You are currently viewing Eget programmeringsspråk talar för framgång
Vd Johan Lyreborn för Configura tycker att det är viktigt att lyssna på användaren.

Eget programmeringsspråk talar för framgång

Configura är stolt vinnare i kategorin Årets tillväxtföretag vid Linköpings Näringslivsgala 2016. Man har huvudkontor i Linköping, kontor i Göteborg, Grand Rapids, Michigan, USA och Kuala Lumpur, Malaysia. Man säljer sina lösningar över hela världen.

– Vi startade för 26 år sedan genom att en av styrelsemedlemmarna och deltagare i research and deveopmentteamet på Configura hade en pappa som arbetade med försäljning av kontorsmöbler. Sonen som var intresserad av programmering och tog därför fram en prototyp till ett visualiseringsprogram, berättar Johan Lyreborn, vd för Configura.

Programvaran skulle visa och räkna fram priser och vikter, förenkla för försäljaren och kunden. Det handlar om att man använder informationsteknik och programmering för att hjälpa kunden göra ytplanering i någon form, att placera saker på en yta. Resultatet blir bilder, offerter och priser. Man sparar tid, pengar och ökar försäljningen då man kan förenkla säljprocessen och göra kunden delaktig i den. Det som sköttes av hela avdelningar med order, CAD-ritare och ekonomi kan förenklas och skötas av ett fåtal personer.

Kunder som köper Configuras lösningar får pengar över till att göra satsningar på till exempel nya marknader. Rädslan finns att ta på sig för mycket administration då man vill växa inom sitt företag. Genom Configuras system kan kunden enkelt sätta igång en ny verksamhet på en annan marknad, då både utbildning och utförande går mycket enkelt med detta redskap. Det finns på många olika språk och man kan visualisera en lösning på ett språk för att sedan enkelt växla till ett annat för leverans på kundens språk.

– Det betyder att man kan arbeta med lösningar inom ett service center i Argentina och Mexico på spanska som sedan blir direkt översatta och levereras till Europa, säger Johan Lyreborn.

Kök är stora tillverkare som köper tjänster av Configura. Det är Marbodal, Kvik och Electrolux Home. Utbudet av kunder är brett och man kan till exempel nämna kunden DeLaval som tillverkar mjölkningsprodukter. Just nu håller man på att arbeta med sin första kund i Kina och gigantiska möjligheter öppnar sig. Man är noga med att växa långsamt då varje kund analyseras noggrant om hur just deras försäljningsprocess ser ut. Vilka frågor upplever kunden som tuffast? Configura är specialister på att hitta just det problemområde som bör prioriteras för att uppnå bäst resultat.

Parametrisk information. Genom denna får den kund som använder Configuras programvara en större valmöjlighet då produkterna blir dynamiska. Kunden väljer det som den önskar och en algoritm (programvara som rättar sig självt) styr och räknar ut inom vissa givna ramar, vilken beställning som det generar. Man behöver inte sätta ett fast värde på produkten utan kan sätta mer än ett värde. Detta eliminerar risken för att beställningar blir fel.

– Framtidens vinnare är de som har kompetensen att jobba med parametrisk information i sin sälj- och orderorganisation, anser Johan Lyreborn.

Eget programmeringsspråk. Configura har utvecklat ett eget programmeringsspråk som bygger på Java och C++. Fördelen är att man inte är fast i en standard eller struktur som hämnar kreativiteten, vilket kan vara fallet om man använder databaser. Metoden i programmet kallas PGM, Parametric Graphical Configuration. Det ska vara så få klick som möjligt, användargränssnitt som är riktigt tydligt och enkelt, där man visualiserar vad man vill göra. Målet är få knappar eller menyer, att användaren lever dig in i programvaran, får ett flyt och upplevelser. Kreativiteten flödar för att nå optimal lösning.

– Vi jobbar enligt devisen att det inte är någon som vill läsa en manual för att använda programmet om man inte måste, säger Johan Lyreborn.

Nu söker man efter fler programmerare med ljus och lykta. Man sponsrar LiU East Sweden Hack och är med på rekryteringsmässan LINK.

Partners och utvecklare. Man har fler utvecklare utanför Sveriges gränser än på hemmamarknaden. Programmet består av en grundplattform som sedan kan köpas och enkelt byggas vidare på av eventuella partners till att bli en unik tjänst för kunden. Integrering i olika CRM-system (säljsystem) är något som man arbetar med och har högsta prioritet. När det gäller produktion så kan man till denna tillhandahålla ritningar, bilder, styrkoder, plockorder och tillverkningslistor som förenklar tillverkningen.

– Vi kan inte åka ut och sälja till klassiska IT-avdelningar. Vi måste träffa företagsledare och försäljningsansvariga och påvisa våra fördelar. Vi vet vad vårt program kan åstadkomma i form av fler offerter som blir order. Vi sår ett frö hos kunden, en idé om förändring som leder till att kunden själv kommer på sin bästa lösning, tycker Johan Lyreborn.

TEXT: Per Oddman

FOTO: Per Oddman

Tidigare publicerat i Affärsstaden 11 – 2016