You are currently viewing Joakim Ljungqvist – varumärkesstrateg med Östgötafokus
Jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag säger Joakim Ljungqvist med ett leende.
Det ska bli roligt och roligt, men mest av allt väldigt roligt! Foto: Björn Lisinski.

Joakim Ljungqvist – varumärkesstrateg med Östgötafokus

Som nybliven student halkade han in i närradiobranschen, som på ett bananskal. Från det till att regionanpassa MTV- sändningar från London och jobba upp en av Stockholms största kommersiella radiokanaler till att bli nummer ett i Sverige till att snart axla näringslivsdirektörsrollen i Norrköping kan vägen verka krokig. Och det är den. Men ändå hänger allt ihop. Vi träffar Joakim Ljungqvist som berättar hur.

– När jag tog studenten år 1992 var det ingen glimrande arbetsmarknad som låg öppen direkt och jag var heller inte klar över vad jag ville göra i livet, säger Joakim. Men det fanns någonting som kallades för Ungdomspraktik. En arbetsmarknadsåtgärd för att få ut ungdomar i arbetslivet, och en dag kom en granne in till mig och sa att ”Du som är en så trevlig kille som har lätt för att prata – du borde komma och testa på att jobba på vår radiokanal!”

Han berättar om att det i Motala vid den här tiden fanns en liten närradiokanal som sände två timmar om dagen från en studio i Folkets Hus och att han fick praktisera där med uppgiften att svara i telefon när lyssnarna ringde in med sina låtönskningar.
– Det var en liten studio med unken luft, men med massor av vinylskivor och ganska många av den nya sortens skivor, CD:n! skrattar Joakim och nämner något om hur fort tiden går, innan han fortsätter berätta om programledaren som ganska ofta var sen och en dag inte dök upp alls! Tiden gick och tillslut slog klockan slog tio och teknikern tittade på Joakim och sa ”Du måste ta det!” Det fanns ingen tid att tänka utan Joakim kastade sig in i studion, drog på sig lurarna och körde.
– Och vilken lyckokänsla! Det här var min grej, det kände jag direkt, ler Joakim.

Norrköping är i ett expansivt läge och det känns spännande och inspirerande att få vara med och bidra. Jag drar gärna igång stora och häftiga idéer, men är också noga med att inte stanna på vägen utan ta idéerna vidare till genomförande.

Radiokanalen växte och gick från att sända två till fyra och så småningom åtta timmar om dagen. Lite intäkter från kommunen då man sände från kommunfullmäktige täckte stimavgift och inköp av lite teknikprylar och nya skivor. Och efter ett besök i USA och upptäckten av hur radio lät där, brann Joakim om möjligt ännu mer för att utveckla kanalen.
– 1994 exploderade det svenska radiomonopolet och i Norrköping startade en kanal som hette East FM. Jag var så imponerad av deras snygga studio och den planerade verksamheten. Här ville jag jobba!

Joakim fick chansen att göra testsändningar nattetid, som inte gick ut i luften men som lyssnades igenom och analyserades av programchefen på morgonen efteråt. Och han sov på en gummimadrass i studion efter att ha spelat in hela natten och väcktes av morgonpersonalen. Han skrattar när han berättar att detta fortfarande används på radioutbildningen som exempel på att om man vill något och ger sitt allt, så kan man lyckas. För efter ett tag kom orden han väntat på: ”Du är redo” och han fick timanställning och sin första lön.
– Det var en underlig känsla, att få betalt för att göra radio?! Men härligt också förstås!
Så småningom utökades arbetsuppgifterna till att också omfatta affärsutveckling och positioneringsarbete.
– Jag utvecklades mycket under den här tiden, på många sätt. Inte minst lärde jag mig tycka att det var roligt att prata inför människor, vilket under gymnasietiden hade varit ganska läskigt.

Med åren blev produkten radio viktigare än mikrofonen och efter par år kom ett erbjudande från en av de första lokalt ägda radiostationerna, Radio City i Stockholm. Eftersom Joakim ville utvecklas inom nischen flyttade han till huvudstaden.
– På en musikmässa i Göteborg träffade jag en trevlig kille som jag pratade musik med, säger Joakim. Vi klickade väldigt bra och det visade sig att han var hög chef på MTV i London.

MTV var 90-talets youtube. En musikkanal som spelade de senaste hitsen och visade musikvideos mellan coola programledares mellansnack. Men för att bli mer relevanta på sina olika geografiska marknader skulle man göra en regionalisering.
– Det tog två veckor, så satt jag på intervju på MTV och bytte radio mot TV och Stockholm mot London. En utmaning alltför rolig för att avstå!

Under ett par år arbetade Joakim med att anpassa MTV till nordisk, fransk och holländsk publik och blev även ansvarig för inriktning, profilering och positionering i Europa
– Men jag hamnade allt längre ifrån produkten, och saknade mer och mer den där triggande känslan i att konkurrera och mäta krafterna. Och så saknade jag radio, förstås.

Så flytten gick hem igen och till ett uppdrag på SBS (nuvarande Bauer media) med att få en stor konkurrensutsatt radiokanal att lyfta.
– Jag var ung och hade inte så mycket erfarenhet trots allt. Och i det här uppdraget gjorde jag nog alla fel man kan göra, säger han. Jag slet och slet och slet lite till under fyra år, men det gick inte. Och jag trodde att nu får jag sparken! Men man ville istället göra om och börja från noll och vi startade The Voice med sändningar i hela Norden och ett skandinaviskt TV-nätverk med den uttalade intentionen att bli nummer ett!

Och det blev man! Kanalen lyckades skapa en produkt som landade precis rätt hos tilltänkt målgrupp med sin blandning av hiphop och R’n´B. The Voice blev en succé!
– Att få känna stort förtroende, gå från riktigt stukad till att lyckas och få mottaga priser för sitt jobb var otroligt. En kul resa som resulterade i stor stolthet förstås, säger Joakim. Och efter den upplevelsen var det inte så svårt att hoppa på uppdraget med att göra samma resa med Mix Megapol.

Så, efter ännu en lyckad satsning tog Joakim ett beslut som blev ifrågasatt av många inom radiovärlden. Att lämna radion? Varför då?
– Jag hade kämpat hårt under många år och hade nått mina mål. Jag kände mig klar helt enkelt. Dessutom hade alla år av flaxande runt omkring gjort mig lite rotlös. Jag ville hem till Östergötland och en annan tillvaro. Och jag ville testa en ny bransch där jag ändå kunde få användning för alla de erfarenheter inom affärs- och produktutveckling som jag skaffat mig. Men jag visste inte riktigt inom vad.

Så han skrev ett mail till var och en av näringslivsdirektörerna i Linköping, Norrköping och Motala. Inte för att söka jobb, men för att han tänkte att de, om några, borde ha en idé vad en sån som han skulle kunna göra?
– Det tog fem minuter så hörde Linköpings kommun av sig! Och det resulterade i att jag fick uppdraget som marknadschef i det nystartade näringslivsbolaget, och en helt ny fas i livet tog sin början.

Joakim berättar om ett mottagande som bestod av vänlighet, respekt och välvilja. En helt annan attityd än den han var van vid från en värld där mycket handlat om konkurrens, krav och intäkter.
– Här blev jag väl omhändertagen och uppmuntrad av äldre kollegor som såg till att jag fick chans att utvecklas och blomma. En fantastisk erfarenhet, och ett roligt och utvecklande jobb som handlade om samhällsnytta. Om platsmarknadsföring, näringslivsutveckling och innovationsstöd.

Samhällsintresset och viljan att göra “the greater good” finns i familjen och har växt sedan barndomen. Joakims mamma är barnmorska och var en av de som var med och byggde upp förlossningsmottagningen i Motala. En förebild på många sätt som inspirerat, inte bara Joakim utan även hans syskon.
– Jag har lärt mig att vara ödmjuk, ambitiös och målmedveten. Att hålla det jag lovar och att möta omvärlden som den vill bli bemött – och som jag själv vill mötas av andra. Att ha med sig ett annat perspektiv in i en bransch som har till uppgift att gagna andra var nyttigt och jag är glad över de erfarenheterna.

2012 fick Joakim tips från flera olika håll om en tjänst som VD för aktiebolaget Tillväxt Motala som på uppdrag av kommunen skulle utveckla ett platsvarumärke för Motala och stärka näringslivssamarbetet mellan företagare i kommunen.
– Ett spännande uppdrag i min hemstad och efter lite funderingar är det klart att jag, trots att jag trivdes otroligt bra i Linköping, sökte, ler Joakim.
Han fick jobbet och påbörjade ett digert arbete med att först definiera såväl omvärldens som invånarnas egen bild av Motala för att sedan se hur väl den stämde överens med den bild man ville skicka.
– Många jobbade då med slogans, men vi ville jobba med något större. Ett naturligt uttryck för den identitet som skulle positionera Motala i tanken hos såväl invånare som företag och besökare. Och efter många enkäter, utfrågningar och workshops utkristalliserade sig flera vattenrelaterade värden: Vättern, Göta Kanal, Varamon och Vätternrundan till exempel. Så vi landade i marknadspositionen Östergötlands Sjöstad, ett namn som togs emot väl och som används flitigt.

Han säger att arbetet med platsmarknadsföring är en självklarhet idag om än mer segmenterat. Det handlar inte längre bara om att dra turister utan också att locka företag och investeringar likväl som talanger som bidrar till kompetensförsörjning för näringslivet. Och att det även spiller över på den privata marknaden.
– Så 2018 startade jag eget, säger Joakim. Place Promotion är en platsutvecklingsbyrå för investeringsfrämjande och varumärkes- och destinationsutveckling mot både privat och offentlig sektor. Det kan handla om företag som ville växa och behöver hjälp med att hitta perfekt placering. Eller omvänt; En plats som söker hjälp med att utveckla ett varumärke som presentera sitt erbjudande för presumtiva investeringar.

Joakim är inte den som ger sig in i något halvhjärtat, utan det är engagemang och envishet från start till mål. Och snart tar han ännu ett steg mot något nytt då han tillträder som näringslivsdirektör i Norrköpings kommun.
– Norrköping är i ett expansivt läge och det känns spännande och inspirerande att få vara med och bidra. Jag drar gärna igång stora och häftiga idéer, men är också noga med att inte stanna på vägen utan ta idéerna vidare till genomförande. Jag tror det här kommer bli riktigt bra!
Han säger också att Norrköping påminner mycket om Motala – fast större, och att staden har en speciell plats i hjärtat efter åren med East FM.
– Jag är otroligt imponerad, dels över strukturen och de sammanhållande projekten som drivs av samhällsbyggnadskontoret som jag bedömer är i nationell toppklass och dels den utveckling som skett i Norrköping under de senaste tjugo, trettio åren. Inre hamnen, Butängen/centralstationen och Industrilandskapet till exempel. Att få sätta tänderna i både pro- och reaktiva näringslivs- och investeringsfrämjande projekt som ska locka etableringar men också stärka och stimulera det befintliga näringslivet och med det fler arbetstillfällen till Norrköping känns jätteroligt.

Bostadsort för familjen Ljungqvist kommer dock även i fortsättningen att vara Motala, i alla fall till en början. Barnen trivs i sina skolor och att pendla i Östergötland är inga problem.
– Mycket av det jag gör har sin grund i att skapa förutsättningar för barnen, för alla de som så småningom ska ta över, att kunna bygga vidare på något hållbart och bidra till ett bättre samhälle. Och jag tror att en del av det handlar om att bygga trygga individer i sin närhet och i sin egen familj. Vad framtiden innebär får vi se, men mår familjen bra så brukar det bli bra!

Nu väntar ett par veckor när Joakim ska avsluta några uppdrag i det egna företaget innan han den 1 maj byter uppdrag.
– Jag ser mycket fram emot det här. Det ska bli roligt och roligt, men mest av allt väldigt roligt!

Text: Mirjam Lindahl
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #4 2022