You are currently viewing Tjoffes mål:  Galaxens största hemservicebolag
Tjoffe Sjögren driver Sveriges snart största hemservicebolag i Norrköping, och siktar mot stjärnorna, eller strax bortom.
Foto: Mirjam Lindahl

Tjoffes mål: Galaxens största hemservicebolag

Från att som 12-åring DJ:a på kompisars syskons födelsedagskalas till att sälja bioreklam och seglarkläder, till att nu driva Sveriges näst största hemservicebolag samt stå som finalist i EY Entrepreneur of the Year; Tjoffe Sjögrens företagarresa kan verka spretig. Men faktum är att allt landar ner i viljan att bygga.
– Jag minns den där första spelningen, berättar Tjoffe när vi ses en förmiddag på kontoret på Kristinagatan i centrala Norrköping. Det gav 50 kronor varav jag investerade 49 i en discolampa från Teknik­magasinet. Sen kunde jag ta 100 kronor för nästa gig.

Och så föddes intresset för företagande. Att tidigt tjäna egna pengar och förstå sambandet mellan lön och arbete var viktigt för Norrköpingskillen, som efter en tid i Stockholm flyttade tillbaka till hemstaden och startade Städarna 2009.
– Jag behövde ett jobb, RUT-avdraget kom och det fanns ett behov. Jag är inte den som tänker efter för mycket i förväg, vilket ibland blir katastrof och ibland riktigt bra, skrattar Tjoffe och fortsätter: Tanken var ett bolag med två, tre medarbetare, men det gick åt skogen, för nu är vi 850!

Att starta upp bolag i en bransch som tidigare varit präglad av svartjobb och smussel var en utmaning. Och för att gå från att vara ett jobb som helst skulle utföras osynligt på kvällar och nätter, ofta till en dålig lön till att bli ett attraktivt yrke krävdes att man förändrade hela branschen.
– Marknadsföringen blev viktig, men medarbetarupplevelsen var och är vår största prioritet, säger Tjoffe. Genom att vara en schysst arbetsgivare som i alla avseenden står bakom våra medarbetare och deras säkerhet har vi skapat en arbetsplatskultur som vi är otroligt stolta över – och som vi med glädje ser kopieras av andra i branschen.

Han menar att det framför allt handlar om att garantera medarbetarnas säkerhet och att ha en nolltolerans mot rasism, sexism och andra typer av kränkande beteenden.
– Våra kunder är viktiga, det är självklart – men ingen kund är så viktig att vi inte kan säga upp avtalet om man inte sköter sig. Och det vet alla våra medarbetare om. Och så har vi otroligt roligt på jobbet. Att investera i de anställda i form av utbildningar, kickoffer och fester, bygger en kultur som bidrar till att man vill vara med och skapa framtiden. På så sätt får vi medarbetare i världsklass som tar hand om våra kunder, som i sin tur blir fler – och så är den goda spiralen igång. Det är inte rocket science direkt.

Städarna finns idag på 25 orter och kommer att starta upp på minst fyra platser till under 2022, och att hålla kvar den nära och förtroliga känslan är något man jobbar mycket med.
– Att ge möjlighet till utveckling och karriär inom bolaget har visat sig vara viktigt. Dels för att behålla våra duktiga medarbetare som annars hade gått vidare till andra uppdrag, men också för att säkerställa att den goda kulturen fortsätter vara en självklar del av Städarna, oavsett var man befinner sig. Därför är det otroligt roligt att flera av de som tagit en roll som VD i dotterbolag runt om i landet är personer som börjat i driften, fortsatt som arbetsledare och nu väljer att utvecklas vidare med oss.

En attraktiv arbetsgivare kan man vara på många sätt, och Tjoffe menar att lönen sällan, om ens någonsin, är den viktigaste faktorn. Förutom utvecklingsmöjligheter och förmåner är ett engagerat miljöengagemang däremot något som många värdesätter högt.
– Vi är precis i startgroparna med ett helt nytt sätt att kompensera för vårt klimatavtryck, berättar Tjoffe. Vi kommer att, på ett område av 1,2 miljoner kvadratmeter åkermark, odla mellangrödor som binder ner koldioxid motsvarande vårt eget utsläpp i marken. Genom att inte skörda grödorna, utan låta dem vissna ner, bidrar vi dessutom till jordförbättring och minskad dieselanvändning för jordbruket eftersom det räcker att bearbeta ett övre lager av marken inför nästa sådd. Mindre utsläpp och mer hållbarhet i flera led helt enkelt. En idé som också gärna får kopieras!

Han tänker gärna långsiktigt. Till och med så han säger att företagandet har ett evighetsperspektiv. Alla beslut ska vara kloka och bidra till att man ska kunna växa smart och göra skillnad. Under lång tid.
– Just därför är det nödvändigt att ha visa människor omkring sig, som delar visionen. Jag kan sätta ut en riktning, visa åt vilket håll vi ska, men jag är glad att jag inte behöver ta besluten, ler Tjoffe. Vi har tiden för oss och kan tänka riktigt långt fram. Snart är vi störst i Sverige. Det betyder att vi snart kan vara störst i världen. Och eftersom jag tror att det här är den enda världen i galaxen så siktar vi alltså på att även där bli störst på hemservice!

Bit för bit, som ett legobygge. Där en god affär ger byggbitar till att fortsätta växa. Det är drivkraften för Tjoffe, som förstås hoppas på en vinst i den nationella finalen av Entrepreneur of the Year i Stockholm i mars för att sedan ta sig vidare till världsfinalen i Monte Carlo. Ett steg på vägen mot galaxen.

 

Text: Mirjam Lindahl
Foto: Mirjam Lindahl

Tidigare publicerat i Affärsstaden #1 2022