You are currently viewing Så kan småföretagare marknadsföra sig på nätet 

Så kan småföretagare marknadsföra sig på nätet 

Små- och medelstora företag (SMF:s) är en term som ofta används inom affärsvärlden. Av intresse är att kika närmare på begreppet och se hur i vart fall EU-kommissionen valt att avgränsa och definiera dessa. Vid avgörande av vilket företag som omfattas av konceptet beaktas bland annat antal anställda och nettoomsättning. Som små företag avses sådana som har max 50 anställda och vars årsomsättning inte överstiger 10 miljoner euro. Därutöver finns så kallade mikroföretag där antalet anställda är färre än 10 och årsomsättningen motsvarar ett belopp som understiger två miljoner euro. Hur många småföretag finns det då i Sverige? Enligt SCB fanns det år 2018 ungefär 441 000 småföretag i landet som sysselsatte mellan 1 och 19 personer. Landets småföretagare finns i en rad olika branscher men en viss överrepresentation noteras inom kultur, nöje och fritid – sektorer som står för drygt 25 procent av småföretagens aktiviteter. Det råder av naturliga skäl vissa skillnader mellan hur ett storföretag och ett småföretag bedrivs, inte minst med tanke på att det senare har mer begränsade resurser. I den här artikeln tänkte vi med marknadsföring som utgångspunkt titta närmare på hur småföretagare kan marknadsföra sig på nätet. 

Digitala verktyg och resurser

Förr i tiden behövde företag ha ett väloljat marknadsföringsmaskineri bakom sig och helst en generös budget för att lyckas nå ut till marknaden med sina varor eller tjänster. För småföretagare stod inte sällan mer blygsamma marknadsföringsmetoder till buds som den allmänt erkända mun-till-mun-metoden där man förlitar sig på att nöjda kunder sprider budskapet vidare eller annonsering i lokal- eller dagspress. Framväxten av internet och olika digitala verktyg och resurser innebär dock att man numer inte längre behöver ha obegränsade marknadsföringsresurser till sitt förfogande för att kunna nå sin målgrupp. Här kan exempelvis SEO vara till stor hjälp, en marknadsföringsmetod som går ut på att optimera insatserna för att en hemsida ska kunna hittas via sökmotorer som exempelvis Google eller Yahoo. SEO-åtgärder innefattar i regel nyckelord och ett relevant innehåll för att med hjälp av sökmotorer organiskt leda trafik till en hemsida. Traditionell marknadsföring i form av exempelvis tidningsannonser förekommer förvisso fortfarande men det vore en förlust att som småföretagare inte utnyttja den enorma potential (som går bortom geografiska gränser och demografi) som medförs av att nästan alla har en mobiltelefon och/eller en surfplatta med internetåtkomst. Där omfattar alternativ för underhållning allt från strategiska spel som poker och de senaste filmerna på Netflix till möjligheten att köpa produkter och tjänster online, såsom kläder i e-butiker eller resor genom resesökmotorer. 

Instagram som marknadsföringsverktyg

Instagram är inte bara en app för privatpersoner som vill skryta om flådiga semestrar eller svettiga pass på gymmet. Många företag, däribland småföretag, använder appen för att marknadsföra sin verksamhet. Instagram är en fantastisk resurs i detta avseende då appen är kostnadsfri och sägs ha 1 miljard användare över hela världen. Möjligheterna att nå ut är därmed svårslagna. Den andra sidan av myntet är att det krävs mer idag än vid appens födelse för att stå ut i mängden och skapa en lojal följarskara. Ett par konkreta tips för småföretagaren är att posta ofta och regelbundet, både på Story och i flödet, för att bättre manövrera Instagrams algoritmer och få ökad exponering. Ett annat tips är att vara i ständig kommunikation med företagets följare på Instagram – detta innebär att svara snabbt på kommentarer och frågor i flödet och även kommunicera med eventuella kunder över DM. På så vis skapas ett förtroende mellan kund och företag som kan skapa ringar på vattnet när det gäller att sälja. Avslutningsvis kan man genomföra annonskampanjer på Instagram genom dess olika inställningar, och även organisera tävlingar och/eller utlottningar för att skapa engagemang hos befintliga följare och attrahera nya. Ett illustrativt exempel på någon som förvisso inte är en småföretagare men som lyckats använda Instagram till sin fördel ur marknadsföringssynpunkt är influencern och Tv-personligheten Bianca Ingrosso. Hennes skönhetsföretag CAIA går strålande enligt de senaste siffrorna och mycket kan tillskrivas Ingrossos ambitiösa satsningar på Instagram (där hon för övrigt har mer än 1 miljon följare) som omfattar allt från så kallade hauls till nedräkningar till produktsläpp och Q&A:s live med kunder och följare angående nya lanseringar.