You are currently viewing It all began in Åtvidaberg

It all began in Åtvidaberg

Som besökare på en konsert eller festival så har du förmodligen inte skänkt många tankar åt vem eller vilka som byggt scenen, eller rattar ljudet. Många gånger har det säkerligen varit Soundforce som har levererat till eventet.
Jörgen Westin är den som driver Soundforce – som började som en hobby för drygt 30 år sedan.
– Det hela startade i Åtvidaberg och då var det mest disco vi ägnade oss åt från början. Sen blev det mer inriktat mot event och liveshower. Idag utgår vi från Linköping och vi gör mest turnéer. Turnéer, festivaler, konserter och event av diverse olika varianter. Men vi har mer och mer fokus på turné.

I somras levererade Soundforce bland annat till Takida, Stiftelsen, Teddybears och First Aid Kit.
– Det blev en hel del olika festivaler och konserter, i olika storlek. I bland levererar vi en total lösning, i bland tar vi en ren kallhyra där vi bara hyr ut utrustning, utan personal.
Det är inte bara svenska band och artister utan en hel del internationella akter.
– Vi har kontakt med diverse utländska band också, mycket i countryvärlden – Brad Paisley, Lady Antebellum. Sen har vi exempelvis Toto, men även First AID Kit och In Flames (svenskar med utländsk promotor). Det är några av de artister vi jobbar med.
Det är en dimension till med de här internationella turnéerna. Det tycker vi är lite roligt – jag tror det triggar oss alla lite extra.
– Vid internationella turnéer kör Soundforce grejerna från Linköping. Men vi hyr även in det vi behöver, vi kan inte äga alla grejer man måste ha. Vi har ju ett par uppsättningar, men vill man ut med en tre, fyra, fem turnéer, då blir det ont om saker i någon ände.

Idag är Soundforce 13 anställda, i det fasta gänget.
– Sen har vi naturligtvis väldigt många som jobbar som frilanspersonal, dessutom. Det är ett stort gäng ljud-, ljustekniker och chaufförer. Men även personer som ritar tekniska ritningar, och gör beräkningar på vad som krävs. Sen har vi ett eget åkeri, med egna trailers, och utför egna transporter. Vi har sex trailerskåp, men bara tre dragbilar. Vi hyr ofta in, och kapar topparna med chaufförer med egna bilar. Så man kan säga att vi är en One Stop Shop.

Det är inte bara tekniken som har förändrats på 30 år i branschen.
– Det är mycket som har ändrats, framför allt så tänker jag på att kraven är högre; Den tekniska nivån är väldigt hög i dag, säkerhetsnivån är väldigt hög och kraven på transporter. Ja det är mer noggrant med det mesta. Förr dök det upp nya bolag här och där, men idag är det så svårt och så pass dyrt att starta upp från början tror jag. Det är bara större internationella bolag som vi konkurrerar med. Jag kan sakna lite mindre kolleger, som man kunde jobba tillsammans med, som det var förr i tiden.

Soundforce har tagit tillbaka scener i sitt sortiment igen.
– Vi slutade att ha scener i vårt sortiment, men vi har börjat lite grann igen -först och främst med en modern stor mobilscen. Förr byggde man stora festivalscener, med byggnadsställningar, eller aluminiumkonstruktioner. Men det kräver mycket och riskfyllt arbete. Nu är det mycket hydrauliklösningar som gäller. En sådan har vi och med den har vi Sveriges största mobilscen. Den går het under sommarhalvåret. Den är 16 meter i öppning, 14 meter djup och 13 meter hög. Men den är inte stor nog att ha som scen ett på de största festivalerna – då måste man bygga en stålscen. Men den räcker till festivaler här i kring – den var på stadsfesten bland annat.

Hur funkar det att vara placerad i Linköping och jobba ut mot Sverige och internationellt?
– Det funkar rätt bra faktiskt. Vi har ungefär lika långt till Stockholm som till Göteborg. Vi har varken långt eller nära till något, ler Jörgen.

Idag är Jörgen spindeln i nätet, och har ett finger med i mycket, men han trivs med det. Han försöker vara ute och jobba med produktioner ibland, men det blir inte så ofta längre.
– Om man har väldigt mycket förproduktion med något, då vill man gärna vara med på plats och hälsa på och se hur det går, och att allt funkar. Exempelvis som det är en stor festival eller kanske en internationell turné, så kan det vara en extrem lång konversation, innan man kom fram till hur saker ska bli. Det är skönt att knyta ihop säcken ute på plats då.

Hur ser då framtiden ut för Soundforce?
– I höst är det mycket talkshows – exempelvis Brynolf och Ljung, Özz och Måns, Pernilla Wahlgren, Al Pitcher. Mycket standup grejer, vilket blir roligt.
På längre sikt så siktar vi på att det ska bli ännu mera turnerande internationellt.
Vi har inget uttalat mål om att bli större, med större omsättning, och mer jobb, utan det är nog mer uppdragens karaktär som är mer lockande, ler Jörgen med något drömska i blicken.

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski