Hållbarhet överlever kriser

Jag kan inte bara bortse från Corona och skriva om något som är helt utanför det som sker runt oss just nu. Det går inte. Framför våra ögon skapas historia som kommer att ha påverkan på oss, vår nutid och framtid, vårt arbetssätt och levnadssätt och att inte skriva om det är för svårt. Även om jag är urless på viruset redan.

Det är en balansgång att hålla en positiv attityd uppe när allt förändras samtidigt på en röd sekund och vi kastas in i begränsningar i såväl vardagsliv som arbetsliv. Allt hamnar i ett nytt sken. Och jag hängde inte med i hur snabbt omställningen gick. Gjorde du?

Det är nästan så att det blir lite väl glättigt på sina håll när vi ska hålla oss peppiga och positiva samtidigt som vänner och bekanta förlorar sina jobb och alla sliter mer än någonsin för att hantera den nya tillvaron utan kontakt med anhöriga, kroniskt sjuka släktingar som inte får behandling som vanligt eller när jag läser om ett väl fungerande bolag med en omsättning på 64 miljoner som går i konkurs under årets tredje månad. ”Men tänk vilka möjligheter Corona kan skapa?” Jag vill hellre replikera – tänk vilka möjligheter VI MÅSTE skapa på grund av Corona. Men det behövs också de som orkar hålla den peppiga attityden uppe, som driver på solidaritet, backar sin grannes verksamhet och hittar nya uppfinningsrika sätt att arbeta, göra affärer och ta sig framåt. Att anpassa sig efter nya förutsättningar utan att drunkna i dystopin och eländet. I övrigt ger det här skitviruset oss få positiva saker tillbaka.
Så hoppet är det sista som lämnar oss och medan andra länder kastar kritik på Sverige är vi i vår fulla rätt att vara optimistiska och hålla i vår framtidstro om att det här kommer att ta slut och då jäklar i skogen ska vi stå redo att bara växla upp och inte bara återgå till det normala utan leverera en ackumulerad icke-normalitet i kvadrat. Vi ska ha överlevt som starkare, mer innovativa och kreativa och med nya idéer som fötts i Coronatidens flämtande andetag.

Som ledare i ett litet företag med en internationell marknad där alla mer eller mindre ofrivilligt stänger ner på grund av regeringsbeslut, är den här krisen minst ut sagt en utmaning. Men det är nu vi måste visa att vi kan göra det vi startups och småbolag är bäst på – att ställa om. Och vi kan detta! Ibland är startup-resan lite som en hamster i en labyrint. Man krockar med ett hinder, vänder snabbt om och letar vidare, krockar med ett nytt, söker ny väg och så håller det på till dess att man hittar vägen ut. Pivotera och iterera kallas det för på startupmål, sällan på hamsterspråk. Och just nu måste vi vara iterera och pivotera mer än någonsin.

När vi pratat hållbarhet har vi under de senaste åren nästan bara fokuserat på miljö och hållbar framtid, men det handlar just nu lika mycket om att bygga en hållbar nutid. Vi behöver ha hållbara organisationer, hållbara team och hållbara företag som inte bara överlever den här krisen utan som har strategier för att vara starka nog att hantera efterdyningarna och fortfarande existera i en värld som är helt förändrad under nästa år och nästa och nästa. Det är lätt att inte se längre än i det korta perspektivet med åtgärdspaket och hoppa på de generösa lösningarna för här och nu, men det är också en enorm risk att nappa på alla krokar för att ta konsekvenserna senare. Kan vi förutspå hur ekonomin kommer att ha återhämtat sig om ett år eller två och hur vårt företag står sig i en sådan kontext?

Hållbarheten bottnar inte bara i hamstergymmet utan i hela teamets samlade engagemang, drivkraft och vilja. I ledarskapet och framtidstron. I säkerheten och osäkerheten och förmågan att kunna ställa sig frågan ”hur fasen gör jag nu?” med syfte att svaret ska vara positivt. Det är höga krav som ställs att fixa det och jag vet att det är olika svårt för olika bolag, men vi som kan och vågar tro och hoppas på att Corona kommer att gå över och vi kommer att komma ut på andra sidan med nya insikter och förhoppningsvis nya möjligheter, det är vi som bygger hållbarhet. Och hållbarhet står sig i kriser.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 04 – 2020

Louise Lennersten
CEO Interspectral

Louise Lennersten - Foto: Crelle

Tillbaka till krönikor