Du visar för närvarande H&M investerar i Sellpy: ”Stor satsning”
Bild: H&M, Sellpy (Shutterstock, Sellpy.se)

H&M investerar i Sellpy: ”Stor satsning”

Sellpy har nu nått en omsättning på över en miljard kronor, men fortsätter att visa röda siffror. För att stärka sin ekonomiska position tar företaget in över 100 miljoner kronor genom en nyemission. Huvudägaren H&M står för den största delen av kapitalet.

Begagnade kläder har blivit alltmer populärt bland konsumenterna, och att H&M investerar i Sellpy ligger helt i linje med trenden. Cirkulärbutiker har vuxit snabbt i popularitet på senare tid och alltfler större klädkedjor vill hänga på. Det pratas nu vilt och brett och om att kända bolag ska gå samma väg som H&M och Sellpy, och sätta Second Hand-butiker på kartan.

Ökad omsättning & Nyemission

För det verksamhetsår som avslutades i november 2023, redovisade Sellpy en omsättning på 1,2 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning på 59 procent jämfört med föregående år. Samtidigt har företagets rörelseförlust ökat från 14 miljoner kronor till 50 miljoner kronor. I vad som är den tredje nyemissionen på kort tid, tas nu ytterligare 100 miljoner kronor in – varav nästan hela summan kommer från H&M.

Enligt SvD så kommenterar H&M investeringen i ett skriftligt uttalande såhär: ”Vi fortsätter att investera i Sellpy eftersom vi har stort förtroende för entreprenörerna och teamet bakom Sellpy. Deras unika, cirkulära affärsmodell passar perfekt med H&M-gruppens ambitioner inom cirkularitet.”

LÄS MER: Stort bostadsbolag rasar i ny rapport

Sellpy: Enkel lösning på Second Hand-trycket

Sellpy har sedan starten 2014 gjort det enkelt för privatpersoner att sälja begagnade kläder och andra varor. Grundat av Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen, erbjuder företaget en smidig lösning där säljare skickar in sina varor till Sellpy, som sedan sköter hela processen från prissättning och fotografering till skapandet av annonser. Sellpy tar en avgift för de påsar som används för att skicka in varor, samt en provision på varje såld artikel. Säljare får 40 procent av försäljningsvärdet för varor under 500 kronor och en högre andel för dyrare varor.

I och med att H&M investerar i Sellpy så siktar Sellpy på att befästa sin position. De är nu ledande inom marknaden för begagnade kläder och vill bidra till en mer cirkulär ekonomi.