You are currently viewing Taktiken som spelen använder för att locka dig tillbaka

Taktiken som spelen använder för att locka dig tillbaka

DETTA ÄR EN ANNONS

Det borde inte komma som en chock för någon att spelutgivare vill locka nya spelare och behålla de de har. Ingen vill ha ett döende spel, särskilt när det var dyrt att göra – vilket är fallet för de flesta moderna spel.

Det finns bara ett problem; vi lever i uppmärksamhetsekonomin. Uppmärksamhetsekonomi är tanken att mänsklig uppmärksamhet är en begränsad vara och att uppfinnare av digitala produkter måste tävla om en bit av vår uppmärksamhet. År 2021 kommer din typiska person att använda flera appar, enheter och digitala tjänster på en dag. Du kan spela några mobilspel, spela ett spel på din konsol och avsluta kvällen genom att titta på en show på Netflix. Varje digital tjänst du använder vill att du ska använda sin tjänst så länge som möjligt. Netflix vill hellre titta på en annan show snarare än att spela en Call of Duty: Modern Warfare med vänner. Och CoD vill hellre att du spelar en match mer än att spela Among Us på din telefon eller surfplatta.

Spelutvecklare är mycket medvetna om detta faktum och kommer att använda taktik för att hålla dig längre i deras spel. Men vad händer när du tar en paus och slutar spela ett spel? Tja, då måste de använda ännu mer taktik för att få dig tillbaka. Låt oss ta en titt på vad de gör.

Mötesmekanik

När utvecklare märker att spelare loggar in i spelet är oregelbundna intervall eller ibland går flera dagar eller till och med veckor utan att logga in, introducerar de mötesmekanik i spelet. Det är här spelarna belönas för att logga in dagligen eller genomföra en mötebaserad aktivitet. Ibland görs detta i form av uppdrag, och ibland görs det med minispel i kärnspelet. Blizzard är välkänt för dessa mötebaserade mekaniker i spel som Hearthstone och World of Warcraft. Båda spelen har dagliga uppdrag som du kan slutföra för att utveckla din karaktär, skaffa fler objekt eller samla mer WoW-guld.

Mutor

Ett mindre subtilt tillvägagångssätt är att rakt av muta spelare för att komma tillbaka. Ett nyligen exempel på detta är Genshin Impact. I december 2020 tillkännagav Genshin Impact ett nytt evenemang som heter “Stellar Reunion”. Detta evenemang är tillgängligt för spelare som är minst Adventure Tank 10 och inte har loggat in på minst två veckor. Spelare får ett antal fördelar för att hålla sig utanför spelet i mer än 14 dagar, inklusive gratis Primogems och Fragile Resin, dubbla droppar varje dag under evenemanget och en gratis fyrstjärnig Prototype Rancor. Om du är intresserad av att spela Genshin Impact kan du köpa Genshin Impact-konton online.

Positiv förstärkning

Människor älskar att bli belönade och vi älskar också att bli påmind om hur bra vi är. Positiv förstärkningsmekanik använder banners och aviseringar för att visa din utveckling. Till exempel ett popup-fönster som säger “Du steg upp!”. Dessa mekaniker kan rullas ut för att hålla spelarna längre i spelet, men de kan också användas om du slutade spela. Antag att du har en e-postadress kopplad till ett spelkonto. I så fall kan du få ett e-postmeddelande som gratulerar dig till dina prestationer hittills och berättar hur långt du är från andra prestationer.

Fördröjda avslöjanden

De flesta spel prioriterar omedelbar tillfredsställelse, men försenad tillfredsställelse är också ett utmärkt verktyg för att säkerställa att spelarna återvänder för mer. Nyfikenhet är en kraftfull drivkraft för de flesta. Ett exempel på försenade avslöjanden är Animal Crossing. I Animal Crossing sker prestationer i realtid, så du måste vänta på att se slutprodukten av dina handlingar. Om du byggde ett hus skulle du inte kunna se det vara klart i 24 timmar. Detta lockar spelare att komma tillbaka regelbundet.

Vägen till framgång

Efter att de slutat spela känner sig många spelare skrämda av tanken på att gå tillbaka. Detta är inte så mycket ett problem för spelardrivna spel som Rocket League, men det är ofta fallet för MMO: er som World of Warcraft. Spelare oroar sig för att de saknat för mycket innehåll och att de aldrig kommer att komma ikapp. Om du vill locka dessa spelare tillbaka måste du gå upp vägen för deras framgång.

Spelutgivare gör detta genom att se till att innehåll riktat till dessa spelare tar upp deras rädslor. De kan förklara hur man kommer igång med det nya innehållet, hur man kommer ikapp eller pekar dem i riktning mot spelargrupper som klaner eller guilder. Om de kan få dig att engagera dig med andra spelare, är du också mer benägna att hålla fast vid spelet längre när du kommer tillbaka.