You are currently viewing AI-baserad autotaggning
Vi strävar efter att öka vår globala tillväxt och etablera oss i flera länder, berättar iMatrics VD – Mari Ahlquist.

AI-baserad autotaggning

Genom iMatrics AI-baserade autotaggning hjälper de nyhetsorganisationer att skapa metadata från sitt innehåll, automatiskt och i realtid, oavsett språk. Linköpingsföretaget har inte bara erövrat marknaden i Östergötland och Sverige – utan finns numera i ytterligare sju länder och fler är på gång. iMatrics är en avknoppning från Linköpings universitet och bakom ligger Berkant Savas – som är lektor i tillämpad matematik.
– Berkant upptäckte problem i informationshantering på Internet och tog fram innovationsidén, berättar Mari Ahlquist, som är VD på företaget.

Tillsammans med utvecklarna John Bengtson och Christoffer Krona startade sedan Berkant och Mari bolaget 2015.
– Jag läste en kandidatutbildning i matematik på universitetet och kom i kontakt med Berkant därigenom. Eftersom jag hade entreprenörsdelen i mig passade det perfekt att vi gjorde detta ihop – och det var lika viktigt att vi fick med John och Christoffer, som byggde systemet.
Resan mellan 2015 och 2017 var lång – innan iMatrics fick ut en produkt på marknaden.
Företaget levererar kraftfulla analysverktyg till mediabranschen. Syftet är att vara en viktig del i de digitala transformationerna, en pusselbit att tillämpa för att skapa en hållbar, digital affärsmodell.

Genom sin AI-baserade autotaggning hjälper de nyhetsorganisationer att skapa metadata från sitt innehåll, automatiskt och i realtid, oavsett språk.
– Vår lösning analyserar automatiskt mediabolagets artiklar efter lämpliga taggar och förbereder dem för publicering på webben. När journalister skriver genererar den rätt metadata i bakgrunden, inklusive de mest relevanta taggarna för att optimera kontextualiseringen. Texterna sorteras automatiskt efter olika sökord. Det skulle kunna vara exempelvis ”valutakurs” eller ”fotboll”.

De primära kunderna är dagstidningar – som NTM Media i Östergötland (med bland annat Corren, Norrköpings Tidningar och Motala Tidning).
– Det ska vara lättförståeligt för journalisten att skriva in de fakta som behövs för artikeln, så att den sedan enkelt kan hittas med något eller några sökord. Autotaggningen ska minska en massa onödigt arbete, framhåller Mari.
Hon fortsätter:
– Det finns mycket bra material på nätet för läsare, men gäller för dem att hitta rätt för att kunna konsumera texterna. Vårt uppdrag är att se till att rätt material hamnar hos rätt läsare i rätt tid.

Journalister ska slippa att sitta och leta runt manuellt på sin hemsida var ett visst reportage passar att lägga in på sin webbsajt.
– Allt sådant sker automatiskt med vårt verktyg och det är förstås en stor anledning till att det har vuxit så snabbt och blivit så populärt.

Pandemin försenade hastigheten på iMatrics tillväxt – men Linköpingsbolaget har ändå börjat ta allt större marknadsandelar.
– Vi är redan störst på det vi gör inom dagstidningar i Sverige och har samtidigt börjat att etablera oss mer utomlands. 2019 fick vi vår första internationella kund, i Nederländerna, och i dag har vi kunder i ytterligare sex länder. Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Schweiz och Nya Zeeland.
Efter att som startupbolag fått hjälp med satsningen av inkubatorn LEAD har företaget tagit nästa steg – till scaleup.

Vad är mest unikt med ert verktyg?
– Dels förmågan att expandera till olika språk, dels att vår kvalitet är unik. Det är enkelt, lättförståeligt och smidigt. Sedan jobbar vi alltid nära våra kunder och är lyhörda för deras önskemål.

Hur ser det ut vad gäller konkurrenter?
– Globalt har vi framför allt två stora och välkända konkurrenter, dessutom finns det ett antal mindre som ofta har småprojekt kopplade till lokala universitet.

Vilka är dina tankar inför framtiden och era ambitioner där?
– Vi strävar efter att öka vår globala tillväxt och etablera oss i flera länder. Målet är att bli ett miljardbolag. Vi är fortfarande unga – men har de senaste åren dubblat antalet anställda till tio, ökat omsättning med 30 procent per år och vuxit från att finnas i två till åtta länder, framhåller Mari Ahlquist.

Det här är iMatrics AB

Startade: Registrerades i februari 2015, men kom i gång mer under 2017.
Produkt/bransch: Internationellt företag som hjälper publicister att skapa en grund/bas av metadata av hög kvalitet för sin digitala resa. Deras molnbaserade lösning för automatisk taggning använder den senaste forskningen inom maskininlärning, datautvinning, naturlig språkbehandling och AI.
Antal anställda: Tio – merparten i Linköping, men också fördelat på Norrköping, Söderköping, Mjölby och Kalmar.
Omsättning: Sju miljoner kronor.

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #10 2022