You are currently viewing Kinnarps Interior

Kinnarps Interior

Gunnar Ossmin startade Inredningshuset 1979 tillsammans med sönerna Roger och Peter, samt inredningsarkitekten Sven-Åke Jonsson.

Sedan 2001 drivs det av yngste sonen Peter – och företaget har utvecklats till en omsättning på runt 100 miljoner kronor och med 14 anställda.

De levererar långt från bara kontorsmöbler – utan säljer inredning till så gott som all offentlig miljö.

– Genom åren har vi breddat vårt sortiment mer och mer för att följa upp kundernas behov. Många blir förvånade över det faktum att vi har levererat i stort sett all inredning till Saab Arena – alla läktarplatser, loger och restaurangens interiör, berättar vd:n Peter Ossmin.

Ni är det största inredningsföretaget i Östergötland – hur stora är ni egentligen i förhållande till liknande bolag i länet?

– Vi har störst marknadsandelar inom det område vi arbetar, ungefär 50 procent. I Östergötland delar vi på det med Kinnarps Interior i Norrköping. De är ett dotterbolag till Kinnarps AB, medan jag äger och driver mitt eget bolag. Vi fokuserar på delarna söder om Göta Kanal – som Linköping, Mjölby, Motala, Vadstena, Skänninge, Boxholm och ned mot Ödeshög. Frånsett den egna staden är upptagningsområdet i Norrköping bland annat Finspång, Söderköping och Valdemarsvik.

Vad har det betytt för er att ha Kinnarps som huvudleverantör under alla år?

– Väldigt mycket eftersom företaget har egen produktion i Sverige – utanför Falköping, i Jönköping och i Skillingaryd. Vi har stor nytta av att varumärket är så pass välkänt och värnar så mycket om kvalitéen. Att kunden lämnas fem års garanti borgar om inte annat för det.

kinnarpinterior_arbetsplats
Höj och sänkbara skrivbord är en riktig storsäljare, berättar Peter Ossmin.

Peter fortsätter:

– Något som är väldigt positivt och uppskattat är transportsättet. I stället för emballage lastas produkterna med filtar och körs i de egna lastbilarna alltid lika miljövänligt, endast direkt från punkt A till B.

Har ni alltid varit ett ”komplett inredningsföretag” och vad innebär det?

– Vi har varit i branschen i 37 år och det är något som vuxit fram mer och mer. Vi levererar inte bara möbler – utan även exempelvis tavlor, mattor, belysning och växter. Intresset för inredning har ökat mycket på senare år – det har blivit viktigare att arbetsplatsen har en stimulerande miljö.

Hur mycket har hänt rent ergonomiskt sedan 1979?

– Framför allt under de 10-15 senaste åren har det hänt enormt mycket i branschen. När vi öppnade butiken var det mer statiska arbetsplatser med mer utrymme för papper och pärmar. Då fanns ju inga datorer, utan på sin höjd skrivmaskiner. I dag är intresset för inredning betydligt större. För att prestera är det viktigt att personalen trivs och mår bra. Något man inte lade någon vikt på förr, men som i dag är av stor betydelse.

Vilka stora förändringar finns rent ergonomiskt jämfört mot starten?

– Framför allt höj- och sänkbara skrivbord. Då var det extremt ovanligt. Nu beställer säkert 97-98 procent av alla företag sitt- och ståbord av olika slag. Alla har insett vikten av att hålla personalen frisk och må bra, utan några belastningsskador.

Ni har många anställda som jobbat länge hos er, personalvården verkar fungera väldigt bra?

– Ja, det är ju ett tecken på att folk trivs hos oss och tycker att det är en bra arbetsplats. Vi fokuserar mycket på relationsbiten för att skapa en god stämning – och även att kunderna ska känna sig trygga här.

ABW är en nyckelförkortning numera – vad innebär det egentligen?

– Det står för aktivitetbaserat kontor, där de anställda inte har någon fast, egen arbetsplats. I stället sätter de sig där det passar bäst just den dagen. Vi har cirka 15 olika miljöer – exempelvis bibliotek, lounge och kafeteria. Enligt studier använder annars personalen bara sin egen plats runt 40 procent av dagen. De övriga 60 procenten betalar man onödigt hög hyra för. Med ABW får man in ungefär 30 procent fler arbetsplatser på samma yta, vilket sparar mycket pengar, säger Peter och tillägger:

– Vi svenskar är ett konfererande folk som ofta sitter i olika former av möten. Något som är enklare med alla de här öppna ytorna på företaget.

Hur kommer Kinnarps Interior förändras i framtiden tror du?

– Eftersom vi har haft många stora och bra kunder som handlat av oss kontinuerligt, har vi inte hunnit ägna oss så mycket åt nykundsbearbetning. Men den kommer att öka, då hälften av vårt område är obearbetat. Sedan blir det vanligare att våra kunder vill att vi ska omhänderta deras gamla möbler och se till att de kommer till rätt depositionscontainrar. Kabelsanering är också något som kommer att öka i våra tjänster. Det handlar inte bara om att sälja nya möbler, utan att vi ska kunna erbjuda mer med olika typer av mjukvaror framöver, avslutar Peter Ossmin. 

[title size=”3″ start=”yes”]KINNARPS INTERIOR[/title]

Startar: 1979 som Inredningshuset Ossmin AB. En av få återförsäljare som fortfarande är privatägd.
Antal anställda: 14.
Produkt: Säljer inredning för offentlig miljö.
Omsättning: Cirka 100 miljoner kronor.
Kinnarps i Sverige: Finns idag på mer än 50 orter. I Norrköping drivs verksamheten av Kinnarps centralt

[title stop=”yes”][/title]

TEXT: Joakim Löwing

FOTO: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden 10 – 2016