You are currently viewing ”Man måste våga satsa för att vinna”

”Man måste våga satsa för att vinna”

– Kärleken tog mig till Motala 1990 och jag fick jobb inom produktionen på Luxor. 1998 fick jag mitt första förtroendeuppdrag inom kommunen och verkade i majoritet i åtta år. Sedan följde ett antal år som oppositionsråd och nu är jag inne på min andra mandatperiod som kommunstyrelsens ordförande. Jag har alltså varit med om den resa som Motala gjort från att vara en kommun utan framtidstro och med en våt filt över sig till att vara kommunen där ett av de största skandinaviska upplevelsebolagen, Parken Sport & Entertainment, väljer att göra sin första etablering utanför Danmark. Ett mångmiljonprojekt som kommer att ha stor betydelse för Motalas framtid.

Camilla tar emot i Kommunhuset i Motala och berättar om den där dagen då avsiktsförklaringen skrevs under och det fick bli allmänt känt att det skulle byggas ett Lalandia Aqua Dome i Motala.
– Det var som att ta körkort, ja faktiskt nästan som att få barn! skrattar hon. Jag tror att jag lever lite grann på den där känslan fortfarande. Så mycket jobb och förberedelser som till slut gett resultat. Det var fantastiskt.

Under 2000-talets första decennium upplevde Motala effekterna av den globalisering som var påtaglig i stora delar av Sverige. Industrier lades ner eller flyttades till låglöneländer och mattan drogs plötsligt bort under fötterna på stora delar av Motalas invånare. Framtiden såg allt annat än ljus ut.
– I det här skedet jobbade vi hårt med en stadsvisionsplan, berättar Camilla. Hur skulle vi kunna vända blad och skapa nya förutsättningar? Vi tittade på olika sätt att jobba och skapade flera olika mål. Ett av dem var att utveckla området kring Varamobadet med någon form av kommersiell verksamhet som kunde bidra till att öka besöksnäringen.
I samma veva sökte Folkets Park köpare till sin fastighet och kommunen gick in och köpte området och ökade på så sätt den utvecklingsbara ytan. Ett avtal hade skrivits med Tillväxt Motala AB vilket underlättade arbetet och nu behövde man hitta en lämplig etablering för maximal utväxling av det unika området vid Vättern.
– Vi diskuterade bland annat med en aktör som ville bygga ett flytande hotell i vattnet, men det visade sig snart inte vara något att satsa på, säger Camilla fortsätter berätta att en kontakt etablerades mellan Tillväxt Motala AB och bolaget bakom Lalandia, som visade sitt intresse för platsen vilket kändes otroligt bara det. När vi sedan började analysera satsningen var det så mycket som stämde in i det vi sökte. En långsiktig och samtidigt varsam etablering av Varamonområdet som kunde skapa jobbtillfällen, som hade en åretruntsäsong och inte var beroende av väder och vind och som dessutom kunde locka fler aktörer till Motala. Dessutom fanns ju den uppenbara kopplingen till vatten, som är ett av våra starkaste varumärken.

Hon ler och talar om vikten att våga satsa- och att våga vänta.
– Det var inte med direkt politisk enighet vi köpte upp Folkets Park-området, säger Camilla med en blinkning. Men det var en totalt enig kommunstyrelse som sa ja till Lalandia-etableringen. Allt handlar om pusselbitar som fallit, och fortsätter falla på plats, om samverkan mellan alla inblandade parter; Tillväxt Motala AB som står för den kommersiella biten, vi på kommunen som tar fram planer och trafiklösningar och så länsstyrelsen som ska säga sitt efter utredningar och undersökningar. Hela närområdet kommer att utvecklas och bli en plats för rekreation. Med bad, segling och vindsurfing på sommaren och kanske ice-kitesurfing eller långfärdsskridskor på vinterns is.

Camilla berättar att markanvisningarna skrevs i våras och just nu jobbas det parallellt med fem stycken detaljplaner, för att få allting klart samtidigt. 550 stugor med totalt 3 000 bäddar kommer byggas med utsikt över vattnet. Själva anläggningen kommer att ligga upp mot riksväg 50 och förutom vattenlandet innehålla butiker och restauranger, lekland och kanske någon sportanläggning som minigolf eller skridskobana. Antagligen kommer det finnas en scen för uppträdanden och event.
– De två tidigare Lalandia-anläggningarna, de i Rødby och Billund är unika och så kommer den här också bli, säger Camilla. Kanske kommer det finnas konferensmöjligheter? Antagligen blir det ett perfekt ställe att åka till med laget eller klassen. Säkert är att vi kommer att attrahera nya målgrupper och det i sin tur kommer sätta Motala än mer på kartan, vilket känns bra med tanke på hur mycket vi jobbat för att Motalaborna ska få tillbaka stoltheten för sin stad.

Hon berättar att tanken är att ganska snart bjuda in alla kommuner runtomkring för att berätta om projektet och hur det förhoppningsvis kommer att gynna besöksnäringen i hela regionen.
– Hade någon frågat mig för två år sedan vilken etablering jag skulle vilja ha till Motala hade jag inte ens vågat önska Lalandia. Det hade varit lite för bra. Och nu är vi här! ler hon och säger att hon ser fram emot att ta en tur i en virvlande vattenrutschkana så småningom.
– Förhoppningsvis år 2021- det satsar vi på i alla fall!

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl