Den stora poängen med digital marknadsföring är konvertering, något som många traditionella reklambyråer missar fullständigt. De förstår inte hur konvertering fungerar – vilket kan tära på din marknadsbudget. Men vad skall en byrå göra för att lyckas med konvertering? Svaren får du här.

En konvertering är helt enkelt att besökare på din webbplats via Lead Magnets och Call to Action (CTA) knappar fullföljer ett uppsatt mål, att fylla i ett formulär eller att genomföra ett köp. En Lead Magnet är något av riktigt värde som besökaren får mot att ge bort sin epost-adress.
Många byråer prioriterar bara den grafiska designen utan att tänka på hur webbplatsen skall få mätbara affärsresultat. I värsta fall saknar webbplatsen CTA´s. Det finns massor av hemsidor med en logotyp högst upp på startsidan, en fin bild och ett poetiskt känsloladdat budskap. Men det kommer inte att konvertera dina besökare.
Byråer tänker sällan vad målgruppen egentligen är ute efter. De menar att annonseringen är ”varumärkesbyggande”, men det saknas konverteringsmätning på hur många klick som blev kunder.
Ofta saknas också automatisk bearbetning av leads med Marketing Automation, vilket gör det omöjligt att styra leads fram genom kundresan och få fler av dem att köpa. (Ett Lead är en tänkbar potentiell kund).

BRA ÖVNING: Skissa upp hela kundköpsprocessen. Markera alla steg en besökare till dess att den blir en kund.
Detta kännetecknar en bra webbplats:

  • Alla sidor på webbplatsen har en CTA-knapp som leder till ett registreringsformulär
  • Det finns Lead Magnets som incitament för registrering
  • Om webbplatsen handlar om olika saker har varje ämne en egen Lead Magnet
  • Alla sidor har en CTA knapp synlig utan att man behöver scrolla
  • Alla CTA knappar har en stark signalfärg och uppmanar till ett klick.

Med Lead Magnets och CTA på plats kommer leads att komma in i databasen. Med ett Marketing Automation system kan vi nu börja bearbeta dessa leads automatiskt fram mot köp. Vi får en virtuell säljare som kan bearbeta massor av leads automatiskt.

Är all exponering bra exponering? Nej, genom digitala medier översköljs vi av information hela tiden. Tror du att folk kommer ihåg ditt varumärke om de bara ser det i förbifarten utan att interagera med det?
Kampanjer måste matchats mot målgrupperna och ligga rätt i kanalen, och leda till klick på en
an­nons. Strategin att bara exponera sig för så många som möjligt är fel taktik, som bara gör av med din budget. Tänk istället på din annonsering som en pipeline där besökare i en kanal ska klicka på dina annonser och sedan slussas till att kon­vertera vidare.
När din grundresearch är gjord, utformar du dina kampanjer. Dessa ska bestå av flera annonser som testas mot varandra. De effektivaste annonserna ”överlever” och de mindre effektiva fasas ut.
Förr fungerade en marknadsplan mer som ett statiskt dokument. Man lanserade kampanjerna och accepterade att det inte gick att mäta utfallet speciellt bra. Idag finns 30-40 kanaler som var och en fungerar olika som kan mäta i realtid. Kampanjer kan justeras hela tiden och löpande ge resultat­rapporter och analysera utfallet.

De flesta byråer har helt enkelt inte hängt med. De försöker använda gamla tankesätt på de nya digitala kanalerna och designa webbsidor som tryckt material och tänker digital annonsering som tidningsannonsering.
Till byråernas försvar måste man säga att mycket har förändrats och det på relativt kort tid. 2003 släpptes första versionen av WordPress, 2007 kom den första iPhonen och 2015 lanserades Googles lokala sökningar. Med iPhone fick alla med sig internet i fickan.

Vi håller kvar vid gamla uppfattningar för att våra hjärnor är lata och det är svårt att ändra ett invant tankemönster. Vi är ”confirmation biast”, vilket innebär att vi är känslomässigt fästa vid våra uppfattningar. Även om vi inser att vi har fel lyfter vi fram fakta som stödjer vår uppfattning (s.k. cherry picking). Eftersom vi snart har ”bevis” för att vi har rätt, kommer förändringen att utebli. Men det förändrar inte verkligheten eller det faktum att vi kommer agera på uppfattningar som missgynnar oss.
För att bli digital marknadsförare måste du tänka om kring hur digital marknadsföring fungerar. Acceptera att det krävs nya strategier för att lyckas och att det kommer ta tid. Så förvänta dig ingen quick fix.
Behöver du en kickstart? Läs den fullständiga versionen av denna artikel på www.marknadsplan.se

Tack till Magnus Unemyr som bidragit till denna artikel.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 05 – 2019

OM SKRIBENTEN

Tomas Tränkner

Tomas har lång erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han har 25 års erfarenhet av försäljning och är också en flitig podd-producent.

Adrian Rosca

Adrian har i 20 år varit tekniker och entreprenör. Han har rört sig i gränslandet mellan mjukvara, sälj och marknadsföring och har haft många av de allra största bolagen som kund.

Tillsammans driver Tomas och Adrian Digital Marknadsplan, som hjälper företag i alla storlekar få riktigt bra effekt i sin digitala marknadsföring.


Tillbaka till krönikor