På kort tid har Mimmi Söderholtz som är nytillträdd regionsvarig lyft Veteranpoolen inom bemanningstjänster till fler anställda och flyttat fram marknads­positionen rejält. Hon har till och med hunnit att få pris på Linköpings näringsgala som årets samhällutvecklare.

Många är de som vill arbeta inom Veteranpoolen. Med ett långt tidigare yrkesliv, erfarenhet och god inställning blir de attraktiva inom tjänster som: service, hantverk och kontor. Veteranpoolen AB grundades 2007 som ett franchisekoncept i Kungsbacka och finns nu på 44 orter i landet och har omkring 8000 anställda. Mimmi Söderholtz är ansvarig för Linköping, Åtvidaberg och Kinda med 250 aktiva anställda.

Inom Veteranpoolen sker nu en kraftig tillväxt i Linköping. Målsättningen är att växa med 50 anställda i vardera Åtvidaberg och Kinda. Man är en liten platt organisation där alla gör många skiftande saker. Man är omtalade i Linköping för att ha ordning och reda i företaget, en struktur samt uppföljning.
– Det har skett en förändring på arbetsmarknaden och bland pensionärer. Det har blivit fler pensionärer som tycker att det är kul att jobba efter sin pensionsavgång, säger Mimmi Söderholtz, Veteranpoolen.

I takt med att pensionärerna blir allt friskare sker en föryngring. Veteranpoolen är helt enkelt ett komplement på tjänstemarknaden. Man tar dessutom många gånger de uppdrag som kanske inte passar för ordinarie företag. Tryggheten ligger i att det är en senior med all erfarenhet som sköter uppdraget. Man kan vidare ta sig an uppdrag med kort varsel. Företagen betalar bara för den tid som de anlitar Veteranpoolen och det är flexibelt. Man kan kliva av avtalet på en månad eller kortare. För ett företag med många unga anställda kan det innebära en otrolig trygghet att få in en senior. Genom att anlita Veteranpoolen gör man dessutom en samhällstjänst.

För veteranerna handlar det om en social gemenskap, att känna sig behövda och uppskattade. Man väljer precis hur mycket man vill arbeta och man kan tacka nej till uppdrag. Under en period kan man vara vilande. Här får man pröva på något nytt och få nya roller som individen växer i. Genom en smart app får man information om uppdrag och rapporterar tid.
– Jag har en lång erfarenhet av att arbeta med företag både som anställd och egen företagare. Jag har ett mycket gott rykte som person och många kontakter. Det gör att många företag och veteraner vänder sig till mig och Veteranpoolen växer på så sätt, berättar Mimmi Söderholtz.

Mimmi Söderholtz älskar sitt jobb och är den naturliga ledaren som skapar trivsel omkring sig vart hon än går. Det är genom hårt arbete som hon har lyft Veteranpoolen. I grunden finns ett genuint intresse för andra människor. Hon är en varm person som tydligt visar sin tro, stöd och uppskattning gällande medarbetarna. Ett verktyg är att skapa tydliga projektbeskrivningar och information. Hon har en starkt inre drivkraft som entreprenör och den förs över på medarbetarna, veteranerna.
– Det känns meningsfullt att varje dag göra samhällsnytta och få uppskattning tillbaka av mina veteraner. Ingen dag är lik den andra. Jag åker på platsbesök ute hos mina veteraner och nästa dag så skriver jag ett nytt avtal med ett företag, säger Mimmi Söderholtz.

Genom att växa på företagssidan istället för Rot och Rut, skapar man attraktivare arbetsuppdrag för veteranerna. En tjänst som man bryter ny mark inom är fikaservice. På många arbetsplatser tar man sig inte tid att skapa en gemytlig stämning kring fikabordet och i lunchrummet. Här kommer Veteranpoolen in och sköter alla detaljer som att handla, göra i ordning frukost och plocka in i diskmaskinen.
– Fikaservice är ett klockrent veteranuppdrag. Ingen på företaget behöver ta sin dyrbara tid i anspråk men det kan lika gärna vara ett kortare ekonomiuppdrag, säger Mimmi Söderholtz.
I Linköping har man arbetat intensivt med att skapa god social gemenskap. Varje månad har man särskilda veteranträffar. Alla jobbar i ett team som till exempel kontorsservice eller olika hantverkare om fyra-sex personer för att skapa trygghet och erfarenhetsutbyte. Mellan dessa har man till exempel utbildning samt träffar för säkerhetstänkande. Och viktigt är att man har roligt som veteran.
– Vi marknadsför oss i till exempel Affärsstaden, Linköpings posten, nätet genom sökord och sociala medier för att visa oss för både företag, privatpersoner och veteraner, säger Mimmi Söderholtz.

Man är ständigt på jakt efter nya veteraner som kan anmäla sitt intresse på hemsidan och beskriva sina kvalifikationer. Det händer att man får tacka nej till uppdrag då inga lämpliga kandidater finns tillgängliga. Rekrytering är därför rent av själva motorn i företaget.
– Viktigast ser vi för veteranen är att hen vill jobba, ingå i en gemenskap, göra nytta och sätt lite extra guldkant på tillvaron genom de pengar som man tjänar, avslutar Mimmi Söderholtz.

 

TEXT: Patrik Ekenblom
FOTO: Patrik Ekenblom