You are currently viewing Linköpingsföretag prisade för sina insatser i besöksnäringen
Prisutdelningen för Årets bästa värdskap vid Besöksnäringsdagen i Linköping där de tre bästa företagen inom värdskap belönades. Foto: Visit Linköping & Co

Linköpingsföretag prisade för sina insatser i besöksnäringen

Besöksnäringsdagen arrangerades den 31 mars av Visit Linköping & Co på Torn1 i Linköping. Deltog gjorde över 150 personer från besöksnäringen i Linköping och övriga Östergötland. I slutet av dagen belönades några företag för sina insatser i besöksnäringen under 2021 i kategorierna Årets hållbara, årets nytänkare och Årets bästa värdskap.

– Att det finns många duktiga företag inom besöksnäringen i Linköping visste vi redan. Många av dem har slitit hårt under pandemin, men ändå lyckats behålla framtidshopp och kreativitet med sikte mot framtiden. Detta vill vi uppmärksamma med dessa utmärkelser, berättar Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.

I kategorierna Årets hållbara och Årets nytänkare fick inbjudna till Besöksnäringsdagen nominera sina favoriter och en jury bestående av David Nilsson, Linköping Innersta, Emil Selse, Visit Östergötland, Clara Rehnström, ALMI och Jörgen Nilsson, Visit Linköping har utsett vinnarna.

Som Årets hållbara utsågs Stångs Mjärdevi och Årets nytänkare blev Naturlogi. Övriga finalister i kategorin Årets hållbara var GoGlamping Sweden och Naturlogi och i kategorin Årets nytänkare var övriga finalister Mickey’s strandfik och Outdoortime.

I kategorin Årets värdskap har vinnarna utsetts inom ramen för projektet Värdskap Linköping där Visit Linköping & Co och Linköping Innersta undersökt hur det står till med värdskapet hos 193 verksamheter på turistintensiva platser i Linköpings kommun. I slutet av förra året gjordes en mätning av företaget Better Business genom metoden mystery shopping. De tre företag som fick bäst betyg i undersökningen prisades på galan. På tredje plats kom Hedbro Herrekipering, tvåa blev Joe Nimble och vann gjorde HiFi-klubben.

– Vi prioriterar det personliga bemötandet och försöker också ha bra koll på vad som händer i Linköping. Det är viktigt för oss att förmedla en positiv bild över Linköping och självklart att inspirera våra kunder till att göra kloka val, säger Andreas Bergqvist delägare, HiFi-klubben i Linköping.

Motiveringar:

Årets hållbara: Stångs Mjärdevi

Motivering: Denna nysatsning med fokus på hållbarhet visar vägen för såväl gäster som för branschen. Mjärdevi är en plats där affärsresenärer och lokala gäster möts och är en viktig arena för påverkan i hållbarhetsfrågor. Stångs Mjärdevi har ett tydligt affärsdriv med socialt patos. Företaget har stor mångfald i medarbetargruppen och kompromissar inte på innehåll och sina värderingar.

Årets nytänkare: Naturlogi

Motivering: Naturlogi har under pandemin vuxit fram som en ny stark, hållbar besöksanledning och företaget har bidragit till att sänka tröskeln för besökare att ta sig ut i naturen. Fler övernattningsmöjligheter har skapats och säsongen har förlängts med sitt vinterkoncept Forest, Food & Fire. Omtanken och närheten till naturen bygger på ett äkta och starkt engagemang hos de drivna entreprenörerna, som är ett genuint föredöme för andra.

 

Källa: www.visitlinkoping.se