Jobbar du med marknadsföring så jobbar du med algoritmer, det är ofrånkomligt. Algoritmerna styr allt mer av våra val i livet. Det räcker med att sätta på TVn eller öppna Facebook så påverkar algoritmer vad du ser. Samhället skulle inte fungera idag utan algoritmer.

En algoritm utför en serie procedurer och logiska beslut som leder till ett resultat. Det handlar ofta om att analysera en stor mängd data och hitta samband och trender som ligger till grund för logiska beslut. Det kan vara t.ex. att sortera information, hitta den kortaste vägen mellan två punkter eller vad som skall visas i ditt Facebookflöde.

Hur hackar man algoritmerna?

Det går inte tyvärr. Det kanske går kortsiktigt men algoritmen kommer snabbt att täppa till eventuella hål. Dessutom tar det fokus från ditt riktiga jag om du måste tänka SEO och algoritmer hela tiden. Det enda som fungerar är mänsklighet och känslor. Du måste komma på vad folk tycker är värdefullt att se från dig. Börja posta värdefullt innehåll helt enkelt. Ge folk det de vill ha, när de vill ha det och där de vill ha det. Om du gör det konsekvent över tid kommer algoritmerna att hjälpa dig.

Det är dumt att låta algoritmerna styra din tillvaro till hundra procent. Det är också dumt att helt strunta i dem. Det bästa är att ha ett sunt förhållande till dem. Se dem inte som perfekta, de kanske kan hjälpa dig till 80 procent, där du själv lägger handen på de sista 20 procenten. Maskin kan vara bättre än människa, men människa plus maskin är alltid bättre än bara maskin.

Första gången jag såg effekten av algoritmer i marknadsföring var när ICA skickade ut rabattkuponger på mat som de trodde jag ville ha, baserat på mina tidigare köp.

Du alltid skall ha ett nästa steg i din marknadsföring, en call to action eller en lead magnet. Det skulle kunna automatiseras med en algoritm. Om du öppnade och läste detta kanske du även är intresserad av detta, som i sin tur kanske gör dig intresserad av ett möte och till slut ett köp. Vi kallar det marketing automation.

Algoritmer har alltid funnits i sin enklaste form. Det är helt enkelt processer och resultat som leder till logiska beslut. Ett exempel; du har annonserat på Facebook och fått noll nya kunder. Du höll två frukostseminarier för samma kostnad och fick två nya kunder. Du slutar därför annonsera och fortsätter med frukostseminarier. Det blir på sätt och vis din algoritm.

Tillgången på information är så stor att det inte är omöjligt att människor skall hinna hantera allt. Därför har algoritmer blivit så betydelsefulla, de gör informationen överskådlig. Den ser till att vi får se det viktigaste och inte en flod av irrelevant information. Inom den digitala marknadsföringen är det algoritmer som avgör vad som visas och inte i flödet på t.ex. LinkedIn och Facebook. I början var algoritmerna enkla i dessa kanaler och uppdaterades inte så ofta. Idag uppdateras algoritmerna hela tiden.

Vad är då risken med algoritmer?

Algoritmer påverkar det vi gör. Vi kanske börjar agera på ett sätt som vi tror gynnar algoritmernas beslut. Det kan handla om att göra sig mer synlig på sociala medier eller hamna högre rankad på Google. I grupper kan algoritmer förstärka ett gemensamt beteende som kan vara skadligt och leda till en snedvriden och ensidig verklighetsuppfattning. Att i allt för stor grad styra sitt agerande efter vad du tror algoritmerna för tillfället premierar kan vara riskabelt.

Algoritmerna syftar till att visa den information vi vill ha. Visar du intresse för poddmikrofoner kommer ditt sökresultat ta hänsyn till det. Google är sig vad du är intresserad av. Även annonseringen styrs av detta. Det dyker upp artiklar om mikrofoner och det dyker upp annonser om mikrofoner. Men blir det för mycket så tröttnar jag och min köpbenägenhet minskar till noll. Algoritmer kan vara bättre än människa, men människa plus algortimer är alltid bättre än bara algoritmer.

Vill du läsa mer av mig? Jag har just kommit ut med en bok där de flesta av mina artiklar finns med, ”30 recept på marknadsföring”.
Besök www.slipsten.com så hittar du mer info om boken.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 11 – 2019

Tomas Tränkner

Tomas har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg.


Tillbaka till krönikor