Genom sina fyra restauranger har Carina Eriksson gett otaliga ungdomar en bra grund och en startplats. Hon vet att de inte kommer jobba för henne för evigt, men gläds när de växer som människor och är mån om att deras tid tillsammans ska vara så bra som möjligt.

Carina sitter mitt i restaurangen med sin dator, papper och telefon och trots det hektiska tempot runt omkring verkar hon helt lugn.

Hon berättar att Motalarestaurangen är nyöppnad sedan den nya bron och vägen byggdes i Motala, och att den har en helt ny produktions- och serviceplattform gentemot andra restauranger.

– Flödet är genomtänkt in i minsta detalj, inte bara här hos oss i restaurangen utan redan ute hos bonden som odlat salladen vi lägger på hamburgarna. Det är en kunskap man måste ha i fingertopparna och där kommer passionen för mat in i bilden.

Den som tror att jobba på McDonalds är ett enkelt jobb som vem som helst klarar har alltså fel.

– Det är mycket IT här som vi haft lite problem med och som vi måste lösa. Framför allt har arbetsledarna en stor roll. Det är så mycket de behöver ha kunskap om för att allting ska flyta. Vi utvecklar dem i att se större sammanhang och kallar det överhöra och överse.

Själv har Carina en bakgrund inom vårdsektorn och har varit chef sedan hon var 23 år. I ganska många år arbetade hon som verksamhetschef i äldre- och handikappomsorgen med skattefinansierade pengar.

– Det här är en helt annan värld där man måste springa ihop varenda krona och takten går enormt snabbt framåt.

I båda världarna har hon varit med och byggt upp saker. Inom vården var hon med och byggde om tre olika servicehus. Som restaurangägare inom McDonalds har hon byggt om, byggt till och byggt nytt för att anpassa verksamheterna till företagets tillväxt.

– Jag har fått bygga väldigt mycket, både hus, anläggningar och människor på olika sätt och vis. Det verkar vara mitt uppdrag här i livet, säger hon och skrattar.

Hon berättar även att byggandet mycket handlar om temposättning och att kunna påverka själv.

– Man ser till slut att det blir ganska förutsägbart. Trycker jag på de här knapparna så förväntar jag mig att det här händer. Och det tror jag krävs för att vara företagsledare, att hela tiden blicka framåt och förutse vad som behöver göras.

Anledningen till att hon lämnade vården säger hon är för att hon ville ha större möjlighet att påverka.

– Jag visste att jag ville skapa mig en förändring. Jag ville skapa och utveckla inte avveckla och det fanns en begränsning i det kommunala uppdraget jag hade. Och om man inte vet var man ska gå spelar det ingen roll vart man går. Så att det blev just McDonalds beror på att det var just det som ramlade över mig just då. Det kunde säkert varit något annat.

Det var i början av 90-talet och McDonalds Sverige var väldigt expansiva när hon köpte sin första restaurang i Mjölby. 2007 utökade hon med restaurangen i Tornby och 2009 köpte hon både Motala och Valla. Att skaffa fyra restauranger var inte ett så stort steg att ta säger hon, det var större att gå från en till två. Men med åren har hon även ställt allt större krav på sig själv.

– Idag är jag aldrig riktigt färdig eller nöjd. Det är egentligen en brist för det finns så mycket man kan fira och glädjas åt och fira, milstolpar för att stanna upp.

McDonalds Sverige är landets största ungdomsarbetsgivare. Carina berättar att det är unikt hur man kan komma in och växa med företaget och att man även som chef måste börja på steg ett och lära sig detaljerna från grunden. På restaurangen i Motala är medelåldern i snitt 22 år och Carina har aldrig upplevt att de har svårt att hitta personal, tvärtom söker sig många hit.

– Vi har ett väldigt bra samarbete med arbetsförmedlingen. De personerna som är tjänstemän har förstått sitt uppdrag och gjort en väldigt bra insats. Det vill jag verkligen poängtera! Framförallt hjälper de oss när det kommer till personer med invandrarbakgrund eller ensamkommande flyktingbarn som vi kan hjälpa in i arbetslivet.

Carina beskriver det som att de har ett nav fyllt av kompentens, kunskap och insikter för att få företaget att fungera. Medarbetarna är som ekrarna i hjulet och de kan slussas in i navet och utbildas.

– Vi har hjälpt väldigt många att få en bra grund och startplats. Men man måste ha ett stort engagemang och driv själv för att kunna ta sig vidare i det här företaget. Det här tar lika lång tid som att gå en läkarutbildning innan man kan stå som restaurangchef och ha alla nycklar till hela verksamheten. Det är en resa som varje ungdom kan göra och en resa som är bra för alla unga. Vi tittar inte så mycket på betyg här utan det är den personliga lämpligheten, driv och engagemang som är viktigt för oss.

Det märks tydligt att Carina är väldigt mån om sina medarbetare och har en stor portion ödmjukhet inför sitt uppdrag som ledare.

– Jag känner att jag lånar mitt folk här för det är inget jag kan ta för givet att de stannar för evigt. Och det gäller att se till att det blir så bra som möjligt under tiden vi har tillsammans. Att få se hur människor växer är sånt jag blir glad av. Och att sitta här i restaurangen och se hur alla hittat sina roller och hur det flyter gör mig euforisk.   

Snabbfakta Carina Eriksson

Ålder: 56 år.
Familj: Man och två söner.
Bor: Öjebro.
Familj: Man och två söner.
Motto: Stark i sak och ödmjuk i sättet.
Okänd talang: Körkort på scoter och fyrhjuling.

TEXT: Anna Adolfsson
FOTO: Björn Lisinski

Tidigare publicerad i Affärsstaden #3 2015.