Investering på tre miljoner i Comordos rekommendationsmotor
– Vi på Comordo är väldigt glada över att ha landat vår första investering. Tillsammans med investerarna har vi en riktigt bra grund för att åstadkomma det Comordo verkligen vill, att identifiera och lösa kundbehov som skapar konkret nytta för våra kunder. Tillsammans tar vi nästa steg och bygger världens bästa rekommendationsmotor, säger Niklas Ekvall, vd och grundare på Comordo.
Utbudet av on demand-tjänster för filmer, musik, playkanaler och ljudböcker ökar ständigt, vilket gör det svårt för konsumenter att överblicka innehåll och hitta relevanta titlar. Lösningen är att många leverantörer använder olika rekommendationsmotorer, och giganter som Netflix, Spotify och Youtube lägger ner stora pengar för att skapa relevans genemot sin användare genom rekommendationer.
Comordo har tagit fram en motor som ger användare av on demand-tjänster relevanta och smarta rekommendationer baserade på tidigare konsumtionsbeteende. Motorn bygger på avancerade matematiska algoritmer och machine learning, för att hitta dolda mönster i de stora datamängderna som kunderna oftast genererar. Det ger Comordos lösning ökad relevans för slutanvändarna vilket leder till ökad lojalitet och merkonsumtion.
– Comordos unikitet ligger i att de analyserar konsumtionsbeteendet och kan dra slutsatser av det. På så sätt får användaren rekommendationer efter sin egen personliga smak vilket ökar relevansen enormt, säger Jenny Jansson, Investment Manager på Almi Invest. Det finns flera spelare på denna växande marknad men ingen är ännu det självklara valet. Med Comordos starka team, smarta teknologi och imponerande kunddialoger har de stora möjligheter att ta den positionen.