Med många år kvar av arbetslivet- men med ett något dalande engagemang i den nuvarande anställningen. Känns det igen? Mats Lygrell, som under 25 år arbetat som säljare, tog beslutet att säga upp sig, utan att egentligen veta vad han skulle göra istället.

– Jag visste bara att det inte var bra, varken för mig eller för min arbetsgivare, att vara kvar i en anställning där drivet liksom försvunnit. Och jag tänkte att om jag ska jobba i 30 år till- då vill jag prova på något nytt, säger han när vi ses en fredagseftermiddag i Östsvenska Handelskammarens lounge i Norrköping.

Att det skulle komma att bli kaffe var egentligen en lycklig slump. Eller var det en slump? Mats resonerar som så att om man exponerar sig och utsätter sig för möjligheterna så kommer tillfällena att visa sig. Själv åkte han med Nyföretagarcentrum på en gruppresa till mässan Eget Företag för att nätverka och för att få inspiration.
– Och där stod Pontus, min nuvarande kollega, och serverade kaffe från sin Fogarollibil. Vi pratade en stund och han gav mig en folder om Fogarolli som blev liggande hemma tillsammans med en massa annat material från mässan tills jag en dag bläddrade igenom och blev nyfiken.

Mats kontaktade Fogarolli, de nappade och bjöd in till ett möte som blev flera möten och sedan början av mars är Mats mr Fogarolli i Östergötland. Ett arbete med enorm spännvidd. Från femtontimmarsdagar på Sweden Rock till kortare cateringevent i samarbete med lokala företag.
– Att åka runt med ”kaffemoppen” är otroligt roligt och givande, säger Mats. Kaffe är verkligen en relationsskapande dryck. Man pratar lite med kunden under tiden kaffet görs, kunderna knyter kontakter i kön. Det är fascinerande samtal som kan bli till över en kopp kaffe.

Fogarollis arabicabönor odlas ekologiskt och fairtrade i Centralamerika. Det är klimatkompenserat och rostas i Bergamo i Italien och serveras sedan som bland annat brygg, espresso, latte, cappuccino, cortado eller macciato i nordens ledande kedja för eventkaffe.
– Vi säljer inte bara kaffe, poängterar Mats. Vi säljer en hel upplevelse runt gott kaffe. Och det är mycket uppskattat bland samarbetspartners och deras kunder.

Att vara egenföretagare är en ständig resa som är otroligt spännande och givande samtidigt som det naturligtvis ställer krav på att hela tiden vara på tårna, lära sig regler och lagar, förstå sin marknad och sina kunder, vara aktiv och sälja in och samtidigt vårda befintliga samarbetsrelationer.
– Ibland är det svårt att sätta gränser för sig själv, säger Mats. Jag spara säkert 50 skärmdumpar per dag på event, vars arrangörer jag tänker att jag ska kontakta. Huvudet slutar ju inte jobba klockan fem bara för att jag tror att jag slutar då.
Han menar att han måste träna sig på att ta tillvara på luckorna och se till att vänskaps- och familjerelationer inte slarvas bort i företagarivern. Och att ge sig själv utrymme till återhämtning emellanåt. Själv hittar han lugnet i stugan i skärgården. Genom att kratta löv i tystnaden eller att träna.
– Min sambo Jessica och våra två tonårssöner är utbildade baristor, så ibland blir det en familjeaktivitet vi gör tillsammans när vi åker iväg på längre event.

Nätverkande är något som är viktigt för Mats. Och insikten om att delad kunskap är dubbel kunskap. Träffarna med Fogarolli-kollegorna runt om i Sverige ger energi liksom möten i olika företagarnätverk. Han är medlem i Östsvenska Handelskammaren och Relations by Lino.
– Och så hyr jag en drop-in-plats på Coffice i Norrköping och försöker regelbundet gå på Lunch-In. För mig är det viktigt att vara en tillgång för andra i mitt nätverk samtidigt som det känns bra att kunna dela tankar och idéer, stöta och blöta frågor och bekymmer med någon som varit företagare längre än jag. Jag är också på gång att skaffa en mentor på Almi som kan hjälpa mig att vidga vyerna och ställa de där obekväma frågorna som man ibland måste men drar sig för.

Om han blivit en kaffenörd nu? Nej, Mats tycker inte det. Snarare något av ett skomakarens barn.
– ”Slatte” är min nya standard dryck, skrattar han. Naturligtvis känner jag skillnad på kaffe och kaffe- men jag vill verkligen inte krympa mig, utan kunna njuta av kaffe, vilket som, tillsammans med vänner och bekanta.

Än så länge är det mycket jobb med att sälja in konceptet Fogarolli, att bli förstatanken hos eventmakare och förtagare i regionen. Men så småningom hoppas Mats att verksamheten ska kunna utökas med åtminstone tre kaffemoppar, någon heltidsanställd och flera timanställda. Men att bara bli verksamhetsledare och vara administrativ är inte drömmen.
– Nej, det är så roligt att jobba vid kaffemaskinerna och träffa människor, säger Mats. Så den biten släpper jag aldrig helt. Det är en sådan energiboost när kunder kommer fram och säger att ”Wow! Du måste verkligen gilla ditt jobb!” eller ”Det syns att du brinner för det där!” Det är oslagbart.
Att bli bäst på det du gör- att göra det du gillar så bra du bara kan- det tror Mats är receptet för att hitta sin plats, var den än nu är.

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl