East Sweden är närhet, växande företagsamhet och livskvalitet! – det visas i den rapport som släppts om framtidens tillväxt- och arbetsmarknadsregion

På uppdrag av Vision East Sweden har WSP Analys & Strategi tagit fram en rapport i syfte att kartlägga East Swedens regionala styrkor. Resultaten av rapporten presenterades under ett event den 1 juni. Rapporten fokuserar på de styrkor som Östergötland och Södermanland delar och där visar rapporten tre huvudstyrkeområden. Det är närhet och tillgänglighet genom vårt gynnsamma geografiska läge med bra kommunikationsmöjligheter. Växande företagsamhet och innovationsförmåga där vi har bra näringslivsförutsättningar och världsledande forskning. Och till slut livskvalitet och valmöjligheter med prisvärda, sjönära och attraktiva boendemiljöer, säger Anna Axelsson verksamhetschef på Östsvenska Handelskammaren.

I förhållande till riket har region East Sweden spetskompetens inom flera branscher, så som samhällstjänster, fastighets- och byggverksamhet samt tillverkning inom livsmedel och transportmedel. Branscher som dessutom är på stark tillväxt i Sverige.

– Vi har många områden där vi är starkare än riket men det som också är intressant att läsa i rapporten är vad som inte är fördelar för vår region idag, men som kan bli. Där hittar vi bland annat växande kunskapsintensiva tjänsteverksamheter, hotell och restaurang samt kultur och nöje, säger Anna.

East Sweden har använts som begrepp i över tio år och är i dag ett platsvarumärke som är användbart i många sammanhang.

– East Sweden bör ses som ett samlingsvarumärke där användarna laddar varumärket med rätt innehåll för det givna ändamålet. Det är ett gränslöst varumärke som även fungerar internationellt och passar bra i en region där vi arbetar för internationell lyskraft, avslutar Anna.

Rapporten kan du läsa här

Källa:www.ostsvenskahandelskammaren.se