästa generations transportteknik,” säger han.
Klimateffekt och Brasilien
Enligt Scanias egen hållbarhetsöversikt ska fabriken drivas helt av förnybar energi. Och dessutom fokusera på fordon med låg fossilförbrukning. Samtidigt sätts ett lokalt FoU-team upp som kopplas in i TRATON-gruppens gemensamma forskningsorganisation. Rugao-satsningen innebär alltså inte bara ny kapacitet utan också snabbare produktutveckling. Detta för både elektriska och bränslecellsdrivna lastbilar.
Scania sjösätter också en fyraårig investeringsplan på 2 miljarder reais (≈ 3,5 mdr kr) i den befintliga, brasilianska fabriken. Då kan risken pareras angående att Sydamerika råkar hamna i skuggan, menar man. Medlen går till elektrifiering, energieffektivitet och ett större lokalt leverantörsnät för batterimoduler.
Levin ser satsningen som ett sätt att ”koppla ihop värdekedjorna” när allt fler sydamerikanska komponenttillverkare förväntas leverera till Kinafabriken.
Satsningen sker även mitt i en ökande global oro över nya handelstullar. Vd:n kallar USA:s senaste tariffrunda ”skadlig för världshandeln”. Men uttrycker samtidigt hopp om att EU-Mercosur-avtalet ska bli verklighet och ge bolaget bättre logistikflöden mellan Latinamerika och Europa.
LÄS ÄVEN: Bostadsmarknaden kallnar enligt SBAB
Vad betyder detta för Sverige?
- Leveranskedjor: Anläggningen i Södertälje får fortsätta leverera högvärdiga komponenter. Men delar av volymproduktionen av chassiplattformar kan senare flyttas när Rugao når full kapacitet.
- Kompetens: Scanias svenska ingenjörer kommer att rotera in i det nya FoU-klustret. Det beskriver företaget som ”en kulturbrygga mellan Södertälje och Shanghai”.
- Exportbalans: På kort sikt minskar Asien-order som skeppas från Europa. Men bolaget räknar med att ett snabbare svar på asiatiska kundorder ger högre global marknadsandel och därmed högre svensk FoU-budget.
Med Kinafabriken tar Scania ett strategiskt steg som rör mer än bara produktionssiffror. Det handlar om hållbar teknik, regional handelspolitik och en helt ny innovationskultur som knyter samman Södertälje, São Paulo och Shanghai i samma kedja.