Världens största säkerhetsbädd för landningsbanor byggs just nu av svenska Runway Safe på Zürich International Airport i Schweiz. Systemet är det största i sitt slag och har utvecklats under överseende av amerikanska FAA (Federal Aviation Administration).

Runway Safe bygger EMAS-anläggningen (Engineered Material Arresting System) tillsammans med KIBAG AG, en av de stora aktörerna inom den Schweiziska byggbranschen. Affären har ett värde på över 70 miljoner kronor och den 10 000 m2 stora installationen beräknas vara klar i slutet av juni.

– Många har visat stort intresse för installationen i Zürich, säger Anders Lundmark, CEO på Runway Safe. Förra veckan hade vi delegater från 9 nationer som deltog i seminarier kring produkten och gjorde studiebesök på Zürichs flygplats för att se den pågående installationen.

Ett kontrollerat stopp på landningsbanan kan åstadkommas med hjälp av en säkerhetsbädd, EMAS. Runway Safes greenEMAS® är världens första säkerhetsbädd för flygplatser som bygger på återvunnet material. greenEMAS® placeras vid landningsbanans slut och ett passerande flygplan sjunker genom ytbeläggningen och stoppas mjukt upp av bäddens högfriktiva innehåll, s.k. skumglas, ett material som består av bearbetat återvunnet glas. Drygt 6 år av forskning och utveckling ligger bakom greenEMAS®. Lösningar har tagits fram under överseende av amerikanska FAA, Federal Aviation Administration, och är en av två godkända EMAS-lösningar. Efter bygget i Schweiz kommer sammanlagt fyra banor på Chicago Midway International och en bana på Zürich Airport ha förstärkt säkerheten ytterligare genom att ha anlagt Runway Safe’s greenEMAS®.

Linköpingsbaserade Runway Safe, som just nu genomför en nyemission, är stolta över att erbjuda en lösning som både kan rädda liv, skydda egendom och samtidigt bidra till ett hållbart samhälle.

 

Om greenEMAS® :
En EMAS, Engineered Material Arresting System, är en säkerhetsbädd av ett konstgjort material med en hård, farbar yta. Ytan kollapsar när ett flygplan i hög fart kör över bädden och skapar därmed en kraftig friktion som stoppar flygplanet. En EMAS kan stoppa ett flygplan med en hastighet på över 120 km/h på mindre än hundra meter, utan att allvarligt skada passagerare eller flygplan. Effekten kan liknas vid att cykla på en sandstrand.

 

källa: www.runwaysafe.com