You are currently viewing Attityder avgörande för företagsklimatet i Östergötland

Attityder avgörande för företagsklimatet i Östergötland

1570[1]
Ulla Lönn, tf regionchef Svenskt Näringsliv i Linköping.
Ödeshög är årets klättrare i Östergötland och kommunen klättrar hela 42 placeringar upp till plats 53. Finspång och Mjölby är de kommuner som tappar mest i rankingen. En viktig faktor till resultatet i rankingen är attityder till företagande.

Svenskt Näringsliv har frågat 31 400 företagare i Sveriges 290 kommuner om hur de upplever företagsklimatet i sin kommun. Service, dialog och kommunpolitikers och tjänstemäns attityder till företagande är exempel på faktorer som betygssätts. Ett syfte med rankingen är att den kan fungera som ett diskussionsunderlag för kommuner som vill underlätta för sina jobbskapare att starta, driva och utveckla sina företag.

Linköping har tidigare varit den kommun i Östergötland med bäst företagsklimat. I år tappar Linköping förstaplatsen i länet och istället blir Åtvidaberg den nya ledaren i Östergötland och hamnar på plats 33 i Sverige.

– Av länets 13 kommuner är det endast tre som är i Top-50 på rankingen över Sveriges bästa företagsklimat. Glädjande nog är Åtvidaberg, för fjärde året i rad, bäst i Sverige när det gäller ”skolans attityder till företagande”. Samverkan mellan skola och näringsliv är en nyckel till framtida entreprenörskap, säger Ulla Lönn, tf regionchef Svenskt Näringsliv i Linköping.

Norrköpings kommun har klättrat på rankingen med 29 placeringar och hamnar i år på plats 160. I kommunens näringslivspolitiska mål om att vara bland Top-20 innan 2020, är detta ett litet steg i rätt riktning. Dock är kommunpolitikernas attityder lågt rankat av företagarna och tjänstemännens attityder till företagande visar på sämst resultat i länet på denna faktor.

Mjölby, plats 136, och Finspång, plats 192, är de två kommuner i länet som tappar mest i rankingen. En orsak till detta är företagarnas synpunkter på kommunens service och tillämpning av lagar och regler, som anses har försämrats sedan 2014. Även politikernas och tjänstemännens attityder är något som företagarna i dessa två kommuner anser har försämrats jämfört med 2014.

-Vi kan se att Mjölby och Finspång tappar många placeringar på de faktorer som kommunen själva har stor möjlighet att påverka. Attityder, service och dialog är exempel på områden dessa två kommuner måste arbeta aktivt med för att förbättra företagsklimatet, säger Ulla.

 

Mer information om företagsklimatet i din kommun finner du på http://www.foretagsklimat.se/

 

Källa: http://www.svensktnaringsliv.se/
Text: Jacob Moroz