You are currently viewing Sökoptimering – kostnadseffektiv digital marknadsföring

Sökoptimering – kostnadseffektiv digital marknadsföring

SEO hjälper din webbsida eller e-butik att hamna högt upp i sökmotorernas resultat och är ett måste för dig som vill få in mer kunder. Med ett gediget SEO-arbete syns resultatet snabbt och håller länge, samtidigt som det är billigare än användningen av andra digitala marknadsföringskanaler.

Idag känner de flesta som äger en webbsida till att den måste utformas med SEO – sökoptimering i åtanke, eller search engine optimisation som det heter på engelska. Enklare SEO är ganska lätt att sköta själv, men det kan vara en bra idé att analysera webbsidans förutsättningar för att veta vad du ska börja arbeta med. SEO är dessutom ett arbete som måste uppdateras regelbundet i takt med att sökmotorernas algoritmer förändras och uppdateras.

Att skriva relevanta, långa och informativa texter att lägga upp på sidan är det viktigaste arbetet. I texterna ska det finnas med sökord som personer använder när de letar efter specifik information, produkter eller tjänster på internet. Sökorden kan vara korta och bestå av endast ett ord, men det ska även finnas längre sökfraser på plats. Det börjar dessutom bli viktigare att få med fraser som personer använder när de röstsöker. Sökord kan vara breda och driva trafik, men det är viktigt att även få med mindre sökfraser och ord som gör att besökare är närmare en konvertering och att konkurrensen om sökorden är lägre.

En SEO-byrå gör vanligtvis en analys av webbsidan för att se hur sökbeteendet hos besökarna ser ut och hur konkurrenterna i samma bransch jämför sig mot sidan. De kontrollerar hur konkurrenterna utformar sitt innehåll, vilka webbplatser som använder samma fraser eller sökord och hur de rankar hos sökmotorerna jämfört med er webbplats. En konkurrentanalys är viktigt för att ni ska kunna se om det finns utrymmen där konkurrenterna inte har hängt med och ni har en chans. Det är även viktigt att hålla koll på hur mycket konkurrenterna syns jämfört med er.

Webbplatsens innehåll är mycket viktigt och förutom att ha informativa texter spelar utformandet av texterna, rubrikerna, menyerna och bilderna in i webbplatsens SEO. Sidan måste även ladda fort eftersom det gör att den rankar högre. Länkar som går in och ut ur webbsidan är också en faktor som är värd att förbättra.

Att lära dig grundläggande SEO är en bra idé om du vill att din webbplats eller e-butik ska växa. Men det kan även vara smartare och snabbare att se resultat om du väljer att göra en analys ihop med en SEO-byrå. Då får du reda på exakt vad som fungerar och vad som inte gör det och bör förbättras. Med en analys har du en bra utgångspunkt som du kan arbeta på själv för att få in mer besökare som konverterar.