2017 bestämde sig Peter Lind för att lämna sitt arbete som projektledare på ett telekombolag – och starta ett eget företag inom sitt stora intresse. Redan åtta veckor senare hade han lyckats skaffa en stor lokal i Väderstad, renovera en del och öppna en byggvårdnadsbutik – som i dag är hetare än någonsin.
Ibland tar livet nya och snabba vändningar av någon anledning – och det kan man lugnt påstå att det gjorde för Peter Lind under början av 2017. Han hade jobbat som projektledare inom telekombranschen under flera år och bodde i Stockholm – närmade sig 50-årsåldern och kände att det var dags för något nytt. Tillsammans med sambon Håkan, som är från Norrköping, blev det flytt till Östergötland för Peter – som är född och uppvuxen i Sundsvall.
Detta för att starta sitt första egna företag – i Väderstad.
– Via kontakter hittade en ledig lokal, som tidigare varit utlämningsställe för en järnhandel intill. Den bestod av två våningar, med 100 kvadratmeter på varje plan, och var helt perfekt för mig och min tänkta verksamhet, berättar Peter.
Och verksamheten är alltså en butik som säljer byggnadsvård med en hel del fokus på återbruk.
– Det fanns egentligen bara en renodlad sådan butik i hela Östergötland innan, som låg i Gamla Linköping. Men den lades ned och strax efter att vi öppnat, öppnade en av de anställda därifrån i stället en byggnadsvårdsbutik i Vadstena.
Från att Peter bestämde sig för att öppna eget tills portarna i butiken slogs upp tog det faktiskt bara åtta veckor…
– Haha, ja, det gick verkligen rekordsnabbt att hitta lokalen och fixa till den tillräckligt för att kunna dra i gång. Jag har ett stort intresse för detta och besökte ofta Gysinge centrum för byggnadsvård, utanför Uppsala, då vi bodde i Stockholm. Många av deras produkter är vi numera återförsäljare av.
Han ville behålla mycket av den charmiga inredningen och målade därför bara om väggarna – med äggoljetempera. Som han alltid älskat och som han säljer mycket av i butiken. Liksom linoljefärg.
– Båda dessa ger en helt annan karaktär på kulören, ett mer levande pigment än vanliga, moderna färger. Linoljefärg kan man även använda att måla utomhus med.
Från början var det oisolerat på båda våningarna – men Peter såg till att isolera det första planet i alla fall.
– Där uppe är det med andra ord kallt på vintern och ganska varmt på sommaren, men det fungerar bra. Vi drog även in el och avlopp, som inte fanns innan.
I sortimentet finns nytillverkade produkter från tidigt 1700-tal till nutid. Butiken satsar på hög kvalité och tidlös design – samt återbruk av bruksföremål som fönster, dörrar och fotogenlampor.
– Vi erbjuder till exempel många olika sorters gångjärn, mycket traditionella sådana från Eskilstuna kulturbeslag. Från Gysinge kommer bland annat en hel del kammarlås och fönsterbeslag. Just nu är det också mycket tätningslister.
Med över 5 000 artiklar finns massor att välja på och är rena paradiset för alla som tycker om byggnadsvård. Något som också märks på besökarskaran.
– Trycket är som allra störst på somrarna, efter midsommar fram till skolan början igen i augusti. Då har vi ofta mellan 500 och 700 kunder i butiken per dag. Eller alla kanske inte handlar något varje gång, men vi har så många besökare.
Vissa kanske tänker att läget med en butik i Väderstad inte är så optimalt. Men det är just vad det är.
– Vi ligger nära motorvägen och mitt emellan Stockholm och Göteborg. Ett perfekt ställe att svänga av med ett välkänt kafé och andra matställen att äta på. Vi har många kunder från både Stockholmstrakten, Skåne och Göteborg. De åker ganska långt för att komma just hit eller stannar till på vägen i samband med en resa.
Peter hoppades på att kunna livnära sig på sitt stora intresse. Men att det skulle fungera så pass bra hade han inte vågat tro på i sina vildaste fantasier.
När butiken öppnades var han ensam anställd och hade stängt på måndagar och tisdagar. Nu är antalet anställda tre och ytterligare två timanställda – vilket gör det möjligt att ha öppet alla dagar. Omsättningen närmar sig sex miljoner kronor per år.
– Jag lyckades tajma in precis rätt i tiden, då ju återbruket bara ökar och allt fler människor tänker mer på miljö och klimat. Sedan hade jag lite tur med pandemin också. Under den perioden var ju folk hemma mer och ägnade mer tid åt sina hem. Det bidrog till att omsättningen ökade ännu mer.
Väderstad Byggnadsvård har även haft e-handel under några år, men efter att ha sökt och fått EU-stöd (via Leader Folkungaland) för ett e-handelsprojekt kommer den att byggas ut.
– Tanken är att kunna anställa ytterligare en person, som ansvarar för den delen. Med så många artiklar i sortimentet gäller det också att ha bättre koll på lager och flöde.
Peter har också bidragit till att skapa en handelsplats i Väderstad – i form av torget utanför butiken.
– Där har vi bland annat fyra marknadsbord som vi själva brukar sälja produkter i under adventsmarknadshelgerna. Vi hyr ut marknadsboden året runt, framför allt under sommar, höst och julmarknad. Kul att kunna vara med och lyfta Väderstad som handels- och besöksort. Jag är även med i Näringslivsrådet i Mjölby kommun och höjer gärna frågor som rör Väderstads utveckling där, framhåller Peter Lind.
Det här är Väderstad Byggvårdnadsbutik AB
Startade: I april 2017.
Produkt/bransch: En butik för alla som älskar byggnadsvård, återbruk och vackra saker. Här finns nytillverkade produkter från tidigt 1700-tal till nutid. Satsar på hög kvalité och tidlös design, samt återbruk av bruksföremål såsom fotogenlampor, fönster och dörrar.
Antal anställda: 3, samt två som jobbar på timmar.
Omsättning: Är budgeterat till mellan fem och sex miljoner kronor.
Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski
Tidigare publicerat i Affärsstaden #9 2022