You are currently viewing Säkerställer ledande position
Under 2020 lade Motala-företaget om så gott som hela sin produktion för att hjälpa vården med att tillverka plastvisir i pandemin – totalt blev det tolv miljoner visir till länder som Sverige, Danmark, Holland, Belgien och Tyskland, berättar Håkan Kindström.
Foto: Björn Lisinski.

Säkerställer ledande position

Inplastor AB är marknadsledande i Norden inom tryck och grafisk bearbetning av plast – med i princip all plast som går att få i tryckbart format.
Under 2020 lade Motala­före­taget om så gott som hela sin produktion för att ­hjälpa ­vården med att tillverka plastvisir i pandemin – totalt blev det tolv miljoner visir till länder som Sverige, Danmark, Holland, Belgien och Tyskland.

Åke Larsson startade Inplastor i Stockholm 1957. Då var plast ett mycket hett och spännande material som Åke och kollegorna fokuserade på att få in olika former av tryckt media på.
– Det kunde vara allt från pappersbitar i plast till nyckelringar och nummerplåtar till bilar, berättar Håkan Kindström, som är VD i dag.

Grundaren Åke hade massvis med idéer och ville fortsätta utveckla sitt företag. Men inte i Stockholm, utan i Motala.
– De anställda var inte så lojala i Stockholm, utan bytte ofta jobb. Han tyckte det var jobbigt att tappa kunnandet och ville söka sig till en ort där personalen inte rör lika mycket på sig. Staden skulle också ligga nära en sjö, eftersom han älskade att åka båt, och ha en golfbana. När det gäller golfen tror jag att han var med och utvecklade banan här i Motala.

Inplastor växte och blev Europaledande inom tryck på plast och 1968 var man först ut i Europa med offsettryck på plast.
– Företaget tillverkade det första kontostickorna till bensinmackar, som senare blev kontokort, berättar Håkan.

När Åke Larsson gick bort 1984 fanns ingen som tog över bolaget – och det såldes till investbolag/riskkapitalistbolag.
– Det köptes sedan av Graphium och blev Graphium Inplastor – för att senare åter bli Inplastor med XponCard som ny moder. Då låg mycket fokus på bankkort. Företaget hade ett tryckeri i både Motala och Strängnäs. Vi började även med tillverkning av simkort till mobiltelefoner. Något som blev en jättemarknad – med 150 till 200 miljoner simkort per år.

Håkan Kindström tog över som VD 2001. Då hade Inplastor sammanlagt 120 anställda – 90 i Motala och 30 i Strängnäs.
– 2008 köptes moderbolaget upp av en stor fransk koncern, som ville avveckla Motalafabriken. Något som ledde till att jag och en kollega köpte vårt bolag i Motala.

De fick därefter ganska snart in ett stort uppdrag av bilmärkena Volvo, Skoda och Seat – nämligen att tillverka deras säljmaterial till butiker.

I dag är Inplastor marknadsledande i Norden inom grafisk verksamhet specialiserad på tryckning och bearbetning av plast.
– Våra kunder finns i stort sett inom alla branscher, såsom dagligvaruhandeln, reklam, läkemedelsindustrin, bilindustrin och annan tillverkande industri. Men vi arbetar förstås med alla slags företag, stora som små – oavsett bransch.

Företaget driver en omfattande tryckeriverksamhet – som trycker på plast, trä samt diverse olika material.
– Vi har med detta utvecklat en mycket hög kompetens för tryck på de flesta material och använder i huvudsak tre trycktekniker; screentryck, offsettryck och digitaltryck i små och stora format. Resultatet blir i samtliga fall en stark och tålig tryckyta som mycket väl matchar materialets höga resistens mot till exempel nötning, fukt och kemikalier.

Inplastor har levererat kundanpassade lösningar till de flesta branscher sedan 1957 – ungefär samtidigt med att Volkswagen introducerade sin första hela bakruta. På den tiden var en nyckel-ring med plastingjuten logotype en storsäljande reklamprodukt.

Numera kan det i stället vara hylltalare/butiksreklam för nyttiga juicer eller förpackningar för designföremål som gäller. Antalet kontokort/företagskort har minskat från 150-200 miljoner till bara cirka 1 miljon per år.
– Frånsett att inget annat bolag i Norden har ett lika brett och omfattande kunnande som oss hanterar vi i princip all plast som går att få i arkformat. Det handlar om ABS, PVC, PET, TP, Polystyren, Polykarbonat med mera. Just att vi är breda och har fler ben att stå på är väldigt viktigt.

Inplastor blev ännu starkare våren 2020, efter sammanslagningen med Plastic Printing våren 2020.

Men just 2020 blev ju ett väldigt speciellt år – då pandemin slog till med full kraft.

Risken var stor att det skulle bli en kraftig nedgång i omsättning, från de 19 miljoner kronorna under 2019.

I stället blev det tvärtom – med en ökning ända till 98 miljoner kronor.

Förklaringen till detta var den akuta förfrågan från vården att tillverka plastvisir.

Företaget lade om så gott som hela sin produktion och producerade hela tolv miljoner visir – inte bara till Sverige, utan även länder som Danmark, Holland, Belgien och Tyskland.
– Rent affärsmässigt blev 2020 ett rekordår utan dess like för oss. Normalt sett har vi cirka 20 anställda i Motala. Men i stället sysselsatta vi kring 800 personer på flera olika orter. Vi hade tillverkning även i Värnamo och i Göteborg.

Han fortsätter:

– Men givetvis har pandemin varit fruktansvärd för många och vi förlorade sorgligt nog en tryckare hos oss på grund av covid-19. Han kände sig risig, gick hem och kom aldrig mer tillbaka. Det är så hemskt.

Inplastor inledde i början av 2021 ett nära samarbete med AdRepublic och Brigo. Tillsammans blir konstellationen en av Nordens största aktörer inom företags- och varumärkesprofilering.  Motalabolagets befintliga maskinpark, primärt bestående av screen- och offsettryck, har nu byggts ut med hållbar digital tryckteknik, samt diverse efterbearbetningsutrustning vilket säkerställer en fortsatt ledande position på marknaden.
– Byggandet av vår gemensamma framtid är redan i gång. Vi börjar med synergierna – de saker vi kan göra bättre tillsammans. Detta är lite tvärtemot en klassisk fusion, men det är vårt sätt att jobba, säger Håkan Kindström.

Det här är Inplastor AB

Startade: 1957 i Stockholm, men flyttade till Motala 1965.
Produkt/bransch: Grafisk industri med inriktning mot plast som media.
Antal anställda: Cirka 20.
Omsättning: 35 miljoner kronor under 2021.

 

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #11 2021