You are currently viewing Rätt bitar på plats – ger häftigare sportupplevelse
Dagens ungdomar inte tittar på sport på traditionellt sätt, utan oftast via sin smartphone eller platta. säger Signalitys medgrundare och innovationsansvarige – Michael Höglund. Foto: Björn Lisinski.

Rätt bitar på plats – ger häftigare sportupplevelse

Linköpingsbolaget Signality levererar sportstatistik och data i realtid – med en helt automatiserad bildbehandling i molnet, unika lösningar i världsklass.
– Vår AI-plattform är ungefär som LEGO – vi har alla bitarna, sedan kan kunden sätta ihop dem och skapa det de vill för att göra sportupplevelsen häftigare för konsumenten, säger medgrundaren och innovationsansvarige Michael Höglund.

Från 2019 till 2021 har Signality fyrdubblat antalet anställda – från 5 till 20.

Och under det senaste året har bolaget ökat sin omsättning med 400 procent – och hamnar på ungefär tio miljoner kronor.

En häftig resa som startade 2016 – och garanterat bara är i början av sin framgång.
– Vi har ett patent som handlar om interaktion med en videoström och det finns inget annat bolag i världen med samma unika lösningar som oss, framhåller Michael Höglund.

Han har alltid haft ett stort sportintresse – och samtidigt blivit alltmer fascinerad av artificiell intelligens (AI) och vad man kan använda den tekniken till.
– Jag tänkte att det borde ju gå att applicera AI-tekniken med självkörande bilar på sport. Själv kunde jag ingenting om bildbehandling, men visste att Linköping och Östergötland håller världsklass inom det området. Jag riktade in mig mot Mjärdevi Science Park – och fick kontakt med Mikael Rousson, som är doktor i bildbehandling, inleder Michael.

De träffades första gången i Trädgårdsföreningen 2016. Något som blev starten på en fantastisk resa, som fortfarande bara är i sin linda.

– Mikael är otroligt duktig och kunnig. Han har arbetat på bland annat Siemens och Apple innan – var med och tog fram kameran till den första iPhonen, framhåller han kollegan som nu är VD på Signality.

De började att fokusera på fotboll – och skapa en databas av vad som har hänt i en match.
– I stället för att det sitter folk och manuellt för anteckningar om exempelvis hur många skott som sköts och av vilka, hur många hörnor det blev, hur många varningar som delades ut med mera, så automatiserar vår teknik insamlingen av allt sådant. Sport handlar om data. Om att samla data, bearbeta data, visualisera data och lära sig av data.

Bildanalysen gör det möjligt att i realtid få ut uppgifter om hur spelare rör sig, vem som har bollen, skott, passningar och så vidare.
– Hur långt har respektive spelare sprungit under matchen och hur fort sprang de som snabbast? Där kan man studera minut för minut för att analysera en mängd olika händelser i matchen. Det är något som både tränarna och spelarna har stor nytta av.

Han tillägger:
– Ofta görs detta antingen för hand eller med hjälp av avancerade tekniska installationer som kräver mycket hårdvara. Våra algoritmer klarar sig med en bildström från en enda kamera.  Men ännu bättre blir det att ha en kamera på varje planhalva i fotboll.

I allt större utsträckning handlar det också om att servera den här informationen i direktsändning.

Utvinning av data i rörlig bild är en av de hetaste tillämpningarna – som blivit möjlig tack vare den gren på AI-trädet som kallas för djupinlärning.
  Vi använder deep learning-algoritmer för bildigenkänning. Modellerna som används för att följa spelarna bygger dels på maskininlärning för att känna igen deras fysiska utseende, men över säsongen lär sig vår teknik också att använda bland annat löpvägar och andra för spelaren unika kännetecken.

Signalitys två största kunder för tillfället är Svensk Elitfotboll – det vill säga Allsvenskan och Superettan – samt Major League Baseball (MLB) i USA. Även spelbolag som Unibet är kunder.
– Väldigt roligt och inspirerande att leverera data till så pass stora ligor. Hittills har vi mest fokuserat på dessa sporter, men principen är densamma oavsett vad det handlar om för idrott – så vi kommer att utveckla det här vidare för att kunna använda i ishockey, innebandy, handboll, boxning… ja, det finns inga begränsningar.

All data processas och lagras i molnet.
– Vi processar tusentals matcher om året och vår molnplattform klarar att hantera så många som 200 matcher runtom i världen parallellt med varandra.

Enligt Michael kommer den nya tekniken att innebära en demokratisering av hela idrotten.
– Alla ska kunna ha tillgång till samma data och kunna dra nytta av statistiken. Inte bara de rika klubbarna som kan betala för den dyra utrustningen. Utan även ett nioårigt flicklag eller tolvårigt pojklag. Det enda som behövs är en eller helt två kameror som filmar matchen. Där gör vi helt klart en revolution i branschen och är unika. Nyligen hade internationella fotbollsförbundet FIFA en utvärdering för att jämföra oss med stora drakar i branschen och även om resultatet inte är officiellt ännu är vi nöjda med vår insats.

En stor målsättning är att tekniken ska öka upplevelsen vid matcher för vanliga människor.
– Vi har byggt en plattform att utgå från, sedan skulle man kunna likna oss vid LEGO. Vi erbjuder kunderna alla bitar och de använder dem som de vill, framhåller han.

Michael menar att dagens ungdomar inte tittar på sport på samma sätt som traditionellt. Om de väl tittar, är det sällan på TV – utan oftare via sin smartphone eller platta.
– Det är svårare att locka yngre att följa en hel match, de är vana att det händer mycket när de spelar spel eller kollar på klipp på nätet. Jag tror det är viktigt för dem att kunna interagera för att bli mer engagerade. Med våra tjänster är det möjligt att trycka på en viss spelare på sin touchskärm för att få information om denna. Känner man för det kan man byta färg på gräsmattan eller göra fotbollen till en pumpa, avslutar Michael Höglund med ett leende.

Det här är Signality

Startade: 2016 i Linköping.
Produkt/bransch: En plattform som tillhandahåller artificiell intelligens för aktörer inom sport som lag, ligor, betting, media och TV-bolag.
Antal anställda: 20 – varav hälften i Linköping (där huvudkontoret finns) och hälften i Stockholm.
Omsättning: Cirka 10 miljoner kronor.

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #11 2021