You are currently viewing Hållbarhet fortsatt het trend när över 200  UF-företag gör upp i SM i Ung Företagsamhet
Årets UF-företag Nordic-T UF, från Kunskapsgymnasiet i Norrköping.

Hållbarhet fortsatt het trend när över 200 UF-företag gör upp i SM i Ung Företagsamhet

Efter två digitala SM i Ung Företagsamhet är det återigen dags för ett fysiskt evenemang. Efter att i flera decennier arrangerats i Stockholm är det nu Göteborg som för första gången står värd för mästerskapet.

SM i Ung Företagsamhet hålls 23-24 maj på Svenska Mässan och består av två olika delar. Dels ställer 226 UF-företag ut sina företagsidéer och produkter i mässhallarna, där allmänheten är välkommen, och dels tävlar företagen om SM-guld i 16 olika kategorier.

Varje tävlingskategori har en jury med representanter från näringslivet som väljer ut de skarpaste företagen.

Det finns många exempel på framgångsrika företag från Östergötland som har börjat sin resa som UF-företag däribland Locker Room Talk från Finspång, som vann ”Årets UF-företag” 2017, och CAN Maketing från Linköping som blev ”Årets UF-företag” i Sverige 2020.

För att kvalificera sig till SM har UF-företagen först kvala via regionala tävlingar. Den mest prestigefyllda kategorin är ”Årets UF-företag” där segrarna även får representera Sverige i EM, Gen-E, i Tallinn senare i sommar.

Förra året vann Shear Joy med sin affärsidé om att tillvarata överbliven ull och av denna skapa trädgårds- och hemprodukter. Och hållbarhets- och miljötänk är en fortsatt stark trend bland årets finalister.

Från Östergötland tävlar tolv UF-företag från sex av länets kommuner. I kategorin Årets UF-företag tävlarNordic-T UF, vars affärsidé är golfpeggar av kartong som möjliggör exponering av varumärken och Green Padel UF, som återskapar trycket som behövs i padelbollar, för att förlänga deras livslängd.

Affärsidéer som kretsar kring allt ifrån att ta hand om olika typer av matsvinn, restprodukter till att återbruka och återvinna material finns hos drygt hälften av årets 38 finalisterna i “Årets UF-företag”. Men det finns även gott om andra spännande affärsidéer kring samhälls- och stadsutvecklingsutmaningar hos de deltagande UF-företagen.

Det är roligt att se alla finalisterna och deras kreativitet när det gäller affärsidéer.  Samhället står inför en stor grön omställning för att klara de globala hållbarhetsmålen och därför är det glädjande att se att så många har ett hållberhetsfokus. De unga är verkligen framtidens arbetskraft, säger Hanna Edström, regionchef på Ung Företagsamhet i Östergötland.

Källa: ungföretagsamhet.se