You are currently viewing Uppsving under pandemin
Pandemin blev ett uppsving eftersom vi svenskar lagt mer pengar på att renovera, berättar VD:n och ägaren Anders Nilsson. Foto: Björn Lisinski

Uppsving under pandemin

Många företag har haft det tufft under pandemin.
Dit hör inte Skorstensfolket i Östergötland – som säljer och monterar braskaminer.
-Det blev i stället ett uppsving efter att vi svenskar lägger mer pengar på att renovera och fixa i våra hem, berättar VD:n och ägaren Anders Nilsson.

Över 50 år har passerat sedan Anders pappa Max Nilsson startade Skorstensfolket i Motala 1969. På den tiden var det en renodlad sotningsverksamhet – som växte till tiotalet anställda.
-Jag började jobba här som sotare 1985 och det dröjde tills början av 90-talet innan vi även drog i gång försäljningen av braskaminer, berättar Anders.

Efter att ha kombinerat sotaruppdragen med butiksförsäljningen – bestämde de sig för att enbart satsa på den sistnämnda delen i början av 2000-talet.

Och efter att pappan gått i pension är Anders både VD och ägare. Han sköter om butiken och har två arbetslag med två anställda i varje som är ute på fältet.
-De monterar nya braskaminer och stålskorstenar, samt renoverar skorstenar, rörkanaler och ventilationskanaler. Vi säljer och monterar dessutom takskydd.

Kunderna som köper en braskamin (med ofta en stålskorsten därtill) får en nyckelfärdig lösning.
-Vi tar hand om allting, de behöver bara välja vilka produkter de vill ha, säger Anders.

Uppsvinget har varit rejält de senaste åren, framför allt det allra senaste sedan hösten 2020. Något som till stor del säkerligen beror på pandemin.
-När coronaviruset slog till hade vi som många andra företag först några tunga månader. Mycket i samhället stannade ju upp i mars 2020. Då började jag fundera på om vi var tvungna att ta till korttidspermitteringar.

Men så vände det totalt för Skorstensfolket efter semestern. Fjolårets höst innebar rekordstor försäljning.
-När vi inte kunde resa eller lägga pengar på olika former av evenemang började det ju satsas som aldrig förr på hemmen i stället. Det blev plötsligt ett större tryck än någonsin tidigare och vi hade aldrig varit fullbokade så långt fram i tiden innan.
Något som har fortsatt. Utbudet av braskaminer – eller lokaleldstäder som de också säger – har vuxit mer och mer.
-Vi har ungefär hundra olika kaminer från tio-tolv olika leverantörer i butiken. Leverantörerna är framför allt från Sverige, Norge och Danmark. Svenska Contura är marknadsledande.

På vilket sätt har kaminerna utvecklats genom åren?
-De blir bättre och framför allt miljövänligare hela tiden. Sedan kan man säga att folk använder kaminen på ett annat sätt än förut. Då var det viktigaste att den höll värmen i hela huset – medan man i dag lägger mycket fokus på designen. Utseendet är viktigt.

Vilka material är vanligast?
-Stål och täljsten, även en del kakel.
Högsäsongen för försäljning och montering av braskaminer är exakt nu – från september och hela vägen fram mot jul.
-Under våren och sommaren är det mer murningsjobb utomhus för vår del, menar Anders.

Med tanke på det ökade trycket – hinner ni med i leveranserna?
-Det är lite längre väntetid än vanligt på vissa modeller, men beror inte på oss – utan på grund av det är stålbrist i landet till följd av pandemin. Men det fylls på varefter och vi kör på så mycket vi kan.

Vad ska man tänka på inför ett köp av en braskamin till sitt hem?
-Jag skulle säga att det allra bästa är att boka en tid med oss för ett hembesök. Då kan vi ge den bästa lösningen just för er. Är svårt att säga något generellt, avslutar Anders Nilsson.

 

Det här är Skorstensfolket i Östergötland

Startade: 1969 i Motala, då som ren sotarverksamhet.

Produkt/bransch: Försäljning och montering av kaminer och stålskorstenar, renovering av rörkanaler och ventilationskanaler. Säljer och monterar även takskydd.

Antal anställda: 5.

Omsättning: Cirka 8,7 miljoner kronor.

 

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski


Tidigare publicerat i Affärsstaden #9 2021