Det var en av de vanligaste kommentarerna från besökare som deltagit i den digitala rekryteringsmässan som arrangerades under tre dagar i mars i år.
– Helt fantastiskt och förstås en stor inspiration till att göra nästa tillfälle ännu bättre, säger Annelie Haevaker, regionchef på Unik Resurs och Anna Borgslycka på Borgslycka Promotion som tillsammans arrangerade mässan.
Det hela började förstås med Corona. Anna, som i december 2019 startat sitt bolag med fokus på affärsutveckling av kundernas företag fick helt plötsligt väldigt mycket tid över till att affärsutveckla sitt eget.
– Jag kom i kontakt med en leverantör som hade skapat en helt unik plattform för digitala möten och genomförde i maj – som först i Sverige – en interaktiv mässa för barnfamiljer, med utställare, webinar och ett meet- and-greet med DollyStyle, berättar Anna. Ett jättelyckat event.
Samtidigt satt Annelie och funderade på hur Coronapandemin med alla dess effekter skulle komma att påverka det framtida näringslivet och hur företagarnas kompetensförsörjning skulle tillgodoses.
– Jag träffade många företagare som fått lägga så mycket tid och kraft på att hantera korttidspermitteringar, lära sig om omställningsstöd och ordna med hemmaarbetsplaster till sina anställda att man liksom tappat bort det där med employer branding, att se över sitt varumärke som arbetsgivare. Just nu finns det fler arbetslösa än det gjort på 23 år, men hur ska det bli när alla börjar slåss om arbetskraft igen efter pandemin?
Så kom de två i kontakt med varandra och när Anna presenterade sin unika mässplattform nappade Annelie direkt.
– Jag sa bara wow! och insåg på en gång att det här kunde komma att bli något riktigt bra. Och om vi skulle göra det skulle vi naturligtvis göra det ordentligt, det vill säga nationellt! skrattar Annelie och fortsätter berättar att det gällde att smida snabbt. Inför sommarens rekryteringsbehov behövde en mässa gå av stapeln redan under tidig vår.
Det första mötet hölls i december och den 13 januari fanns ett erbjudande färdigpaketerat och säljklart. Annelie kontaktade utställare med en teaser och över 30 möten bokades på en vecka. Anna följde med och visade upp plattformen. Värmekyrkans karaktäristiska husfasad, den bemannade receptionen, utställningsmontrarna med en mängd interaktiva funktioner och rummen där Frida Södermark och Per Holknekt skulle hålla sina inspirerande och peppande föreläsningar.
– Naturligtvis var inte allting spikat och klart, säger Anna och ler. Man kan säga att jag gillar att lägga rälsen samtidigt som jag åker på den. Men genom att forma erbjudandet under resans gång kunde vi tillmötesgå ett antal önskemål på en gång vilket var jätteroligt.
Bland annat handlade det om att som utställare kunna göra sökningar på de besökandes kompetenser och erfarenheter, för att än mer effektivt kunna skapa intressanta kontakter och få relevanta matchningar.
– Det digitala forumet är smart. Det är precist och träffsäkert, lättillgängligt för många och oberoende av geografisk placering. Det är tidseffektivt och dessutom miljösmart. Om man, som besökare, inte kan avsätta en hel dag, kan man ändå välja att gå på vissa webinar eller klicka in hos intressanta utställare. Och vill man inte skylta med att man söker nya utmaningar behöver ingen heller få veta att man besökt mässan, säger Annelie
Anna visar på skärmen hur varje utställande företag, förutom att ha en personligt inspelat välkomsthälsning och ett flertal presentationsfilmer även kunde erbjuda sina besökare möjligheten att bläddra bland lediga tjänster och livechatta direkt med företaget.
– Under den första dagen utbytte 18 utställare och drygt 2 100 besökare över 12 813 chattmeddelanden med varandra, berättar Anna och Annelie skrattar och fyller i:
– Bara vi på Unik Resurs hade över 900 besökare, och fick nästan skavsår på fingrarna! Vi hittade dessutom mycket bra kandidater från hela Sverige till flera av våra kundföretag.
Både Anna och Annelie har fått mycket positiv feedback från såväl besökare som utställare. Det var som att vara där på riktigt och Självklart är vi med nästa gång också! är några av omdömena.
– Vi tror definitivt att det är en stor fördel att vara igång med sina rekryteringsplaner inför framtiden tidigt, säger Annelie. Kanske har man inte behovet just nu, men det kommer en annan tid. Genom att förbereda sig nu, och ha konversationer igång med lämpliga och intressanta sökande är man mer än redo att gasa när det vänder.
Planeringen inför nästa mässa, som kommer att öppna den 10 februari 2022, är redan i full gång och Anna och Annelie ser fram emot att kunna erbjuda fler utställare en monterplats och välkomna ännu fler besökare.
– Är det någonting vi har lärt oss, och som vi jobbar efter, så är det att ingenting är omöjligt och att allt går att göra lite bättre! avslutar de två mässarrangörerna.
Text och foto: Mirjam Lindahl