You are currently viewing Hon slår ett slag för hantverk i trä
I Galleri Penseln och Järnet kan man få en inblick i hur Elin Juberg använder bildhuggarjärnen och formar trä till olika ornament.
Foto: Björn Lisinski.

Hon slår ett slag för hantverk i trä

Vi träffar entreprenören och eldsjälen i Vadstena – Elin Juberg. Hon titulerar sig själv som Träbildhuggare, men är så ­mycket mer: hantverkare, gallerist, lärare och möbelförsäljare online. Med hållbarhet som röd tråd blir allt så självklart.  Följ med så får du veta hur allting ­hänger ihop.

Jag är på väg för att träffa Elin Juberg. Det är långt ifrån första gången vi ses, och som vanligt ser hon glad ut – även innan hon ser mig.

Vi har stämt möte i Galleri Penseln och Järnet, som är beläget på Stora Torget i Vadstena centrum. Galleriet är inhyst i ett härligt rustikt hus med väggar och vinklar som viskar om svunna tider. Lokalen är fylld med tavlor och inredningsartiklar, möbler och designade husgeråd. Ett gediget hantverk från golv till tak. Här finns alltid en pågående konstutställning som lockar folk att komma in och avnjuta och handla konst.

Vi slår oss ner och jag blir bjuden på kaffe i en skir, vacker kopp, och sällan har kaffet smakat så bra. Det är något speciellt med handgjord keramik.

Elin Juberg är tveklöst en driven entreprenör. Hon brinner för hantverk och konst i alla dess former, och det tar sig i uttryck på flera sätt. Elin är träbildhuggare till yrket. Nu undrar du säkert, precis som jag gjorde första gången jag hörde titeln, vad är och gör en träbildhuggare?

När jag frågar Elin, för att höra hennes förklaring ännu en gång, svarar hon:
– En bildhuggare skär ornament i trä. Det kan till exempel vara detaljer till möbler och inredning, släktvapen eller spegelramar, kompletteringar vid restaureringsarbeten.

Den här träbildhuggaren driver ett konstgalleri, men utöver det så undervisar hon i hantverk och har och driver även en webbutik.

Hur hänger det ihop egentligen? Vad är det som driver Elin och hur hinner hon med allt?
– Eftersom jag i allra högsta grad brinner för mitt yrke vill jag ge så många som möjligt chansen att upptäcka det här fantastiska hantverket. Därför står min arbetsbänk i ett konstgalleri (vem vill inte ha en fin verkstad?) som fungerar som en öppen ateljé.

Elin visar en belamrad arbetsbänk som står vid sidan av fönstret. Träbildhuggarjärnen ligger framme, och där skymtar jag vad jag gissar vara ett pågående arbete fastspänt.
– Här kan man få en inblick i hur bildhuggarjärnen formar trä till olika ornament, utbrister Elin och fortsätter: Det är så roligt att prata om hantverk, stil och kreativa processer men framförallt vill jag inspirera fler att satsa på hantverk även om, och kanske eftersom, nischen är smal.

Elin berättar livligt om sin passion för trä och sin mission att föra traditionen och hantverket vidare, och få nya och fler kollegor.
– Jag undervisar, bland annat på Hantverkslinjen vid Vadstena folkhögskola, för jag vill ha fler kollegor! Trä är världens bästa material och det är underbart att arbeta med, jag rekommenderar det varmt. Jag vill att fler ska upptäcka trähantverk.

Där har vi galleristen, träbildhuggaren och läraren, men hur passar webbutiken in i allt? Jag ber Elin att berätta mer om sin webbutik Gustavian Home:
– Ja, webbutiken håller på att inta min tillvaro mer och mer. Det dyker upp möbler i gustaviansk stil i galleriet, lagerhyllorna fylls, och töms lika fort, av till exempel handskurna speglar och lampetter.

Elin blickar drömskt ut över galleriet när hon berättar om hur allting startade.
Jag levererade ett gäng spegellampetter till Carl Torgner, som jobbar som möbelproducent och inredare sedan många år tillbaka, och vi började prata om webbutik.

Elin och Carl pratade och hittade samtycke om behovet av och fördelarna med att leverera specialbeställda möbler, helt efter kundens önskemål.
– Att kunna erbjuda möbler till kund i exakt den färgnyans som önskas, eller kanske i annat mått än standard är ett stort plus. Det som gör det möjligt är att produktionen är lokal, samt vårt gemensamma kontaktnät. Men kanske mest för att vi båda är skickliga hantverkare med öga för stil.

De beslutade sig för att köra igång redan 2016 och det rullade på bra redan från start.
– Mestadelen av försäljningen var nationell men en hel del möbler gick även till Europa och staterna. “Swedish Gustavian” är långt mer uppskattat och populärt än vad jag kunde föreställa mig.

Det blev allt mer påtagligt att Gustavian Home var i behov av att byta e-handelslösning och leverantör av sin webbutik. I början av 2020 stängde de ner Gustavian Home tillfälligt.

Det visade sig vara riktigt dålig timing.
– Lyckligt ovetande tog vi shoppen offline för att påbörja en flytt och nystart i en bättre e-handelslösning. Men hann inte långt innan vi fick annat att tänka på än att starta igång webbutiken igen, då vi stod i början av en pandemi.

Elin var, som alla andra, bekymrad över hur pandemin skulle drabba alla olika aspekter i livet och även hennes företagande. I detta läge var inte webbutiken prio ett.
– Men konst, hantverk och stilfull inredning var precis vad alla ville ha mer av när så mycket tid tillbringades hemma, så vi fick fullt upp med respektive egna bolag.


Även om pandemin
inte är över, utan fortfarande väldigt påtaglig, så har fokuset ändå kunnat skiftas och Gustavian Home är återigen uppe och rullar.
– Det var först framåt hösten som Gustavian Home fick nytt liv, och det har välkomnats med stort intresse, inte minst från övriga Europa.

Elin berättar om planerna att ta webbutiken till nästa nivå, men även om sina framtidsplaner och förkärlek för hållbarhet i alla delar av livet.

Hon sticker ut i ett samhälle som präglas av massproduktion och slit-och-släng-mentalitet, där produkter, möbler och inredning är framställda under förhållanden som är dåliga både för människor och vår miljö.
– Jag tänker mycket på planeten och jag vill erbjuda ett mer cirkulärt tänk, och även återbruk. Det här är egentligen den röda tråden genom allt jag sysslar med, och jag vill visa att det är vägen framåt när det kommer till konst, hantverk och inredning.

Det ska vara snyggt, stilfullt och kännas bra på riktigt.

 

Text: Björn Lisinski
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #1 2022