You are currently viewing Fredrik Björk – med fokus på en ny HR-funktion

Fredrik Björk – med fokus på en ny HR-funktion

Född in i en företagarfamilj är det kanske inte direkt överraskande att han själv också blev entreprenör. Men det är i kombinationen av att vara anställd och egen som han nu hittat den perfekta balansen. Vi träffar Fredrik Björk, sedan i början av maj projektanställd som affärsområdesansvarig på UCS One Economy med fokus på en ny HR-funktion.
– Vad dina anställda säger om ditt företag är viktigare än all annonsering i världen, slår Fredrik fast. Det spelar ingen roll vad du själv berättar om högt i tak, frihet under ansvar och platt organisation vid en intervju, om det bara visar sig vara en skimrande låtsasbubbla när det kommer till kritan.

Och han vet vad han pratar om. Pappa Walter var Sveriges första licenstagare av McDonald´s hamburgerrestauranger och som 14-åring började Fredrik jobba i familjeföretaget med att steka hamburgare, diska brickor, torka bord och skura glassmaskin.
– Det var en fantastisk resa jag fick förmånen att göra. Från det allra första lilla, till att småningom driva två restauranger med som mest 200 anställda. Jag fick lära mig om allt från ekonomi och försäkringar till arbetsplanering och personalansvar. Och jag tror att det var där mitt intresse för HR-frågor väcktes. Att skapa de bästa förutsättningarna man kan, för att nå de uppsatta målen tillsammans.

Han berättar om att tidigare anställda än idag kan komma fram och berätta om att man minns det goda ledarskapet från tiden på McDonald´s.
– Vi som familj var alltid högst delaktiga i det dagliga, vi jobbade på golvet som alla andra och jag tror att det skapade en god stämning och en bra arbetsmoral.

Insikten om vad ett bra arbetsklimat betyder för lönsamheten är något Fredrik tagit med sig genom arbetslivet. När pappa Walter gick i pension och Fredrik själv jobbat på McDonald´s i 21 år kände han att drivet inte längre var detsamma. Så istället för att driva restaurangerna vidare han tog steget mot något nytt.

– Jag sökte jobb via Manpower, men blev i stället anställd av dem som rekryteringskonsult, skrattar han. Ett spännande och utvecklande jobb med många människomöten. Tre år senare fick jag chansen att arbeta som VD på Cityföreningen här i Linköping och efter det följde en tid som avdelningschef på Hyresbostäder i Norrköping och deras satsning Botorget.

2005 började Fredrik som företagsrådgivare på SEB och var samtidigt en del i att förändra marknadsföringen, HR-strategin och employer branding-arbetet från grunden.

– Det var en otroligt spännande resa. Inte smärtfri – men nödvändig. Om man som chef vill ha sina medarbetares förtroende så måste man också visa att man är villig att ta till sig av de synpunkter som kommer fram och att verkligen göra något åt det som inte fungerar. Det är inget hokus pokus eller någon quick-fix utan kräver hårt och målmedvetet arbete. HR handlar om trygghet och om respekt. Om ömsesidiga relationer som gör att man som anställd är stolt över sin arbetsplats och det jobb man gör. Det är som att bygga grunden till ett hus. Det syns inte – men det är det allting vilar på. Och vare sig det är slarvigt gjort eller byggt med omsorg kommer det att avspegla sig i lönsamheten i det långa loppet.

Ju äldre man blir desto mer inser man att det viktiga är att kunna njuta av livet. Jag har precis gjort verklighet av en gammal pojkdröm och köpt en Porsche cab. Och så har jag planterat mitt livs första sparris hemma vid huset på landet.

Femton år blev det på banken, innan Fredrik och hans fru Anna 2019 startade eget företag – Björk Media AB, med konsultuppdrag inom marknadsföring och affärsutveckling. Ett av Fredriks uppdrag var på UCS One Economy, där han nu är projektanställd, för att driva den nya satsningen inom HR.
– Inom ekonomi- och lönehantering finns många lagar och bestämmelser att förhålla sig till. Det gör att man som företagare naturligtvis ser till att sköta den delen. HR-arbetet är inte lagstadgat på samma sätt och blir därför ofta något som hamnar lite i skymundan. Som det där man ska ta tag i sen, när man får tid. Eller som man inte riktigt har koll på och därför skjuter upp.

Han menar att många entreprenörer startar sitt företag utifrån det man brinner för, och antagligen är mycket duktig på. Med tiden kanske verksamheten växer, man anställer och finner till slut sig själv sittande med ett personalansvar som man kanske inte alls är lika duktig på och förmodligen inte heller lika bekväm med.
– Att sätta en personalpolicy känns kanske inte så viktigt när man är två eller tre anställda som enkelt kommer överens om beslut. Men det finns en gräns vid ungefär 10 anställda eller 10 miljoner i omsättning där den glade entreprenören ofta får problem. Det kan gälla så enkla frågor som arbetstider, raster, mobilabonnemang eller arbetskläder med mera. Finns det inte uttalade och klara regler som gäller alla skapas ofta en otrygghet vilket speglar av sig i arbetsgruppen som missnöje och misstänksamhet och företagaren får ägna sig åt att släcka bränder i stället för att jobba mot nya mål och driva företaget framåt.

Fredrik säger att man på UCS One Economy får fler och fler HR-relaterade frågor, och han märker att intresset för att arbeta med långsiktighet och hållbarhet även inom personalområdet ständigt växer.
– Därför beslutade man att nu erbjuda, i första hand våra befintliga kunder men så småningom även andra, en HR-funktion för att stötta i de frågor som man upplever att man behöver extra hjälp med.

Han berättar att ett uppdrag till exempel kan handla om att gå in och göra en grundlig kartläggning av arbetsplatsen och utifrån det tillsammans jobba fram en långsiktig strategi, grundad på Arbetsmiljöverkets krav och andra legala regler. Man sätter personalpolicys, skapar rutiner för arbetsmiljöronder och ser till att det finns uppdaterade anställningsavtal och relevant lönestatistik.
– Men man kan också se oss som en extern HR-avdelning. Vi kan stötta chefer vid svåra samtal, coacha vid kriser eller strategiska beslut, tillsätta vikarier vid toppar eller sjukdom, bistå med interimschefer eller helt enkelt finnas till hands med support när man behöver råd eller snabba svar.

Att ha sina anställda med sig på företagarresan är a och o. Fredrik har själva erfarenheter från såväl fantastiska som katastrofala verksamhetsår, från perspektivet där han själv som företagare behövt låna mer pengar på banken och som bankrådgivare när den uppgivne företagaren kommer och berättar om en kämpig period.
– Ärlighet är en styrka. Och ödmjukhet. Jag har själv varit på arbetsplatser där man hellre tytt sig till kollegor än vågat berätta för chefen vad det är som inte funkar. Ett sådant arbetsklimat kommer aldrig att löna sig i längden.

Fredrik menar att det är därför det är så viktigt att ta HR-arbetet på allvar. Investera tiden och energin det kostar just nu för att skapa värdegrunder som på ett naturligt sätt kan få komma att genomsyra både arbetsplats och personalgrupp så att de anställda trivs, blir produktiva, stannar kvar, skapar lönsamhet och i förlängningen skapar ett starkt varumärke som attraherar rätt kompetenser till kommande rekryteringar.
– Satsa nu och skapa en positiv spiral för framtiden, helt enkelt.

Efter att ha varit både anställd och egenföretagare tycker Fredrik att han nu hittat den perfekta mixen: båda delarna!
– Jag har en ekonomisk trygghet på UCS One Economy och Anna jobbar heltid på Linköpings universitet. Vårt företag driver vi tillsammans utan egentligt vinstkrav, utan bara för att vi tycker att det är så roligt. Vi har spännande konsultuppdrag och dessutom har vi precis blivit delägare i ett vinimportföretag, berättar han.

Drömmen är att företaget så småningom ska generera fler möjligheter att resa och uppleva. Båda älskar att se sig om, ta del av nya platser, smaker och dofter. Och när barnen nu blivit vuxna och flyttat hemifrån öppnar sig fler möjligheter. Det digitala arbetssättet som vi alltmer anammar innebär också att det kanske blir aktuellt att kunna bo utomlands, i huset i Spanien, under halva året och sköta företaget och jobben på distans.
– Ju äldre man blir desto mer inser man att det viktiga är att kunna njuta av livet. Jag har precis gjort verklighet av en gammal pojkdröm och köpt en Porsche cab. Att åka runt i den på östgötaslättens slingriga vägar – det är verkligen njutning! Och så har jag planterat mitt livs första sparris hemma vid huset på landet. Det är sådant som gör att jag samlar energi och som skapar lust att fortsätta. Och när jag och Anna dricker vårt morgonkaffe tillsammans, planerar och sätter upp strategier för företaget så är det mer som en hobby. Det är verkligen det ultimata sättet att driva företag – och inte många förunnat.

Text: Mirjam Lindahl
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #5 2021